Jump to content

18ft Skibsplast med Johnson 90HK, hvilken propell?


MetZ

Recommended Posts

Hei..

 

Bare så det er sagt, jeg er helt grønn på propell og grader og alt det der som skal stemme overrens for hvilken propell som går til min motor / båt, så all hjelp om dette emnet mottas gjerne.

 

Jeg har en 1998 Johnson Ocean Runner 90HK (Utenbord), som står på en 18ft Skibsplast (86 modell tror jeg det var).

 

Jeg er ute etter en rimelig propell med god ytelse både for økonomi og fart. Hva skal man velge da? Og hvordan finne rett propell? Bestille fra Norge eller uansett andre steder i verden er ingen problemer for meg, bare det er fra ett sted man kan stole på er seriøst.

 

Har sett litt på maritim.no og propell valget (alu propell) der, men ble liksom ikke helt klok på det som sto der, jeg har heller ikke manualen til motoren min (noen som har å dele?), så jeg har ingen anelse om hva jeg skal velge.

 

Til slutt, skal man kunne se propell akslingen (med splint og alt som holder propellen på plass), eller skal det være ett lokk eller lignende over? som på en hjulaksling, fettkopp av noe slag? For det er det ikke på motoren min. Hvor får man tak i en slik i såtilfelle?

 

Mvh!

Tom

Link to post

Nå, etter MASSE søking.. Lest side opp og side ned (huff)... Så lurer jeg på om ikke en alu propell vil være det beste valget. Hvilke burde styres unna av de man finner i Norske nettbutikker (merker/erfaringer)?

 

Noen som har erfaringer med Piranha propeller? Med sånn utskiftbare blader? Fordel ulemper?

Link to post

Jeg ville plukket propellen av og sett om det ikke sto noe som helst på/i den. Så tatt den med til en eller annen båtforretning for å få vurdert hvilken størrelse/stigning den har.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil, er det få eller ingen fordeler med kompositt-propeller over alu/stål. Men det er basert på en veldig gammel test som sikkert er utdatert for lengst: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...62?OpenDocument

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post

Også greit om du har opplysninger om turtall, fart osv. Mener at den motoren skal ha rundt 5500 o/min på full gass.

 

Vil tro at forbedringen fra en god alu propell til en god stålprop ikke vil være allverden på denne båten....?

 

Skal ikke være noe deksel i bakkant av propellen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ville bare si at med denne motoren på den båten vil du være kraftig overmotorisert! Båten er godkjent for 50hk, det går greit m/ 60 hk, men med 90hk ville jeg vært litt forsiktig. Halvplanende skrog på denne båten, veldig lettdrevet opp til 27-28 knop, deretter tror jeg fort båten kan bli farlig i oppførselen.

 

Ikke meningen med noen moralsk pekefinger her, bare ett vennlig råd :yesnod:

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post

Umulig å si hva resultatet vil bli uten å vite nåværende fart/turtall.

 

ynroenn, med forskjellig utveksling på motorene så bruker jeg faktisk samme propellene på min F115 og 60hk'en. 13x19" på begge 2.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg målte 30 knop med tre STORE passasjerer, og turtallet var vel på rundt 5500 (full spiker), med 13 3/4 X 15 alu propellen.

 

ynroen: Så du mener propellen fra maritim burde funke bra til båten min?

 

Noen andre som tror dette vil være en bra propell til mitt bruk? Eller har dere noen andre forslag?

 

PS: som nevnt tidligere, jeg kan INGENTING om propeller, har lært litt ved å lese rundt om på forumet, men fortsatt, så er det ting jeg ikke forstår helt (dette med turtall/fart og stigning opp eller ned!?!)

Link to post

Har samme båt - en Skibsplast 550 fra ´89 med en 75 hk 2-takter og på den har jeg en 13-1/4 x 17 original aluminium propell. Cruiser fint opp mot 30 knt men den er følsom på last og plasseringen av vekt ombord - vurderer å sette på maritim´s Smart Tabs... får se.... :smiley:

 

En "tyngre" propell gir deg nok noen ekstra knop på toppfarten, men blir tyngre å få på planet med mye last - og omvendt for en "lettere" propell.

 

Få med deg 2 - 3 stykker og mål maks turtallet på motoren og sammenlign det med spesifikasjonen for din motor. Trenger du en litt tyngre propell så kjøper du f.eks. sammen dimensjon i stål :cool: så får du 1" tyngre i forhold til en aluminiums propell.

 

Lykke til! :cheers:

Link to post

Dersom du oppnår 5500 rpm med den propellen du hadde, med 3 personer, betyr det jo at størrelsen er ganske passe. Jeg ville ikke gått for noe særlig større propell, verdsetter selv akslerasjon og opprettholdelse av fart med mange passasjerer høyere enn et par knop på toppfart. Når det gjelder SOlas propellen du referer til kjenner jeg ikke denne, men har hørt rykter om at den ikke er spesielt bra. Ser at aluminiumspropellene fra Piranha gjør det ganske bra til å være aluminium, tror de selger disse bla. på seasea.no. Eventuelt en stålpropell, da er det jo mye å velge i og like mange meninger. Selv importerte jeg Stiletto fra statene, under 2000,- inkl. mva og frakt:) En Stålpropell i samme stigning vil jo gi litt mindre slipp og turtallet vil droppe noe. Ville i hvrtfall ikke gått opp i størrelse med en stålvisp.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...