Jump to content

Trutning av tresnekke


Ole Olsen

Recommended Posts

Hei

Har ikke fått ut snekka mi enda, men nå skal den på vannet siste helgen i mai. Lurer med dette på om noen har erfaring fra hvor lenge det tar å trutne en båt som har stått tre år på land ????

Har lånt en båtslipp, så er ikke fare for at den skal gå ned igjen :lol:

Har jo også satt på en sinkanode på hver side av kjølen foran propellen....... :rolleyes:

etter det jeg har lest her på forum, så vet jeg ikke om jeg skal komme meg ut å fjerne dem så fort som mulig :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville fjernet minst en av dem...

 

Angående trutning så er vel det verste gjort etter første døgnet. Bruk Farm mellom bordgangene før bunnsmøring, eller smør i det minste grease eller margarin over alle sprekker før sjøsetting. Da bør det gå bra, selv om den har stått lenge på land!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei

Har ikke fått ut snekka mi enda, men nå skal den på vannet siste helgen i mai. Lurer med dette på om noen har erfaring fra hvor lenge det tar å trutne en båt som har stått tre år på land ????

Har lånt en båtslipp, så er ikke fare for at den skal gå ned igjen :lol:

Har jo også satt på en sinkanode på hver side av kjølen foran propellen....... :rolleyes:

etter det jeg har lest her på forum, så vet jeg ikke om jeg skal komme meg ut å fjerne dem så fort som mulig :confused:

 

Hvis det er en åpen båt så la den stå med vannspreder oppe i båten fram til den skal på vannet.(UTEN BUNNPROPP)

Rett før du setter ut så gjør du som Index sier over, bruk Farm i de største sprekkene og klin margarain eller grease i alle skjøter mellom bordgangene. Da skal det gå bra. Lykke til

 

Ikke start motoren før den ahr trutnet ordentlig.

Redigert av færd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med det som sies..

Margaring... selv bruker jeg melange :lol:

Grease..funker veldig bra, men margarinen "vaskes" bort iløpet av de første turene, og blir dermed ikke så ...ja.. greasete...

Lykke til!

PS! ikke start motoren før den er ferdig trutnet... men det visste du kanskje.

 

Pleier og trutne fra seg iløpet av et døgn, men fulstendeig trutnet varierer med vanntemperaturen og tar normalt ei ukes tid, er min erfaring.

Link to post
Share on other sites

er ingen synlige sprekker i skroget , verken under eller over vann. Har jo skiftet kjølbord på begge sider å disse ble primet med to strøk før jeg bunnsmurte hele. Så jeg tar sjangsen på at det går bra. Har lånt meg en stor pumpe på 220wolt, så at jeg slipper å tappe batteriet før jeg kan starte opp.

Lenge bør jeg vente etter at den har kommet på sjøen før jeg kan starte motoren ????

Link to post
Share on other sites

Lenge bør jeg vente etter at den har kommet på sjøen før jeg kan starte motoren ????

 

Det spørs jo selvfølgelig hva slags motor du har, hvis du har en gammel 1 sylindra bensin/diesel motor så burde du vente 2-3 dager hvertfall. Da slipper du at vibrasjoner fra motoren påvirker trutninga.

 

Jeg gjorde den tabba selv for noen år siden, hadde satt ut båten og alt så veldig bra ut, startet opp motoren og vannet sprutet inn. Da var det bare å ta den opp igjen og ha på mere farm.

Link to post
Share on other sites

Ja det med start av motor avhenger veldig av typen og installasjonen. Står den på gummilabber så hjelper jo det veldig. Vanligvis starter jeg opp med en gang (4-sylindra Yanmar). I år var båten tett som en sil, så jeg ventet til pumpa sluttet å gå kontinuerlig. Hadde jeg har en en skikkelig ristemaskin ville jeg nok ventet til båten var tilnærmet tett før jeg fyrte opp.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en åpen båt så la den stå med vannspreder oppe i båten fram til den skal på vannet.(UTEN BUNNPROPP)

 

NB: Viktig det som Færd sier her: Ta ut bunnproppen før du tar vannsprederen oppi båten! Båten må ikke fylles med vann, da trebåter ikke tåler stort vanntrykk fra innsiden av skroget!

Lykke til! :flag:

Link to post
Share on other sites

Å fylle båten innvendig opp til andre bordgang nedenfra bør den tåle. Hvis ikke hadde jeg ikke reist utpå med den i det hele tatt.

 

Jada, opptil etpar bordganger tåler den nok, og da ser en jo også om der er sprekker en ikke har oppdaget, og om disse blir mindre etterhvert som bordene trutner.. Poenget mitt var at en trebåt er laget for å tåle trykk utenfra, ikke innenfra :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei å takk for mange svar......skrev at jeg hadde primet de nye bordene jeg satte inn. klart dem ikke er primet på begge sider, har ikke hørt at det skal gjøres heller. På innsiden har jeg tjærebredd dem skikkelig.

Motoren er en Albin 022.....to sylindret firtakts motor, så jeg tror ikke den skal riste så veldig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...