Jump to content

Ikke bli lurt du også.... Mikromerking fra Redningsselskapet

Buffalo

Recommended Posts

Håper ingen andre blir lurt til å kjøpe dette tullet!!!

Jeg fikk et bra messetilbud på Sjøen for Alle i år. Kun kr 300,- for mikromerking hørtes jo bra ut og selger sa dette ville være en bra investering. Joda, jeg slo til.... på dette, se linken:

http://artisti.bits.no/epages/Redningssels...t/Products/2044

Etter å har lest bruksanvisningen (ja jeg gjorde det), var det bare å begynne å merke båten og diverse. Da oppstod problemene:

1. Det var nesten umulig å få ut merkene uten å måtte tømme hele dritten ut på et sted. Børsten/pinnen som fulgte med ville ikke merkene feste seg til... :headbang:

2. Når jeg etter mye strev klart å få lirket ut 1-2 merker så la jeg dette på gelcoaten på båten, motoren og andre lure steder. Etter at det hadde tørket fikk jeg nesten sjokk! HJEEELP det ble en stygg gul/brun farge etter limet som merkene lå i. :headbang:

3. Da var det bare å få av dritten igjen! Jeg brukte nesten 2 timer på å fjerne dritten med aceton. :headbang:

Snakk om tyverisikring!!!! F?"#"¤#=%!!! Jeg har jo nettopp blitt svindlet for 300 spenn +++ slit!

Ikke gå i samme fellen selv og kjøp dette tullet! :nonod:

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Samme erfaring. Fryktelig vanskelig å få ut med penselen. Men jeg har merket båten noen steder, og diverse teknisk utstyr som vhf, plotter, mv mv. Skal nok klare flere også!!

Ideen var god, men løsningen ... ... tja :crazy:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Tanken bak produktet er vel kjekt. Men i praksis?

Eneste kjekke blir vel egentlig det store sikkerhetsmerket? Og da er Alarm merke like avskrekkende vil jeg tro.

Dette skal vel forhindre tyveri?

Men en tyv kommer ikke til å se de, eventuelt driter i om de er der.

En eventuelt kjøper kommer nok heller ikke til å legge merke til disse små merkene. ( I vertfall 99% av potensielle kjøpere) Og om de tilfeldig ser det sier de muligens nei til kjøpet. Men da går den bare videre til en som ikke ser det ved kjøp.

Og når en først har kjøpt det, og finner merket. Plukker han det garantert bare av. Hos de aller fleste helere ligger det langt inne å returnere utstyr en har kjøpt "uten kvittering".

Eneste dette kan være til hjelp, slik jeg ser det, er følgende senarier:

-Eier må selv se på nett etc for å se om tilsvarende utstyr som er stjålet dukker opp. Også besøke selger for fysisk å se. Problemet er at det aller meste av slike stjålet utstyr ikke blir lagt ut offisielt for salg. Det blir oftest solgt via jungeltelegrafen.

-Politiet gjør et razzia hos "noen gamle kjente" og det dukker opp i forbindelse med dette. Men er egentlig litt usikker på om Politiet/Falken? leter rundt på alt utstyr etter micromerker. Om de i det hele tatt er så kjent med at slik merking finnes... Uansett tror jeg så få bruker slike micromerker at de ikke gidder å bruke resurser på å lete etter det...

-Eier går rundt i marinaer å myser etter sitt stjålet utstyr. En må da gå ombord i båtene når en ser noe interesant. Men båter står ofte uten eier tilstede. Så da kan "eier" som leter etter stjålet utstyr fort bli mistenkt for å være på røvertokt...

-Andre punkter jeg ikke har tenkt på? Gir den eventuelt reduksjon i forsikring/egenandel?

Nei, selv om det kommer en lett måte å legge på disse merkene. Ser jeg ikke helt fordelene. Da kan en nok like gjerne bruke en vibro-penn/rissenål og skrive TYDELIG inn navn og tlf.

Jara Wynja

Det står jo at det blir helt klart når det herder :wink::headbang: ...

Tror nok jeg stoler mer på securmark-merkene. Men jeg vurderer å kjøpe en luftdrevet risse/graveringspenn og en sjablon med tall og bokstaver og risse nummeret inn flere plasser i båten selv. Den er kun merket med micropods og tre klister, samt tre graverte nummer på/i motoren...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Fikk tilbud om å delta i en eller annen kampanje for Redningsselskapet nylig. "Premien" var disse merkene som jeg fikk en sms om å få tilsendt med det aller første. Men har det dukket opp noe? Neida!

Noen med samme erfaring??

Flott at noen deler disse erfaringene slik at vi ikke klistrer dette på synlige steder i det minste.

Fikk tilbud om å delta i en eller annen kampanje for Redningsselskapet nylig. "Premien" var disse merkene som jeg fikk en sms om å få tilsendt med det aller første. Men har det dukket opp noe? Neida!

Noen med samme erfaring??

Samme erfaring her. Har til og med etterlyst dette og det skulle sendes......men har det dukket opp noe? neida, ikke nå heller..

Jeg tror jeg skal trekke mitt "Ja" til å bruke mine opplysninger til annen reklame....

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson

Har satt merkene fra NSSR på båten min for noen dager siden. Var litt vanskelig å få ut få merker av gangen, men litt knotete er jo sånne ting alltid..

Å ta merkene på synlige steder på gelcoaten er jo kanskje ikke så smart i utgangspunktene. Poenget er jo å skjule merkene, for er de synlige kan jo tyven fjerne de..

Cluet er å feste merker på innsiden av luker, konsoller, motorrom / påhenger osv.

Limet blir klart når det herder, og personlig foretrekker jeg at båten blir funnet og er beviselig min fremfor noen limklumper som man ser om man stikker huet inn for å se på dem :smiley:

Kjøpte sikkerhetspakken fra NSSR, og trackeren fungerer også utmerket :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Limet blir klart når det herder,

Det kan være det blir klart når det herder, men jeg satte et par merker på hvit gelcoat like etter "sjøen for alle", og da er limet antakelig ikke herdet ennå, for det er brunt fremdeles etter to måneder.

Men alle merkene står naturligvis ikke på hvit bakgrunn, da.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...