Ronald Startet 22.Mai.2009 Del på Facebook Startet 22.Mai.2009 (redigert) En kamerat har overtatt ei eldre plassnekke, og gått grundig til verks med bl.a. vask/høytrykkspyling under vannlinjen. Det viser seg etter rengjøring at det er en masse smågroper (huller i gelcoat), nesten som om det skulle vært skutt med hagle. Høytrykkspyleren ar nok av det kraftige slaget (over snittet, 140-150 bar), men har nok neppe forårsaket dette i kraft av spylekraften alene. Uten at jeg har sett det så åpenbart før - her er det nok snakk og sprukne "blemmer" som følge av plastpest. Snekka har ligget på land snart et år, og innspurten er i full gang. Det er slipt ned/mattet, og i planene ligger "innkapsling" i 2-komponent primer. Spørsmålet er om det er påkrevd med sparkling av noe slag i alle de små gropene? Eller er det nok å smøre på primeren? Det er over 15 år siden sist jeg primet en hel båt, men mener å huske at det ikke var "supertynt", men at bygde til en viss grad - og dessuten skulle det vel på (minst?) fire lag. Skal det sparkles, så snakker man om en ganske tidkrevende og nøysommelig jobb - hullene er mange! Vi snakker altså om en snekke, men maks fart rundt ca. 7 knop. Fartstapet som følge av gropenes "motstand" gjennom vannet vil uansett være ubetydelig. Altså: Holder det med primeren alene? Hvis ikke, hva bør det sparkeles med? Ronald. Redigert 22.Mai.2009 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Det holder sikkert, men hvorfor ikke spandere noen timer med sparkling så båten ikke ser ut som en sveitserost? Han kan sikkert bruke vanlig polyestersparkel, selv om tokomponent løsemiddelfri epoxysparkel anbefales. International anbefaler heller ikke sin tokomponent primer direkte på åpent laminat. Å sparkle mange slike små hull er liten jobb. Bruk en bred sparkel, så tar man ti groper i slengen. Det er bedre å "undersparkle" enn "oversparkle". Lettere å dra på en gang til, enn å slipe ned mye sparkel. Antall strøk primer varierer fra produsent til produsent, og det er riktig tykkelse på primeren som er avgjørende. International sier 5-7 strøk. Husker ikke hvor mange my. Sitér dette innlegget Link to post
Puttlus Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Det du skriver er nok plast pest som du nevner ja. Har vert borti dette før og behandla da med sand vasking av alt under vann linja.( Dvs har jobbet på båt verksted som mekaniker) Det du nevner med trykk er vell og bra, men trykket i seg sjøl vasker ikke det er vannet som gjør. Så det eg annbfaler er at du får sand vaska alt vekk, så du er sikker på du får vekk alt. Og så til det du lurer på, er anbefalt og sparkle alt som er kommer frem av sår etter en slik oprasjon. Og du kan gått praime et lag først , da denne ikke er så tykk. Så sparkeler du alt av sår og grunner 3 lag til, før du bunn smører Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Primeren er tyn den og skal smøres på så tynt som mulig. 1 strøk er nok, men ja etter boka 4. Dette med plastpest (dårli arbeid) er sterkt overdrevet spør du meg. Vist Dere gidder, så bruk en dremmel til hullene og sparkle opp igjen med topcoatsparkel. Vist ikke så sørg for at det er tørt og rull primeren på. Primer er tenkt som ett tett hefte lag for bunnsmøringen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Vist Dere gidder, så bruk en dremmel til hullene og sparkle opp igjen med topcoatsparkel..... .....som er totalt uegnet til formålet. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 (redigert) Tja, uegnet er den nok ikke vist en bruker rette kulen, men det krever tolmod, så spørs det hvor mye vi snakker om her. men kostnadene med sand/isblåsing er en annen Redigert 22.Mai.2009 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Takk for svar og gode råd så langt. Da ligger det an til (litt under-)sparkling, a-la rådet fra Østkyst Hustler. Snekka er ikke kjempestor, og med bred sparkel som foreslått bør det da være en overkommelig jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Er det pestbobbler , så må den sparkles først ,.Det kan det vel være lite tvil om her ,bare prime over er vel som å pisse i buksa om vinter'n . Men dette er jo noe jeg mener , så om det er så riktig skal ikke jeg påstå . Men det høres nå ut som at det å prime over pesthull er døfødt . Ta den jobben dere , så har dere båt i mange år fremmover . Lykke til med jobben Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
hifo Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 jeg har også endel av de hullene til ca en meter over vannlinjen. (vet ikke om det er på undervannskroget) små hull , hvor man kan se trådene til glassfiberen inni hullet.. er dette plastpest??? og isåfall , hvis jeg forstår dere korrekt, så blir det bra med en liten rens av "såret" , så sparkling og primer tilslutt?? skal hellakkere skroget til vinteren håper jeg. . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lazyjack Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 jeg har også endel av de hullene til ca en meter over vannlinjen. (vet ikke om det er på undervannskroget) små hull , hvor man kan se trådene til glassfiberen inni hullet.. er dette plastpest??? Definitivt ikke plastpest 1 meter over vannlinjen! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 bra..men de går fra vannlinjen og ca en meter opp. er det gamlle støpefeil da tro? luftlommer som avdekkes med tidens tann.??? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Octant Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Er det pestbobbler , så må den sparkles først ,.Det kan det vel være lite tvil om her ,bare prime over er vel som å pisse i buksa om vinter'n. God dag, Har nettopp vært gjennom hele prossesen med å bli kvitt "bobbler" som et resultat av plastpest. Tror desverre ikke det er noen snarveier ut av dette, hvis en ønsker et resultat en vil være bekjent av. Jeg pusset ned hele skroget under vannlinjen til alt av "bobbler" var fjernet. Enkelte steder på skroget førte dette til at topcoaten ble helt borte og laminatet ble blottlagt. Lot så hele skroget tørke i vel 2 måneder, før alt av ble sparklet med International Watertite epoksy sparkel. Deretter ble 6 lag International Gelshield 200 påført. Hele prosessen krevde mye arbeid og lang tid, men siden jeg tenker å beholde båten, anser jeg dette som en "investering". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.