Jump to content

Ødelagt impeller VP41, sjekk av oljekjøler


kirkes

Recommended Posts

:eek: Hei.

Motoren det gjelder er en VP41A. Impelleren ble ødelagt og noe av den ble sugd inn i motoren. Er det oljekjøleren jeg bør sjekke først? Den ligger under varmeveksleren og mitt spørsmål er om det er greit å komme til den og få demontert dekslet slik at en får ut eventuelle rester etter impelleren. Håper noen har erfaring med dette.

Hilsen Trond

Link to post
Share on other sites

Drevversjonen (AQAD) med kjølevannsintak gjennom drevet har sjøvannsfilter montert på motoren etter impelleren.

Akselversjonen (T(A)MD) har ikke sjøvannsfilter montert på motoren. På disse skal sjøvannsfilter monteres mellom sjøvannsinntak i bunnen og motoren.

Gjelder også alle 30-31-32-40-41-42-43-44-300 og D4-D6 i hhv. drev og akselversjoner så vidt jeg vet...

 

Synes det er litt merkelig med filter etter pumpen slik som drevversjonene har hvis intensjonen er å forhindre fremmedlegemer i pumpa. Burde ikke heller filteret alltid stått før pumpen, og så kunne det heller vært montert en litt grov sil etter impellerpumpen for å forhindre at evt. impellerbiter blir med videre gjennom systemet og lager blokkeringer.?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei

Så lenge du har silen på "riktig" side av pumpen, for fremedlegemer sugd inn fra sjøsiden vil biter fra impelleren havne i oljekjøleren.

Om du har god plass på denne siden av motoren din skulle det være nok å ta av slangen inn på kjøleren og ta ut evnt biter gjennom stussen på kjøleren.

Om du vil gå grundigere til verks er det ikke så store saken å ta ut hele kjøleren. Mener å huske at denne sitter festet med to stk 8mm bolter som går gjennom kjøleren og skrud i gods på motoren Gjør du dette er det jo lurt å bytte O-ringene mellom kjøler/gods, er jo noe trykk på dette systemet.

 

ls

Link to post
Share on other sites

Dette er ganske kurant litt trangt å komme til for å demontere olje kjøleren,men nor dette er gjort er det greit å få av lokket til olje kjøleren

renset denne i vinter nor motoren blei overhalt.

 

Har også en 41A motor i en Baltic som jeg bygde om til B motor

Link to post
Share on other sites

Jeg har haft en ødelagt impeller på en aqad41a. Jeg fandt store dele af impelleren et sted i systemet, som ligger IMOD vandstrømmen og næsten ingenting i filteret og steder efter filteret!

Forklaringen er, at når impelleren går i stykker, forsvinder den vandstrøm som ville flytte stykkerne med strømmen, og tyngdekraften tager over, så stykkerne falder ned i det rør som fører op til vandpumpen. Med andre ord: Check hele dit saltvandsystem for rester af impelleren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...