Tintin Startet 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2009 Vurderer å kjøpe en Steady 320 til feriekåken. Planen er at ungene (10 og 14) skal ha en båt de kan bruke når de vil og til det de vil, uten å måtte ha med Pappa eller Mamma. Ungene vil gjerne det, og jeg synes de fortjener muligheten til å skaffe seg masse erfaring selv og uten så mye bistand fra de voksne. Utfordringen er at jeg aldri har satt mine bein i en steady på vannet. Er dette en bra greie? Er den så traust og stabil som selgeren sier? Hvordan er den å ro? Hvordan oppfører den seg med motor? Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Seilaren Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Selger en slik båt selv nå, så jeg burde kanskje holde kjeft.... Men å ro..? Nope.. Det går kun i nød. Det er bare tull å ha årene ombord i båten... Går mye raskere å padle.. Båten er veldig trygg og stabil helt til du setter for stor motor på båten. Med for stor motor (alt over 10hk) blir båten livsfarlig! Den slenger lett en person overbord i en sving, for den sitter som støpt i sporet sitt.. akkurat som om den går på skinner. (det krevet at du gikk bånn gass i en krapp sving, noe ungdommer ofte gjør..) Men disse problemene merker du ingenting til hvis du ikke overstiget max HK... Og det har du jo ikke tenkt, for det er jo en grunn til at den grensen er satt... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
o.b.lix Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Utfordringen er at jeg aldri har satt mine bein i en steady på vannet. Er dette en bra greie? Er den så traust og stabil som selgeren sier? Hvordan er den å ro? Hvordan oppfører den seg med motor? Steady er virkelig stødig. Kan lett være 4 voksne ombord... (men da blir det trangt). Med motor: går fort men er noe "våt", dvs skvetter en del i bølger. Å ro: Bedre enn gummibåt, men ingen god robåt, til det blir den flate bunnen ikke retningsstabil nok. Men helt grei til å ro rundt båten med. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Den er altså markant dårligere å ro enn f.eks hansvik sin 10' jolle? Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
o.b.lix Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Jo men misforstå ikke. Den er ikke retningsstabil når man ror. Men den går fint å ro. Et annet tips er om unger skal ro, legg treårene til side og skaff aluminiumsårer fra f.eks. biltema. Disse er mye lettere slik at poden kan bruke kreftene på å ro fremover i stedet for å løfte "vekter" som treårer blir for slike små... Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Steady 320 er grei å ro, spesielt hvis du bytter åregaflene til typen du kan feste årene i. Har selvfølgelig ikke retningsstabiliteten og løpet til en færing, men er vesentlig bedre enn gummibåt. Og stødigere båt på den størrelsen skal du lete lenge etter! Med to unger om bord planer den lett med en 5 hester.... Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) Takk det var nyttig! Vokste selv opp i en jolle ala Hansvik sin. Unner ungene mine samme mulighetene. Ser for meg at det blir motor før eller siden. Helst før siden Og da er steady såvidt jeg kan se veldig godt egnet. Den virker også grei å ta med seg på hengeren hvis man skal kjøre et stykke og vil ha båt med. Redigert 24.Mai.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Seilaren Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Båten veier 100kg. Så du ror jo ikke akkurat på noen langtur med den. Steadyen går veldig godt på varehengere pga bunnen. Men de passer veldig dårlig vanlige båthengere.. Det er lurt å være to til å løfte den.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Ask Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Hei Eg har hatt eit par steadyar og har no ein River 350. (Som eg valgt i staden for Steady 320, og angrar ikkje på det.) Desse båtane blir levert med for korte årar. Bytt til årar som er ca. 3 m og du vil merka ein stor forbetring. Eg har årane stroppa til utsida av båten (Dei er for lange til å vera inni.) og meinar at årar er vesentleg tryggleiksutstyr. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.