sjøman Startet 22.Mai.2009 Del på Facebook Startet 22.Mai.2009 (redigert) Hei båtfolk! Jeg har et VDO Voltmeter som viser alt for lite. Viser maks ca.12 volt ved kjøring,og da har jeg en lading på 14,4 volt. Har også målt en spenning på 12,9 volt på batteriene med multimeter når motoren ikke er i gang.Da viser voltmeteret kun 10,5 volt.Dette instrumentet er originalmontert i en Nidelv 28.Det er koblet via en bryter,som jeg har prøvd og bytte uten at det hjalp.Kan det plutselig være instrumentet tro?..... Kom gjerne med forslag på feilsøking. Mvh.Sjøman Redigert 22.Mai.2009 av sjøman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 (redigert) Har du målt spenningen inn på voltmetret og bekreftet at det viser feil.... vel da er det enklest å stikke innom en sjappe som selger VDO og legge noen hundrelapper på bordet og kjøpe ett nytt.... Mulig en kan kalibrere dette voltmetret også via en skrue bak..... Redigert 22.Mai.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jonette Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Kan være spenningstap frem til instrumentet pga. for lite kabeltverrsnitt, eller at det er flere strømforbrukere på samme kursen. Regner med at det er et analogt voltmeter du har, disse er uansett ikke særlig nøyaktige. Hvis du vurderer å skifte det ut, ville jeg satset på et digitalt voltmeter. Sitér dette innlegget /MS Link to post
SveinHa Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Gode tips du allerede har fått. Sjekk spenningen der voltmeteret er tilkoblet, det kan utmerket godt være at det viser riktig selv om du har en helt annen spenning på batteriene... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
sjøman Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Jeg har målt på + siden før voltmeteret og der har jeg riktig spenning.Tenkte kanskje dette kunne ha noe med jording å gjøre?? Skulle gjerne ha kjøpt et nytt voltmeter men jeg får ikke tak i et som er makent.Båten og de andre instrumentene er fra 1984.liker at det er litt stil på "dæsjen". Men finner jeg ingen annen løsning så må jeg bare bytte det. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Mål på BÅDE + og - der voltmeteret er tilkoblet før du pensjonerer det. Selv om VDO er av de litt bedre instrumentene er det absolutt ingen garanti for at de viser riktig... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
sjøman Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Da skal jeg måle både + og - inn til voltmeteret så får vi se hva som er spenningen der.Så vidt jeg kan se så er strømmen til tv og dekoder tatt ut i fra samme kurs så da kan det jo være at jeg skal koble dette i fra og måle spenningen.Burde kanskje legge opp en egen kurs til TV osv... Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Kan være spenningstap frem til instrumentet pga. for lite kabeltverrsnitt, eller at det er flere strømforbrukere på samme kursen. Et voltmeter har veldig høy indre motstand, og trekker derfor nesten ingen strøm. Kabeltversnittet er derfor av minimal betydning forutsatt at du ikke har andre strømforbrukere på samme kretsen. Så vidt jeg kan se så er strømmen til tv og dekoder tatt ut i fra samme kurs så da kan det jo være at jeg skal koble dette i fra og måle spenningen.Burde kanskje legge opp en egen kurs til TV osv... Du bør absolutt legge en egen kurs til TV og dekoder, hvis de er på samme kursen vil du få forskjell i målingene avhengig av om TVen er på eller ikke. Hvor mye denne forskjellen blir, avhenger av tverrsnittet på ledningen tl voltmeter/TV. Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Hva slags tverrsnitt og hvor stor sikring bør jeg bruke på egen kurs til TV og dekoder?? Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 (redigert) Det finnes en kalkulator på medlemssiden som du kan bruke: Kabeltverrsnitt Redigert: forbruk for TV + dekoder tipper jeg ca. 5A? Det er sikkert andre medlemmer med erfaring på dette. Tror jeg ville brukt en 15A sikring (husk at alle komponenter i kretsen (bryter, uttak) må tåle min. strømstyrken på sikringen). Redigert 22.Mai.2009 av Jonette (see edit history) Sitér dette innlegget /MS Link to post
sjøman Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Da har jeg målt på + og - ledningene som går til voltmeteret. de viser 12,7 volt. Tok ut voltmeteret og koblet det direkte til batteriet,da viste det også 12,7 volt. Så monterte jeg voltmeteret igjen og da viste det bare 10,2 volt????? Ja,jeg har sjekket alle kontakter og ledninger. Jeg ser at lyset til instrumentene er seriekoblet på minussiden. Kan dette være en mulig feilkilde???? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Jeg ser at lyset til instrumentene er seriekoblet på minussiden.Kan dette være en mulig feilkilde???? Tipper du har funnet feilen der, ja. Legg opp egne ledninger til lyset, og ha KUN voltmeteret på de ledningene som går dit. Det gjelder BÅDE pluss -og minus-ledningene! Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
hegra Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Tempmåleren min tullet også og gikk ikke til 0 selv om motor var kald.Det viste seg at tallskiva under viseren var løsnet,og viseren streket borti skiva.Så ikke dette før jeg tok instrumentet ut og holdt det på skrå.Sikkert ikke feilen hos deg,men greit å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 mål med multimeteret bakpå voltmeteret samtidig! når det står på som normalt der det står, ikkje kvar sin gang.. 2 volt spenningsfall på nåke skarve intrumentlys var da svært.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 2 volt spenningsfall på nåke skarve intrumentlys var da svært.. Kobber har spesifikk resistans 0,0178 ohm*mm2/m Hvis instrumentlysene tilsammen trekker f eks 30W, ledningstverrsnittet er 0,25 mm2 og ledningslengden er 10m, så blir spenningsfallet pga disse skarve lampene 1,78V. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Nike Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 ledningstverrsnittet er 0,25 mm2 og ledningslengden er 10m Var ikke dette litt pinglete ledning da? Er vel ikke mye som brukes som er mindre enn 0,75mm, som da vil gi ca 0,6V spenningsfall Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Tipper årsaken her ligger i dårlig jording av instrumentpanelet. Ikke nødvendigvis på grunn av lite kvadrat på ledning, men heller pga dårlig kontakt i den ene eller andre enden. Dette er en ting som må utbedres i tillegg til at det legges opp en separat minusleder til instrumentet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nike Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Støtter forslaget til hljoen med å legge opp egen krets til voltmeteret. Både + og - ledning. Enkelt og effektivt Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Var ikke dette litt pinglete ledning da? Er vel ikke mye som brukes som er mindre enn 0,75mm, som da vil gi ca 0,6V spenningsfall 0,6V er også altfor stor målefeil. For øvrig er ikke 0,25 mm2 pinglete hvis det ikke skal gå mer strøm enn det voltmeteret skal ha. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Nike Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 0,6V er også altfor stor målefeil. For øvrig er ikke 0,25 mm2 pinglete hvis det ikke skal gå mer strøm enn det voltmeteret skal ha. Er ikke uenig i det men 0,25mm er vel ikke så vanlig å bruke i elektriske anlegg vel? Da snakker man mer om en signaleringstråd type TP el Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Kanskje min måte å gjøre dette på kan være et eksempel? Jeg har separat + og - kabel helt fra batteriet til voltmeteret på dashbordet. Så har jeg en vanlig ledningssikring i + ledningen helt ved batteri +polen. Videre går + ledningen gjennom et lite rele rett ved voltmeteret. Så bruker jeg + spenningen fra tenningslåsen til å slå på releet. Om man ikke vil være nødt til å ha tenningsnøkkelen tilgjengelig for å lese av spenningen kan man i tillegg som meg montere en liten diskret ringeknapp i dashbordet som også trekker til releet. Anbefaler i så fall å ha dioder i serie med ledningene fra hhv tenning og ringebryter. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bearded Beast Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 (redigert) Hvis instrumentlysene tilsammen trekker f eks 30W, ledningstverrsnittet er 0,25 mm2 og ledningslengden er 10m, så blir spenningsfallet pga disse skarve lampene 1,78V. må du stramme deg opp! intrumentlys er 2 w. du skal jaggu ha mange instrument for å få 30w og hvem pokker stjeler ledninga fra ringeklokka for å legge opp som strøm fram til dashen da? dette var et latterlig eksempel. poenget var at om du har 2 volt spenningsfall så er det noe alvorlig galt med oplegget. kansje det er du som har lagt opp siden du meina 0.25mm2 er vanlig å bruke Redigert 26.Mai.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 må du stramme deg opp! intrumentlys er 2 w. du skal jaggu ha mange instrument for å få 30w og hvem pokker stjeler ledninga fra ringeklokka for å legge opp som strøm fram til dashen da? dette var et latterlig eksempel. Du har ikke vært mye i eldre båter hvis du aldri har sett sånn galskap. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Bøljan Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Du har et bra poeng der Korsnes: 30W instrument belysning og 10meter 0,25 mm2 Rene brannfella det Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Du har et bra poeng der Korsnes: 30W instrument belysning og 10meter 0,25 mm2 Rene brannfella det Hvis du klarer å få 0,25 mm2 ledning til å ta fyr ved å sende 30/12=2,5A gjennom den, så skal jeg spandere ny båt på deg Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.