Jump to content

Fjerning av gammel skottbekledning


Rino

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal trekke om veggene ute bak på min Andy 20". Det gamle trekket er av 3mm skummgummi med lukkede porer, limt på 8mm finerplater.

Har tenkt og bytte til tilsvarende nytt trekk, men det gamle sitter mildt sagt for jæ**ig, har prøvd å skrape, rive det av for hånd (går bare av i mikroskopiske biter)  det eneste som fungerte nogenlunde var å smelte hele belegget med  varmepistol og skrape det av, men da røkla jeg hele garasjen, så dette virket veeeeeldig tidkrevende og helseskadelig.

Har lest litt rundt på forumet, men har ikke funnet noen om akkurat dette.

Så hvis noen ute på forumet har noen gode tips, så setter jeg veldig pris på det.

 

Hilsen

Rino

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar på deg hansker og vernemaske og "tømmer" Aceton ovenifra og ned - løsner det noe lettere da? Pass bare på at du ikke tømmer så mye ned at det kommer ut igjen i nedkant og ødelegger dørken din, så. Ellers er det kanskje bare the hard way som duger. Slet med noe av det samme da jeg fjernet skrogtrekk og trekk i taket før toalettrommet ble påbegynt. Den beste løsningen jeg fant, var å først få av så mye at jeg kom til ordentlig, deretter å bruke noe flatt, bredt og stivt og "skyfle" belegget og limet foran meg slik at jeg skrapte det av på den måten. Deretter vaske av resten med Aceton. Dillerinnen driver stadig vekk og nevner limrens limfjerner når jeg bruker Aceton, vet ikke om det er noe i det...

Link to post
Share on other sites

Eventuelt noe som etser opp skumgummi, som samtidig ikke skader plata bak. Også dette forutsetter sikkert bruk av skikkelig verneutstyr, men driver du der det er mulighet for god lufting, kan kanskje dette være noe, hvis ikke annet nytter? Hva sier thi lærde?

Link to post
Share on other sites

Bosch har et verktøy som heter El-Skrape PSE 180 E.

 

Bilde

 

Har ikke forsøkt det på skott-trekk, men har brukt dette med hell til å fjerne gamle pakninger på motor. Verktøyet er også anbefalt til fjerning av bunnstoff

 

En annen mulighet kan være Fein multimaster med riktig tilbehør, men prisen på denne er vesentlig høyere enn på Bosch-skrapen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nye plater er nok den beste ideen, men dresom du har områder som må renses, fjern så mye som mulligt av det gamle, bekledning og lim. Spray på så Copy Clean, la dette virke noen minutter, tørk av, gjenta prosessen til du er fornøyd.

Copy Clean er en svensk  :cryin:oppfinnelse som fungerer meget bra, har selv benyttet denne på barnas plaster rester og limet er borte på et blunk.

 

 

En sann historie:

 

For et par - tre år siden møtte vi en båt som hadde måtte tette båten med pressening og tape. Tapen var av den solide typen, denne tapen la igjen mye lim på underlaget når den ble fjernet. Alt han forsøkte av kjemikalier klarte ikke å fjerne limet, men med det stoffet som han lånte av meg ble jobben gjort på en liten halv time. (dette var ikke Copy Clean, men tilsvarende stoff.)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Prøvde med Aceton og Tynner det løste kun opp det øverste laget av belegget, og det ble skikkelig klissent. :nonod:

Prøvde deretter med 5" lamellskive (80 korning) til vinkelsliperen, det fungerte faktisk ganske bra, slipte vekk 0,5 m2 på 5 min, uten at papiret ble tettet igjen på noen som helst måte. Da lå bare litt av limet igjen på platen, og det kan jeg fjerne med lakk fjerner e.l. :cryin:.

 

RE: "Bytte av plate" Jeg var inne på  tanken å bytte platene (trenger jeg å skaffe til veie en del verktøy, skaffe nye plater o.l. det tar jo litt tid det også), men ville helst slippe det hvis det fantes en akseptabel måte å fjerne belegget på . Synes slipingen fungerte ganske effektivt,  så skal jeg bruke formidaggen i morgen til å fjerne resten av belegget.

 

RE: "Bosch har et verktøy som heter El-Skrape PSE 180 E. " er den av en vibrerende type med varme??

 

ANG: "Copy Clean"eller tilsvarende produkt, vet noen hvor man kan få kjøpt dette, hørtes meget "kjekt å ha" ut??

 

 

Hilsen

Rino

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Har akkurat gjennomført samme jobb, brukte stålbørste på drillen med godt resultat :lol:

Jeg prøvde med en aksial stålbørste fra Biltema, som skal monteres på vinkelsliper, men den tok så sinnsykt at jeg turte rett å slett ikke å bruke den, det skulle ingen ting til før jeg var nede i treplaten, så den var faktisk for effektiv. :lol:

 

Hilsen

Rino

Link to post
Share on other sites

Sitat

Har akkurat gjennomført samme jobb, brukte stålbørste på drillen med godt resultat :lol:

Jeg brukte noe jeg tror man kaller grovrengjører. Svart, stiv og krøllete bust. Festet denne på drillen. Denne virket mye mykere enn stålbørste, og dermed mye snillere. Fikk av limet i hele båten med denne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...