ola dunk Startet 23.Mai.2009 Del på Facebook Startet 23.Mai.2009 hei. hvor mye skal jeg måle i vekselstrøm før likerettere på en 135 hk mercury -98 mod takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 Uten å vite, tipper jeg sånn ca. 220VAC Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 kan det stemme................. virker j.... mye spør du meg Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 opp mot 20 V ubelastet tenke eg Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 Med liten eller ingen belastning kan den bli veldig høy, 100V, mulig enda mer. Guess how I know... Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 okei. var noe slikt jeg ville høre.... men vil gjerne få det bekreftet også..... virker nå ihvertfall logisk.... med inntil 20 vac Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 Ubelastet vil jeg anta at du kan måle relativt høye spenninger.... Hvis du ønsker å sjekke om du har lading, bør du måle DC spenningen utifra likeretter/spenningsregulator og på batteri. Har du ikke høyere spenning enn batteriet bør du starte med å sjekke statoren. Statoren, skal bare være et par ohm, og INGEN kontakt til gods ( koble ifra de gule ledingene, mål imellom dem ). Er det gjennomgang er antagelig statoren ok. Har du ingen lading er antagelig feilen i likeretteren/spennings regulatoren.... har lett for å ta kvelden hvis det har være dårlig kontakt/batteri har blitt koblet feil/batteriet har blitt koblet til/fra under gange. IKKE koble ifra ledninger for å måle når motoren går, du bør heller ikke starte motoren med noen ledninger koblet ifra . OBS vær 100% sikker på hvilket system du har før du eventuelt bytter deler, V6 motoren kom med 9/16/40 A lading, 9 og 16 A kan byttes omhverandre, 40 A systemet er IKKE kompatibelt med 9/16 A systemet ( et 40 A svinghjul ta kverken på 9/16 A statoren på få sekunder ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ola dunk Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 har målt batteriet med motor i gang og kun batteriet. ingen forskjell. startet motor og målte rett ut fra likerettere o utslag. kan jeg da ødelegge noe med å måle ac direkte fra stator?. behøverkanskje ikke det sålenge jeg kan måle motstanden. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 har målt batteriet med motor i gang og kun batteriet. ingen forskjell. Du hadde litt turtall på motoren ??, lader minimalt på tomgang. kan jeg da ødelegge noe med å måle ac direkte fra stator? Såfremt du IKKE kobler ifra noe går det greit, burde kunne få lurt inn måleledningene et sted . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ola dunk Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 målte påtomgang jeg da. men burde vel få litt utslag. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 24.Mai.2009 Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Nei det trenger du slett ikke få. Jeg får ikke noe lading fra mine to litt eldre Yamaha 2-taktere med ladespole (40 Hk og 80 Hk) på tomgang i motsetning til fra 4-takteren. Men med bare litt mer enn tomgangsturtall Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ola dunk Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 har målt litt i dag. måler opp til 40 vac men den kutter ut over det. og det er rett fra spolen. eller det vil si at det står LO på fluken min. måler ingen lading etter likerettere utenom enn det som batteriet viser. takker for alle innspill her. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 eller det vil si at det står LO på fluken min. måler ingen lading etter likerettere utenom enn det som batteriet viser. Antagelig påtide med ny likeretter da ( eller regulator hvis du har 16 eller 40 A system ) .. Har du hatt problemer med dårlig kontakt i det elektriske eller har batteriet blitt koblet feil en gang ?? , eventuelt blitt koblet fra under gange... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ola dunk Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 jeg har hatt det problemet siden jeg kjøpte båten ifjor. forrige eier hadde satt inn nytt batteri for han trodde det var ødelagt batteri. men hva vet vel jeg om det???? men samme det. vil nå tro at det er likeretterne som har gått fløyten. bare greit å sjekke med hva andre syns også. ser de koster litt over tusenlappen på boatparts.no. men får vel finne ut hvor mange amp lading det er på denne motoren først... takk for svar... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 ser de koster litt over tusenlappen på boatparts.no. men får vel finne ut hvor mange amp lading det er på denne motoren først... Kan se ut som om du har 40A (1998 135 V6, forgasser ? ) skal i såfald ha spennigsregulator nr 883072T ( liste pris USA $166.58 ) GANGER TO da det er et 20+20 A system.... Hvor mange GULE ledninger kommer det ut ifra under svinghjulet ?? 2 eller 4 ?? Uansett verifiser imot serienummeret på motoren FØR du bestiller deler ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ola dunk Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 det kommer to par gule til hver sin likeretter. 136 v6 98 mod tre gassere. har glemt å se etter motornummer. spør like gjerne jeg da. hvor står det???? takker igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 koster 1118.- hos boatparts.no. kan vel være like greit å ta det derfra da tenker jeg..... bare jeg får r... i gear. og jeg får da regne med at det er likeretterne....... eller andre med andre tanker her. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 det kommer to par gule til hver sin likeretter. 136 v6 98 mod tre gassere. har glemt å se etter motornummer. spør like gjerne jeg da. hvor står det???? Har du 2 likerettere har du 40 A. Serienummeret skal stå på motor braketten, styrbord side også innstemplet på selve blokka også stybord side, nære toppen ( kan være på en "frostplugg" .). Du burde havne innenfor... 135....V-135...V6......0G594013 > 0G787999....produsert i 1998, i USA og jeg får da regne med at det er likeretterne....... Du får måle litt.... Du har AC strøm INN på BEGGE likerettere ?? Du har IKKE noe DC ut på den/de røde ledningene ?? ( bare batteri spenning ) ( sjekk om likeretteren kan ha en sort ledning...og om den er forsvarlig koblet til gods ) Du har batteri spenningen INN på den røde ledningen på likeretteren ?? Hvis JA/NEI/JA er det antagelig likeretteren . Bare for være sikker....mål spenningen i mellom rød ledning og gods på likeretter. bare for å være sikker på den får god jord.. Bare for å rette meg selv.... er ikke en ren likeretter men en likeretter MED spenningesregulator . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ola dunk Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 da er på hengeren målt i ac uten å bråke for mye med turtall og totakter for naboens del så målte jeg rett under 100 vac. dette er da ikke noe topp turtall. så da kan det nok ganske sikkert snurpe seg inn til at det er likeretterne som har tatt sistt siste pust!!!! motornummeret er forøvrig OG742359. er det noen steder jeg kan finne ut mer om den motoren med motornummeret. på nettet. Takker masse for svar her. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 (redigert) motornummeret er forøvrig OG742359. er det noen steder jeg kan finne ut mer om den motoren med motornummeret. på nettet. Product Information Serial Number: 0G742359 Model Number: MER 1135412UD Manufacturing Year: 1998 Description: ME - 135 L Product Status: On-line regist. Sales Information Dealer Number: NO33115 Sale Date: 20/04/1998 Expiration Date: 20/04/2000 Kan finne ut noe her , velg "Check Registration", en forhandler kan gi deg hele historen til motoren... ganske sikkert snurpe seg inn til at det er likeretterne som har tatt sistt siste pust!!!! Samme måling på BEGGE kretsene ??, isåfald er nok diagonosen korrekt. Arne Kjetil Redigert 1.Juni.2009 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ola dunk Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 skal nok måle engang til for å være 100 % sikker. liit mye støy når naben sitter ute å feirer bursdag...... men målte den andre igår og da ga de samme utslag. problemet var da at fluken hadde litt dårlig batteri. og uten fernanda så hadde ikke jeg tenkt på det. LO for meg er ohm!!!! men med en W etter sier den LOW........ Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 diagnosen er nok korrekt. pratet med vallø motor..... pris pr stk 2080:- hos boatparts.no 1081.- pr stk.............. erre mulig....... halv pris.... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 hos boatparts.no 1081.- pr stk.............. erre mulig....... halv pris.... Og for å gjøre prisen enda verre.... hvor mye tror du innmaten i boksene koster ? 50kr 100 kr ?? tenker da pris pr komponent ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ola dunk Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 er det så mye da? stusser egentlig litt på at det ikke er noen form for kjøleribber på disse retterne.... må jo bli rimelige varme Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 da er nye laderegulatorer på plass. helt klart at det var disse som hadde tatt kvelden. men så er neste problem dukket opp. kjører opp turtallet litt og da har jeg 17,5 vdc på fluken målt på batteriet..... Takker for svar igjen..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.