Matta Startet 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2009 noen som vet hvorfor det står en lang sprut ut på sida fra motoren på riveren min? det kom etter jeg byttet til tohatsu 9,9. før hadde jeg en honda 8hk firetakkt da kom det ikke noe sprut. har ikke tenkt så mye på dette men det er vell en grunn til det? står motoren for langt nede i vannet? eller kanskje for langt oppe? Sitér dette innlegget Link to post
Matta Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 (redigert) tegnet på noen bilder jeg fannt så kanskje det blir litt mer forståelig. https://baatplassen.no/bildearkiv/26/26550/tohatsu.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/26/26550/r290100.jpg er ikke min båt, kun en jeg fannt på google Redigert 23.Mai.2009 av Matta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 virker som noe som har med kavitasjonen å gjøre Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
johnson Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 har du sett om det er noen hull/skraper/deler som mangler på kavitasjonsplaten? Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Matta Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 sorry for å virke litt noob, men hva er kavitasjonsplaten? Sitér dette innlegget Link to post
HP-260 Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Kavitasjonsplaten er den platen over propellen. Jeg hadde også samme sprut ut for With-jollen min, når jeg hevet motoren slik at kavitasjonsplaten stod ca. 3 cm over bunnen så stoppet det. Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Kaviatasjonsplata er den "vingen" som står over propellen din, - en del av av undervannshuset! Sprut av av motoren?, det er ikke kjølevannsstrålen du sikter til ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Vanligste årsak er at motoren står for dypt, prøv først å heve den. Kavitasjonsplata er egentlig der for å unngå kavitasjon. At undertrykket på fremsiden av propellbladene skal suge luft fra overflaten slik at propellen kaviterer og man mister fremdriften. Sitér dette innlegget Link to post
Matta Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 (redigert) Kavitasjonsplaten er den platen over propellen. Jeg hadde også samme sprut ut for With-jollen min, når jeg hevet motoren slik at kavitasjonsplaten stod ca. 3 cm over bunnen så stoppet det. hvordan hever jeg motoren? gikk den kjappere etter du hevet den? Kaviatasjonsplata er den "vingen" som står over propellen din, - en del av av undervannshuset! Sprut av av motoren?, det er ikke kjølevannsstrålen du sikter til ? se bildene jeg la ut så forstår du nokk. ligger i inlegg nr 2 tror jeg. Edit: "ingar" ser du bor i søgne så du har kanskje sett meg rundt i en rød river med en svart tohatsu 9,9. har hytte der. kanskje du har sett spruten. Redigert 23.Mai.2009 av Matta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Så sant ikke styrefinnen som sitter under kavitasjonsplata står på tvers da... eller på en eller annen måte er vridd... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
880 Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Har hatt sammee problem på Rib'en, hevet motoren 4 cm. Så var problemet løst.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Matta Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 har det noe å si om den er for langt nede? går den bedre vis jeg hever den? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Ta enkelt å greit å legge ei tre lekte under motor sånn at du får løftet den ca 3,5 cm.. opp fra båten de hjalp på min båt Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.