TG-cruiser Startet 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2009 Så kom tiden til søsætning og bagefter blev der tanket op og så blev gassen drejet rundt og den gamle saga 7000 pløjede sig derudad .. Solen skinnede, vandet var stille og moteren spindte rigtig godt. Til min store glæde kom der ikke vand ind ved min pakkboks mere, efter at jeg i vinters har byttet simmerringe i den. Men, ved 3500 O/min og march fart kommer der en lyd tak-tak-tak meget hurtigt, og pakkboksen med fedt og simmerringe var varmt, så varmt så man kan kun lige holde hånden på kortvarigt, uden og brænde sig. Må pakkboksen blive så varm? Jeg har checket at der er søvand i stævnrøret ved og løsne spændebånd og løsne lidt, så der render søvand ud. Ved lavere omdrejninger går lyden væk. Er der et leje i nedenviste pakkboks? Er der noget indeni som man kan skifte? Skal man presse mere fedt ned i pakkboksen? Jeg har ikke spændt fedtpressen ret hårdt, da jeg er bange for og ødelægge simmerringe ved og presse fedt ud. Bortset fra dette gik turen fint, og det lykkedes og fange en sur hidsig havkat som satte store bidemæker i min skruetrækker haha. Og her set fra oven. Er det et leje som sidder inde i messinghuset? Troede kun der var simmerringe, og har ikke tænkt på om der er et leje. Håber på hjæp til mine spørgsmål, da jeg er bange for havari hvis jeg fortsætter med og sejle.. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Hei siden du har simmeringer i din pakkboks, er jeg ganske sikker på at du ikke skal ha fett i den, men olje! Jeg tror din pakkboks er oljesmurt. Var det ikke en beholder for olje med slange koblet til? Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Min er fettsmurt, og den har simmeringer. Så jeg tror ikke det er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Nej den er fedtsmurt. ligesom den her fra drevias hjemmeside: "fedtsmurt pakkboks" Jeg har måske en mistanke til det fedt som jeg har brugt, det er noget tykt stads og hedder MARFAK stævnrørsfedt, lavet af castrol. Måske skal man bruge noget tyndere, lign texaco EP2. Jeg skiftede til MARFAK sidste sæson, for og mindske lækagen, efter råd fra en mekaniker. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) Ligner Bosvik sin pakkboks. 2 simringer og fettsmurt. Regner med at du har fettkopp, enten direkte påskrudd pakkboksen eller i andre enden av en slange som er festet til pakkboksen? Let på "pakkboks" på forumet så finner du mye info om denne og andre pakkbokser. Kort fortalt skal man ikke presse mye fett inn. Jeg har samme type og ettrtrekker bare slakken når pakkboken er kald av og til. Presser man for mye fett inn så vil det bli varmegang. Jeg lufter også hylserøret for å få ut luft inn mot pakkboksen rett etter sjøsetting hvert år. Redigert 24.Mai.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) Sådan her ser det ud på min båd. Det som undrer mig er at den bliver så varm, kan kun holde på den et par sekunder, så brænder man sig. Da det blev samlet i vinters, prøvede jeg og dreje akslen rundt, og der kunne jeg ikke mærke modstand. Kan osse dreje akslen rundt ved og tage fat i klemflangen når motoren er i frigear. Hak-hak-hak lyden er næsten forsvundet efter og have presset lidt mere fedt ind i pakkboksen. Fortryder lidt jeg ikke ofrede pengen til en ny oliesmurt i vinters alligevel, men det kan ikke laves om nu Redigert 24.Mai.2009 av KIMA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Hei Vær OBS på att ofte er grunnen for varm hylse for mye grease i hylse og pakk boks. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Har hatt samme opplevelse som deg, men problemet er nok en luftlomme i hylsen som hindrer vannet å komme til pakkboksen og kjøle denne. Løs de to slangeklemmene rundt pakkboksen så mye at du kan stikke et tynt skrujern el lignende så langt inn mellom pakkboksen og gummihylsen at luften slipper ut og vannet kommer. Så er det bare å fjerne skrujernet og stramme slangeklemmene igjen. Det er ingen fare å gjøre dette, for trykket fra sjøen mot pakkboksen er minimalt. Dette er fast rutine hos meg ved sjøsetting og det kommer alltid luft ut før vannet pipler ut. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Beklager. Jeg ser nå at dette har du allerede gjort. Slik går det når man bare leser nesten alt og ikke alt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.