Jump to content

Varmtvannsbereder for dummies


Batdilla

Recommended Posts

Innlegg den siste tiden kan tyde på at det er flere av oss som i tiden framover kommer til å anskaffe varmtvannsbereder til båten. Tenkte det kunne være greit med en tråd hvor vi utreder litt rundt emnet. I og for seg en grei sak, men det er mange parametere som er med og bestemmer det viktigste av alt - hvor lenge man har varmt vann. Det skal også sies at i neste nummer av Båtmagasinet er det annonsert en stor test av varmtvannsberedere. Så denne tråden kan kanskje ses som en helt leverandøruavhengig opptakt til artikkelen i Båtmagasinet (Håper ikke nummeret alt er ute... :blush:).

 

OK - here goes dummy talk:

 

1) Hvis vi ser på selve konstruksjonen av berederen - hvilke typer finnes? Vanlig, med salt rundt tanken som aggregerer og gir fra seg varme, flere?  :yesnod:

 

2) Såvidt jeg har fått med meg, er de med saltaggregering vesentlig dyrere enn den "vanlige" typen. Selv så har jeg konkludert med at så sant plassen tillater det, kan man like godt bruke de ekstra kronene en salt-bereder koster på å helle kjøpe en større "vanlig" beholder. Noen synspunkter på dette? :flag:

 

3) Hvilke konstruksjonsmessige faktorer påvirker hvor lenge berederen holder på varmen? :cool:

 

4) Har fasongen på tanken noen betydning for varmen man henter ut av den? :flag:

 

5) Har stående/liggende montasje noen betydning for varmen man henter ut av den, eller funksjonen forøvrig? :lol:

 

6) Hvordan er en bra bereder typisk konstruert og utrustet? :yesnod:

 

7) Spesielle materialvalg i konstruksjonen som man bør se etter/unngå? :flag:

 

8) Noen konstruksjoner og/eller fabrikat som kan anbefales? :flag:

 

9) Noen konstruksjoner og/eller fabrikat som bør unngås? :flag:

 

10) Typiske feil å gå i når man plasserer og monterer en bereder? :lol:

Link to post
Share on other sites

Har installasjon av varmtvannsbereder på programmet jeg også, og lurer i tillegg til Batdilla's spørsmål på følgende:

 

1) Hvilken effekt bør man ha på elementet? Har sett opptil 1200W, men å trekke så mye strøm er kanskje ikke populært i gjestehavner?

 

2) Er noen tanker bedre egnet for tilkobling til saltvannskjølte motorer enn andre?

Link to post
Share on other sites

Den definitivt vikstigste egenskapen er isolasjonen.

Og her er det forskjeller, men det kommer vel frem i den testen.

 

Hadde tidligere en bereder av fabrikat Brita, hvilket det er solgt mye av.

Forskjellen var som natt og dag etter bytte til Isotemp.

Tok av "kledningen" på Brita-berederen og det viste seg da at polyuretan-skummingen var mangelfull.

Isotemp og lign. beredere har prefabrikert isolasjon og derfor bedre kontroll med at den blir som den skal.

Og kan man få til vertikal montering med uttakene i bunn er dette best.

Link to post
Share on other sites

har et annet spørsmål ang. montering av varmtvannstank.

Fikk en varmtvannstank fra Twincab på 30 liter som eg har montert parallelt med en defroster.

Måtte da ha en slange som var ca. 70 cm lengre.

 

Før eg starter opp motoren i morgen, skal eg da etterfylle kjøleveske? Evt. hvor? i tanken eller lokket på motoren? Og hvilken type, er det ok med en vanlig frostvæske som eg brukte til konservering av motoren?

Link to post
Share on other sites

2) Såvidt jeg har fått med meg, er de med saltaggregering vesentlig dyrere enn den "vanlige" typen. Selv så har jeg konkludert med at så sant plassen tillater det, kan man like godt bruke de ekstra kronene en salt-bereder koster på å helle kjøpe en større "vanlig" beholder. Noen synspunkter på dette? :cryin:

Fra Isotemp har jeg disse opplysningene.

Saltaggraggering er veldig bra hvis man trenger varmen lenge på tanken og ikke tapper så mye om gangen. Vil man ha mye varmt vann på en gang - eks. dusjing- er det bedre med en større vanlig bereder.

 

Isotemp skriver videre at det viktigste er å ha tykkest mulig isolasjon på toppen av berederen (varmen stiger opp).  

Varmtvannsberedere som kan monteres både på høykant og horisontalt har derfor trolig ikke tatt noe spesielt hensyn til ekstra isolering i toppen.

 

Blanding av varmt og kaldt vann ved berederen og ikke full varme rett ut i varmtvannslangen er også  en lur ting. Man slipper fare for skolding og varmetapet i slangene blir mindre.

Link to post
Share on other sites

God idè med denne tråden! Vet ikke om jeg kan bidra med noe på alle spørsmålene dine, men har en Industri Lamberseter (IL) tank som er rektangulær med flate sider. Denne får kjølevann fra En KAD43. Holder godt på varmen til neste morgen. Ingen problem med en varm dusj dagen etter. på varmen. Den blir også meget raskt oppvarmet - godt varmt vann etter 10 min. kjøring. Denne er montert liggende på styrbord side like ved motor. Hva IL har av isolasjon er jeg usikker på, men tanken kan anbefales!  :cryin:

Link to post
Share on other sites

1) Hvilken effekt bør man ha på elementet? Har sett opptil 1200W, men å trekke så mye strøm er kanskje ikke populært i gjestehavner?

Dersom alle som koblet seg inn på stolpen i Gullholmen på bildet under

hadde bereder på 1200w tror jeg nok sikringen hadde gått temmelig fort!

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei

Gammelbereden er moden for utskiftning.

Kaldt vann over natten og 4 timer med strøm for å få temperetur på oppvaskvannet. :headbang:

Hvilken bereder er mest å anbefale?

Jeg vil gjerne ha blandebatteri på berederen så jeg slipper og slippe 80 graders vann ut til kranene.

Inbiller meg at jeg kan spare varmtvann på dette.

Berederen bør være på 30 - 40 liter.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder varmetapet fra en bereder har størrelsen mye å si. Jo større bereder, jo mindre overflate i forhold til volumet, og derav mindre varmetap.

 

Så med større bereder har man både mer og varmere vann til morgendusjen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Quick på 40 liter med 1200 W element.

 

Så langt er jeg godt fornøyd.

 

En forutsetning for å kunne bruke denne er nok å ha generator ombord - men da er man aldri i beit for varmt vann.

Hei

Det har jeg, men det er lite gunstig å la aggregatet gå i en 4-5 timer for og få vasket opp. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Lunket vann dagen etter? hva er det?

 

Jeg har bereder på gass.

Det funker, må bare passe på så jeg ikke skolder meg når jeg tapper vann etter 3 dager i uthavn....

 

Den fungerer på den måten at den varmer vannet i det du tapper.

Ikkeno problem å fylle en 10l bøtte med glovarmt vann.

Skal en klage på no er det brennerstøy i det du tapper vann.

 

Hilsen Nils

Link to post
Share on other sites

Det har jeg, men det er lite gunstig å la aggregatet gå i en 4-5 timer for og få vasket opp. :wink:

Jeg har vamreelement på 1500w, generatoren trenger ikke å gå mer enn maks 10 minutter før vannet er varmet opp og dusjen er klar. Ellers er den tilkoblet vannbåren varme.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...