Jump to content

Påhengsmotor, hvor høy vekselspenning før likerettere?


ola dunk

Recommended Posts

Ubelastet vil jeg anta at du kan måle relativt høye spenninger....

 

 

Hvis du ønsker å sjekke om du har lading, bør du måle DC spenningen utifra likeretter/spenningsregulator og på batteri.

Har du ikke høyere spenning enn batteriet bør du starte med å sjekke statoren.

 

Statoren, skal bare være et par ohm, og INGEN kontakt til gods ( koble ifra de gule ledingene, mål imellom dem ).

Er det gjennomgang er antagelig statoren ok.

 

Har du ingen lading er antagelig feilen i likeretteren/spennings regulatoren.... har lett for å ta kvelden hvis det har være dårlig kontakt/batteri har blitt koblet feil/batteriet har blitt koblet til/fra under gange.

 

IKKE koble ifra ledninger for å måle når motoren går, du bør heller ikke starte motoren med noen ledninger koblet ifra .

 

OBS vær 100% sikker på hvilket system du har før du eventuelt bytter deler, V6 motoren kom med 9/16/40 A lading, 9 og 16 A kan byttes omhverandre, 40 A systemet er IKKE kompatibelt med 9/16 A systemet ( et 40 A svinghjul ta kverken på 9/16 A statoren på få sekunder ).

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

har målt batteriet med motor i gang og kun batteriet. ingen forskjell.

startet motor og målte rett ut fra likerettere o utslag. kan jeg da ødelegge noe med å måle ac direkte fra stator?. behøverkanskje ikke det sålenge jeg kan måle motstanden.

Link to post
Share on other sites

har målt batteriet med motor i gang og kun batteriet. ingen forskjell.

Du hadde litt turtall på motoren ??, lader minimalt på tomgang.

 

 

kan jeg da ødelegge noe med å måle ac direkte fra stator?

Såfremt du IKKE kobler ifra noe går det greit, burde kunne få lurt inn måleledningene et sted .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Nei det trenger du slett ikke få.

 

Jeg får ikke noe lading fra mine to litt eldre Yamaha 2-taktere med ladespole (40 Hk og 80 Hk) på tomgang i motsetning til fra 4-takteren. Men med bare litt mer enn tomgangsturtall :yesnod:

Link to post
Share on other sites

har målt litt i dag. måler opp til 40 vac men den kutter ut over det. og det er rett fra spolen. eller det vil si at det står LO på fluken min.

måler ingen lading etter likerettere utenom enn det som batteriet viser.

 

takker for alle innspill her.

Link to post
Share on other sites

eller det vil si at det står LO på fluken min.

måler ingen lading etter likerettere utenom enn det som batteriet viser.

 

Antagelig påtide med ny likeretter da ( eller regulator hvis du har 16 eller 40 A system ) ..

 

Har du hatt problemer med dårlig kontakt i det elektriske eller har batteriet blitt koblet feil en gang ?? , eventuelt blitt koblet fra under gange...

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

jeg har hatt det problemet siden jeg kjøpte båten ifjor. forrige eier hadde satt inn nytt batteri for han trodde det var ødelagt batteri. men hva vet vel jeg om det???? men samme det. vil nå tro at det er likeretterne som har gått fløyten.

bare greit å sjekke med hva andre syns også.

ser de koster litt over tusenlappen på boatparts.no. men får vel finne ut hvor mange amp lading det er på denne motoren først...

 

takk for svar...

Link to post
Share on other sites

ser de koster litt over tusenlappen på boatparts.no. men får vel finne ut hvor mange amp lading det er på denne motoren først...

 

Kan se ut som om du har 40A (1998 135 V6, forgasser ? ) skal i såfald ha spennigsregulator nr 883072T ( liste pris USA $166.58 ) GANGER TO da det er et 20+20 A system....

 

6177.jpg

 

 

Hvor mange GULE ledninger kommer det ut ifra under svinghjulet ?? 2 eller 4 ??

 

Uansett verifiser imot serienummeret på motoren FØR du bestiller deler ...

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

det kommer to par gule til hver sin likeretter. 136 v6 98 mod tre gassere. har glemt å se etter motornummer. spør like gjerne jeg da. hvor står det????

Har du 2 likerettere har du 40 A.

 

Serienummeret skal stå på motor braketten, styrbord side også innstemplet på selve blokka også stybord side, nære toppen ( kan være på en "frostplugg" .).

 

Du burde havne innenfor...


  • 135....V-135...V6......0G594013 > 0G787999....produsert i 1998, i USA

 

 

og jeg får da regne med at det er likeretterne.......

 

Du får måle litt....

 

  • Du har AC strøm INN på BEGGE likerettere ??
  • Du har IKKE noe DC ut på den/de røde ledningene ?? ( bare batteri spenning ) ( sjekk om likeretteren kan ha en sort ledning...og om den er forsvarlig koblet til gods )
  • Du har batteri spenningen INN på den røde ledningen på likeretteren ??

 

Hvis JA/NEI/JA er det antagelig likeretteren :yesnod: .

 

Bare for være sikker....mål spenningen i mellom rød ledning og gods på likeretter. bare for å være sikker på den får god jord..

 

Bare for å rette meg selv.... er ikke en ren likeretter men en likeretter MED spenningesregulator .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

da er på hengeren målt i ac uten å bråke for mye med turtall og totakter for naboens del så målte jeg rett under 100 vac. dette er da ikke noe topp turtall. så da kan det nok ganske sikkert snurpe seg inn til at det er likeretterne som har tatt sistt siste pust!!!! motornummeret er forøvrig OG742359.

er det noen steder jeg kan finne ut mer om den motoren med motornummeret. på nettet.

 

Takker masse for svar her.

Link to post
Share on other sites

motornummeret er forøvrig OG742359.

er det noen steder jeg kan finne ut mer om den motoren med motornummeret. på nettet.

 

Product Information

Serial Number: 0G742359

Model Number: MER 1135412UD

Manufacturing Year: 1998

Description: ME - 135 L

Product Status: On-line regist.

 

Sales Information

Dealer Number: NO33115

Sale Date: 20/04/1998

Expiration Date: 20/04/2000

 

Kan finne ut noe her , velg "Check Registration", en forhandler kan gi deg hele historen til motoren...

 

ganske sikkert snurpe seg inn til at det er likeretterne som har tatt sistt siste pust!!!!

Samme måling på BEGGE kretsene ??, isåfald er nok diagonosen korrekt.

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skal nok måle engang til for å være 100 % sikker. liit mye støy når naben sitter ute å feirer bursdag......

men målte den andre igår og da ga de samme utslag. problemet var da at fluken hadde litt dårlig batteri. og uten fernanda så hadde ikke jeg tenkt på det. LO for meg er ohm!!!! men med en W etter sier den LOW........

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...