Jump to content

Påhengsmotor, hvor høy vekselspenning før likerettere?


ola dunk

Recommended Posts

Kanskje forklaringen er at den 'regulatoren' egentlig bare en en likeretter med en hinsides pris. :eek:

isåfall ikke noe ukjent fenomen.... :nonod:

 

Skal være en likeretter MED spennings regulator :smiley: , Mercury brukte en ren likeretter på 9 A systemer, på 16/20 A er det spenningsregulator.

Då denne motoren er det to 20 A systemer ( 20A + 20A = 40A ), bruker da selvsagt TO bokser :crazy: , senere modeller kom med EN 40A likeretter/spennings regulator..

 

Hvor stort batteri er det i båten ??, et større batteri burde kunne sluke unna mere strøm ?? ( lavere ladespenning ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post

nå har ikke jeg sjekka akkurat hvor mange amp men tipper det er 70a batteri.... har aldri skrudd noe særlig på nye store påhengere. men det går 1 jord (svart) 1 grå(den ene er koblet til hvor den enn nå går) 2 røde og 2 gule. ac inn på de gule og dc+ på de røde. de røde kommer sammen på en liten rund boks på høyre side av motor sett bakfra. og en tjukk og god kabel derfra til batt. under på samme boks er minus(jord) som går til starter og vider til - batt..... men syns det er rart dette likevel.... det skal jo være likeretter med regulator jeg har bytter?????

 

Takker for svar....

Link to post

Er det en regulator burde ikke spenningen gått over ca 14V. Det at den ikke har kjøleribber sier også sitt, en regulator for ladespole må brenne av all energi som ikke slukes av batteriet. Er dette helt oppladet, og turtallet høyt, vil det utvikles så mye varme at man man må ha kjøling.

Var en her på forumet som laget en shunt regulator av en kraftig zener diode.

Link to post
er det noen som kan si meg hva som kan skje hvis jeg kjører med slik lading

 

Batteriet vil normalt sett ta kvelden etterhvert, MEN har relativt høy ladespenning på min egen Mercury også og det batteriet der begynner å bli noen år ihvertfald 10++ år .

 

Men tilbake til regulator boksene.... hvordan er kontakten imellom boksene og motorens jord og videre til batteriet ?? , litt spenningsfall imellom boksene og batteriet - pol kan kanskje rote til spenningen litt ?? .

 

Kontakt flatene bør også være 100% flate så boksene får maksimalt med kjøling .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
. hvor høy er din lading?

Drar seg lett opp på 15 > 17V, men den er uregulert og er kun opp til 9A ....

 

 

målte direkte på laderegulatorene og de gir det samme (17,4 volt) der også. på begge to..

Begge gir det samme fordi begge er jo koblet sammen....

Er dog litt merkelig at de regulerer spenninga til 17.4 V, noe må jo fungere omen ikke helt etter boka...

 

En liten tanke....prøv å koble ifra den ene regulatoren ( koble ifra ALLE ledninger til den , OBS koble ifra batteri først )

Gjør det med BEGGE regulatorer, en feil på den ene skulle komme frem da...

 

OBS 2... IKKE kjør motoren over 2000 rpm, tror ikke det er sundt for systemet å kjøre høyere på halv maskin...

 

 

 

er det flere releer som styrer spenning til fra laderegulatorer

Er INGEN reler som styrer spenningen, de røde ledningene på spennings regulatorene skal kobles direkte til batteriet, er somregel koblet til batteri kablen på start relet.

 

 

Arne Kjetil

Link to post

har nå vært å målt igjen da. men nå tok jeg retten og sletten og byttet 2 år gammelt 70a batteri med ett 135 a batteri jeg har stående. det målte 12,1 v før oppstart... men det merkelige var da at maks lading ble 16,4v....

hva kan dette komme av? koblet jeg til 70a batteri igjen så var den opp på maks 17,4v igjen....

noen flere forslag her inne på båtplassen....

Link to post

Jeg skjønner at du har problemer, og det kommer nok av at du ikke har vært systematisk og nøye nok under feilsøkingen. (En slik del du sliter med kan jo tas ut og sjekkes hvis du vet hvordan den virker).

 

Jeg tok en kjapp titt i boken til regulatortesteren min, og hvis det er den delen Droll viser til i innlegg 15 så er dette en hybrid likeretter og spenningsregulator. Regulator setpunkt er 14,4 volt for denne regulatoren og hvis du har en feil selv med nye deler, så kan jo årsaken være at den mye delen også tar kvelden eller at du har en feil påmotoren?

 

På denne delen er der 6 ledninger. Holder du regulatoren mot deg med ledningene nedover skal koblingsskjemaet se slik ut fra høyre til venstre:

 

GRÅ (Turteller).

GUL (Stator AC 1)

RØD MED HUNKONTAKT (Spenning sense).

RØD HANNKONTAKT (Batteri pluss).

SVART (Batteri minus).

GUL (Stator AC 2).

 

Er litt usikker på hvordan turtelleren innvirker på reguleringen for det står det ikke noe om, men hvis dette turtallsignalet kommer fra tenning eller en induktiv sensor (Ekstern del) så er det ikke umulig at regulatoren din ikke begynner å regulere hvis du mangler dette signalet.

 

Det er essensielt å sjekke slike signaler for å bekrefte at alle signalene er der.

Hvis du synes delen er dyr i Norge kan du sjekke med Romnes i Skien og spørre hva en TRR3072 koster hos dem. (Jeg vet ikke, men der ville jeg spurt for å slippe frakt fra USA).

 

Har vanskelig med å tro at motstanden skal være 2 ohm i statoren slik som hevdes her, for jeg ser ikke noen grunn til at denne med fordel kan være ned mot null ohm. (Men jeg jobber jo ikke med påhengsmotorer så jeg er ikke sikker).

 

Lykke til.

Jeg tok for gitt at du har sjekket alle de andre signaler etter henvisning fra Droll, men det kan ikke skade å sjekke på ny. (Sett for eks. en liten belastning på ledningene når du måler, det pleier å hjelpe).

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

fra stator så er det like verdier på ohm. grå bruker jeg til turteller. men det som jeg syns er rart er jo at ladespenningen ble mindre med større batteri.... har prøvd å finne koblingsskjema på nettet uten hell. noen som har noe slikt på pcn???

eller adresse til dette.

 

takker så mye for svar og tips....

Link to post

Jeg har i alle fall ikke noe koblingsskjema, men dette kan vel kjøpes hos forhandleren.

Mener du at ledningen (den grå) ikke er i bruk til annet enn selve turtelleren slik at dette bare er en praktisk tilrettelagt utgang?

 

Når spenningen er lavere med et annet batteri skyldes nok dette at belastningen av batteriet er større og at spenningen derfor blir lavere.

 

Jeg tror du ikke har noen spenningsregulering i det hele tatt, og derfor er det viktig å sjekke ledningene ordentlig. De to røde og den svarte bør du teste med belastning.

 

Hvor måler du ladespenningen? Direkte på batteripolene eller på polskoene eller et sted i ledningsnettet. Hva med batteribrytere osv?

Jeg er litt betenkt når du sier batteriet du koblet til har hvilespenning på 12,1 volt og at du til tross for denne lave spenningen får såpass høy ladespenning. Mål derfor direkte på batteripolene først, og så måler du mellom minus på batteriet og senseledningen oppe ved regulatoren mens motoren går.

 

Volten skal da være lik for begge målingene.

Link to post
GRÅ (Turteller).

GUL (Stator AC 1)

RØD MED HUNKONTAKT (Spenning sense).

RØD HANNKONTAKT (Batteri pluss).

SVART (Batteri minus).

GUL (Stator AC 2).

 

Er litt usikker på hvordan turtelleren innvirker på reguleringen for det står det ikke noe om, men hvis dette turtallsignalet kommer fra tenning eller en induktiv sensor (Ekstern del) så er det ikke umulig at regulatoren din ikke begynner å regulere hvis du mangler dette signalet.

Den grå ledningen er bare en viderekobling av en av de gule AC ledningene , fordi turtelleren teller kun pulser ifra statoren .

Alle 4 røde ledninger ( 2 ifra hver regulator ) kobles sammen, kobles direkte på kablen irfa batterie ( på start releet )

Begge sorte ledninger kobles SAMMEN og til gods

 

 

 

 

 

Ellers har lagt ut et EL shema

schematic_V6.jpg

er ikke helt samme motor men tenning og lade krets er lik .

 

Hvilken motstand måle du imellom de 2 gule ledningene ?? , boka sier 0.25-0.45 ... mindre en EN ohm .

Skal IKKE være noen kontakt til jord ifra noen av de gule ledningene .

 

Mål BEGGE par .

 

 

PROBLEM: CONSTANT HIGH OUTPUT

  1. Remove flywheel and visually inspect stator. Discoloration of one or more poles, or burned windings will require replacement of stator.
  2. If no visual defects of stator are found, reinstall fly- wheel. Temporarily install ammeter (of sufficient size to carry 50 amperes) in series with the RED output lead (MALE bullet lead) of the regulator and the starter solenoid.
  3. Remove 1 short and 2 long YELLOW stator leads from their bullet connectors. Run engine at 1000-2000 RPM. If no output current is observed, disconnect 2 short YELLOW leads and 1 long YELLOW lead. Repeat the test with the second long YELLOW lead connected. Any output current indicates stator is shorted to ground. Replace stator.
  4. If there is no output with either short or long YELLOW leads disconnected, the regulators are defective.

 

Sakkset ifra manualen .

 

+ litt til

 

reg_check.jpg

 

 

Et par ting jeg lurer litt på...

Spenninga UT på regulatoren styres av spenninga INN på sense og jord kabler.... hvor god jord har du på de 2 sorte kablene ( ifra lade reg . )

En deffekt regulator vil dra OPP målingene....jeg ville teste regulatorene hver for seg, skulle gå grei hvis den andre kobles HELT ifra + at du holder turallet under 2000 rpm ??

 

 

Arne Kjetil

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...