Jump to content

Hvilken båt er dette? (mørebas)

Skorgen

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med hva slags båt dette er? Jeg vet så langt at det er en Mørebas. (Har Mørebasmerke på båten)

Men det er alt jeg vet. med måleband fra spissen til akterenden er den ca 4,5 meter.

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg vil bytte motor på den, men jeg vet ikke hva slags motor jeg skal velge....lang/kort, type, hestekrefter etc.

Snakket med en forhandler av Yamaha som sa at hvis det sto S på motoren, var den kortstammeg og L langstammet.

På denne motoren står det 30 GE S. Hva er målene som skiller kort og lang? og hvordan skal det måles..

Jeg vil gjerne opp i en 40 hk med tilt og trim....Kan noen hjelpe meg??

19042009037.jpg

målene på kort og lang stamme er 15" (38cm) og 20" (51cm) . bare mål fra toppen på akterspeilet der motoren henger til nederst under båten så ser du med èn gang hva du skal ha. målene kan variere +- noen cm på båten. om du lurer på ka motoren du har er for lengde så måler du fra den delen av braketten som henger over akterspeilet ned til antikavitasjonsplata over propellen.

målene på kort og lang stamme er 15" (38cm) og 20" (51cm) . bare mål fra toppen på akterspeilet der motoren henger til nederst under båten så ser du med èn gang hva du skal ha. målene kan variere +- noen cm på båten. om du lurer på ka motoren du har er for lengde så måler du fra den delen av braketten som henger over akterspeilet ned til antikavitasjonsplata over propellen.

Målet på min båt er her 42 cm. Så da kan jeg med andre ord ikke bruke lang stamme..

Var en som nevnte at på motormerket Evinrude så hadde dem gått over til en "standard" lengde etter en eller annen årsmodell, så da het det ikke lenger lang og kort. Kan dette stemme?

Hva må jeg evt gjøre får å bygge om akterspeilet til lang stamme? Er det fysisk mulig?

Takker for svar så langt..

MVH Skorgen

• 9 år senere...

Har kjøpe en samme sort båt, som er en Mørebas 15. Som eg skal pusse opp. Motor størrelse har eg ikkje peiling på ka som passer. Butikken får avgjøre det.Tenker bare 20 hester og kort stamme.  MEN har et problem med korleis den skal sjå ut innvendig. Har 2 støpte kasser innvendig eg gjerne vil ta vekk for å sette inn 2 stoler. noen som har bilde av en fra innsida. ka blir gjordt med vannet som regner inn, øyse eller???

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...