kirkes Startet 23.Mai.2009 Del på Facebook Startet 23.Mai.2009 Hei. Motoren det gjelder er en VP41A. Impelleren ble ødelagt og noe av den ble sugd inn i motoren. Er det oljekjøleren jeg bør sjekke først? Den ligger under varmeveksleren og mitt spørsmål er om det er greit å komme til den og få demontert dekslet slik at en får ut eventuelle rester etter impelleren. Håper noen har erfaring med dette. Hilsen Trond Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 på min 41P ligger vannfilteret etter pumpen. Er det ikke slik på din også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 24.Mai.2009 Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Drevversjonen (AQAD) med kjølevannsintak gjennom drevet har sjøvannsfilter montert på motoren etter impelleren. Akselversjonen (T(A)MD) har ikke sjøvannsfilter montert på motoren. På disse skal sjøvannsfilter monteres mellom sjøvannsinntak i bunnen og motoren. Gjelder også alle 30-31-32-40-41-42-43-44-300 og D4-D6 i hhv. drev og akselversjoner så vidt jeg vet... Synes det er litt merkelig med filter etter pumpen slik som drevversjonene har hvis intensjonen er å forhindre fremmedlegemer i pumpa. Burde ikke heller filteret alltid stått før pumpen, og så kunne det heller vært montert en litt grov sil etter impellerpumpen for å forhindre at evt. impellerbiter blir med videre gjennom systemet og lager blokkeringer.? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Svart 24.Mai.2009 Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Hei Så lenge du har silen på "riktig" side av pumpen, for fremedlegemer sugd inn fra sjøsiden vil biter fra impelleren havne i oljekjøleren. Om du har god plass på denne siden av motoren din skulle det være nok å ta av slangen inn på kjøleren og ta ut evnt biter gjennom stussen på kjøleren. Om du vil gå grundigere til verks er det ikke så store saken å ta ut hele kjøleren. Mener å huske at denne sitter festet med to stk 8mm bolter som går gjennom kjøleren og skrud i gods på motoren Gjør du dette er det jo lurt å bytte O-ringene mellom kjøler/gods, er jo noe trykk på dette systemet. ls Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kirkes Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Hei. Filteret ligger før vannpumpa så restene etter impelleren er nok sugd inn i oljekjøleren. Båten det gjelder er Scand Baltic. Er det noen som har løstnet frontdekslet på oljekjøleren og kan komme med noen tips? Hilsen Trond Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goggen 2 Svart 24.Mai.2009 Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Dette er ganske kurant litt trangt å komme til for å demontere olje kjøleren,men nor dette er gjort er det greit å få av lokket til olje kjøleren renset denne i vinter nor motoren blei overhalt. Har også en 41A motor i en Baltic som jeg bygde om til B motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 24.Mai.2009 Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Jeg har haft en ødelagt impeller på en aqad41a. Jeg fandt store dele af impelleren et sted i systemet, som ligger IMOD vandstrømmen og næsten ingenting i filteret og steder efter filteret! Forklaringen er, at når impelleren går i stykker, forsvinder den vandstrøm som ville flytte stykkerne med strømmen, og tyngdekraften tager over, så stykkerne falder ned i det rør som fører op til vandpumpen. Med andre ord: Check hele dit saltvandsystem for rester af impelleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.