Jump to content

sjekkliste ved kjøp av bruktbåt m Volvo Penta TAMD 40 b


alma

Recommended Posts

Skal i morra se på en båt med TAMD 40b motoren. motoren er en 86 modell å har i følge den eneste eieren ikke passert 1000timer enda. Har skjønt av det jeg finner på forumet at dette er en bra motor, men alle motorer har sine sider!!!! Hva må jeg se etter, hva skal jeg spør om osv. Ifølge eier har han passet på motoren med oljeskift impeller og filtere osv Han har aldri måttet etterfylle olje, det er kanskje ikke så rart da den er jo ikke så mye brukt. Er det som jeg håper har jeg en stabil motor som er vel så mye som min nåverende md21B å stole på!

Link to post
Share on other sites

Under prøve tur,ta å kjør motoren opp til fullt turtall la den gå litt på det det skader ikke,og følger med på tempen at den ikke går i pigg.så tar du den ned et par hundre omdreininger under full .sjekk også at den ikke ryker nevne verdig mye under press av motoren.

 

Hvordan båt er det denne motoren sitter i?

Lykke til med båt kjøpet det blir en kanon sommer!!!

Link to post
Share on other sites

takker å bukker. Nå skal det sies at jeg ikke har kjøpt båten enda. Så det er litt for tidlig å si om et blir en knall sommer i denne eller i gamlebåten. Knall blir det nok uansett. hva slags båt det er skal jeg heller komme tilbake til en annen dag. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kigge efter kølervæsken, og efter om der er tegn på saltaflejringer omkring ferskvandskølehuset. Hvis den tidligere ejer har "overset" og checke zinkanoder, kan varmeveksleren være tæret, og det kan blive en dyr og kedelig omgang og reparere.

Har selv gjort netop denne bitre erfaring, det var dog med en tmd30, også årg 86.

 

Held og lykke.

Link to post
Share on other sites

Skal være gode motorer , TAMD 40b.

Har i tidligere tider byttet noen Topper på disse motorene. Dette pga dårlig kjøling. Toppene har hatt sprekker mellom ventil setene. Gjør som Goggen 2 skriver, og sjekk for overtrykk i ekspansjons tanken for Kjøle vann når du har varm motor og belastning på skruen :)

 

Kom en gang ombord i ny båten til en kar, tror det var en Scan 28-30". Han var stolt som en hane av den nykjøpte skuta si. Han spurte meg om jeg kunne svare han om hvorfor han hadde fått beskjed av tidligere eier om å ikke kjøre motoren over tid med belastning.

Da vi åpnet dørkplatene for å komme til i motoren luktet det nesten hjemmekoselig i motor rommet, her var det brukt Kanel.. mye kanel.

 

Ikke for å skremme deg motorene er gode dem, men en litt artig historie :)

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar!

Ingen tegn til overtykk hverken i ekspansjonstanken eller nder oljepåfyllinga. motoren var strøken (nyvasket) ikke oljesøl, ikke rust rundt eksos slange, turbo eller lignende. tempen holdt seg på 80grader lurte på om kanskje det var litt lavt men alt i alt så det veldig bra ut. Det var ikke lenge vi kjørte full blås. et lite minutt kanskje, men alt virket bra selger virket troverdig og båten svarte til forventingene. Har bydd prisantydning for båten å skal få svar i morra om jeg får den. Blir veldig skuffa hvis ikke.

Link to post
Share on other sites

Flere i denne diskusjonen nevner at det bør sjekkes om det er overtrykk i ekspansjonstanken. Hva er dette et signal på?

(Jeg har tegn til skvetting/renner over fra ekspansjonstanken ved full belastning på min TMD40A - fungerer forøvrig OK)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...