kosl Startet 24.Mai.2009 Del på Facebook Startet 24.Mai.2009 Hei Har en Yanmar installasjon med to dieseltanker, dette er nytt for meg så jeg undres på om en bør veskle mellom hvilken av tankene en tar diesel fra vha. tank kranene, eller om kranene til begge tankene kan stå åpne slik at det brukes av begge? Står forøvrig ikke noe om temaet i dokumentasjonen på båten. Kjell/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans Chr Svart 24.Mai.2009 Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Henger meg på her. Lurer litt på det samme, og i tilegg hvordan returen fra motoren bør kobles inn. Hva er vanlig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Njord Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Hei ! Jeg antar at du har en tank på hver side, altså babord og styrbord tank. Du bør ikke ha begge åpne samtidig. I hvertfall ikke om de er av litt størrelse. Sett at du av en eller annen grunn har overvekt / kregning til ene siden, da vi drivstoffet flyte over i tanken på samme side og forsterke kregningen. Hos meg benytter jeg tanken på styrbord side til vanlig. (Dette er min tyngste side ved tomme tanker) Når kregningen til babord blir merkbar, så åpner jeg kranen på babord tank. Dieselen flyter til styrbord tank. Stenger av igjen når båten er stabilisert. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Om båten ligg ganske rett ved vanlig lasting/bruk, så er det ikkje noko i vegen med at begge står åpne samtidig. Om båten er litt skjeiv og du liker å vere pirkete og vil at båten skal vere på "millimeteren" rett heile tida, så kan du veksle mellom stb og bb under bruk. Har du vanskelig tilkomst til ventilene på tankene, så hadde eg bare latt dei stå åpne og ikkje tenkt på dei. Men dette er opp til deg, så lenge det er åpe på minst en av tankene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Njord Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 (redigert) .....så er det ikkje noko i vegen med at begge står åpne samtidig..... Tøff påstand, og noe lettsindig mener nå jeg Men nå kan sikkert "kosl" røpe for oss hvilken type båt denne installalsjonen er gjort i. Hvis dette er en seilbåt, så kan ditt råd bli direkte farlig med tanke på slagside, i tillegg til overfylling og diesel lekkasje ut tankutlufting. Redigert 25.Mai.2009 av Njord (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post Share on other sites More sharing options...
kosl Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 (redigert) Men nå kan sikkert "kosl" røpe for oss hvilken type båt denne installalsjonen er gjort i. Hvis dette er en seilbåt, så kan ditt råd bli direkte farlig med tanke på slagside, i tillegg til overfylling og diesel lekkasje ut tankutluftinag. Det er en Scand Atlantic, med 2x300 ltr. tanker som går på Mjøsa, så den er skjelden utsatt for grov sjø..... Redigert 25.Mai.2009 av kosl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Eg hadde ikkje bekymret meg for å la motoren suge diesel frå begge tankene. Bare la dei stå åpe heile tida, så har du ein ting mindre å bekymre deg for når du er ute å seiler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Jeg har 2 x 200 liter. Begge tanker står åpne hele tiden og forbruket fordeler seg likt. Dette har med tyngdekraft å gjøre, tanken med marginalt høyest nivå presser på mest og da jevner det seg ut. I seilbåt bør det jo fungere på samme måte da jeg går ut fra at seil og motor stort sett benyttes hver for seg.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 På fly som har drivstoffet i vingene, så veksles det hver halvtime mellom tankene.. for å holde det så likt som mulig :) hehe. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans Chr Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Hvordan gjør man det med returen. Er det vanlig at returen deler seg og går til hver sint tanke, selv om man kun bruker fra den ene tanken? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 ... hver sint tanke, selv om man kun bruker fra ... Håper tankene dine ikke er alt for sinte! Du må alltid kjøre retur til samme tank som du tar diesel fra. Ellers kan jo "returtanken" bli full og renne over. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 eller om kranene til begge tankene kan stå åpne slik at det brukes av begge? Det kommer an på hvor uttaket er: Ligger det på tanktoppen kan du forbruke fra begge samtidig uten at bunkers transferer pga. slagside. Er uttaket nede på siden/enden, vil oljen forsterke eventuell slagside ved å flyte mellom tankene om begge ventilene er åpne. Det kan hindres ved å montere tilbakeslagsventil på hver tank Forbruk vil uansett alltid skje fra høyeste nivå (o.h.) når tankene er sammenkoblet. Kjører en på enkel tank bør returen til samme, på doble er det valgfritt. Vær litt obs. på commonrail, her sirkulerer store mengder gjennom pumpen via returen, selv ved sakte fart. Og, frie væskeoverflater er stabilitetsmessig et minus, jo flere jo verre. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans Chr Svart 27.Mai.2009 Del på Facebook Svart 27.Mai.2009 De er veldig sinte begge vil ha returdieselen Og spesielt siden de er helt nye og ikke har fått noe diesel ennå..... Ble en liten skriveleif..... Tanken vil uansett ikke renne over pga at når den ene er full så vil returen gå til den andre. Tror Jeg Har kraner for å kunne velge hva slags tank som skal brukes, men returen går til en T kobling og så til hver sin tanke. Er ikke noen krane på returen. Hvordan har dere andre det som har 2 tanker. Kraner både på tur og retur på hver tanke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peso Svart 27.Mai.2009 Del på Facebook Svart 27.Mai.2009 jeg har en atlantic med 2 tanker. Jeg kjører alltid ifra en tank av gangen, men returen står åpen til begge. det virker som returdieselen går til den tanken det blir sugd ifra, for jeg har aldri opplevd at nivået har steget på den tanken som ikke er ibruk. timex Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Har kraner på tur og retursiden. Skulle også hatt forbindelse mellom tanktoppene slik at jeg ikke kunne kjøre diesel opp luftingen og over bord men det har gått greit til nå. Tur og retur går når jeg ikke trimmer av samme tank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Scand Atlantic har da bæreevne til tusen. Burde ikke være noe problem å ha krana mellom tankene åpen. Det renner dessuten sakte fra den ene til den andre gjennom krana ved krenkning. Dette har nok produsenten forutsett ellers ville det ha stått varselskilt. Ha en fortreffelig sommer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MVH Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Jeg også to tanker og de er koblet sammen i bunnen med en toms slange som står alltid åpen. Motoren suger diesel fra den ene og retur i den andre. Dette fungerer helt fint og nivået utlignes i hver tank. Burde ikke være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JanB Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Har 2 X 300 liter med uttak i topp. Aldri noko problem og ingen fare ved slagside. Retur går berre til bb tank. Pleier difor vanlegvis ikkje fylla den heilt opp. Men eg har gløymt meg ut og gjort det likevel, - og det har gått bra (så langt eg har kunna sjå)... Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 29.Mai.2009 Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 Mine tanker er slik plassert at babord tank står litt lengre fram, og litt høyere enn styrbord tank. Jeg har forbindelse mellom tankene via en ventil, og jeg kan velge med ventiler hvilken tank motoren skal suge fra og hvilken tank returen skal gå til. Med en slik plassering av tankene kan jeg ikke ha åpen forbindelsen mellom tankene. Ved fylling ville jeg ikke få fylt babord tank helt, og når jeg marsjer, og baugen løftes litt ville diesel flyte fra babort og til styrbord tang, med det resultat at den ville renne over. Jeg har løst det slik at forbindelsen mellom tankene alltid er stengt, styrbort tank er da forbrukstanken og ved behov slipper jeg diesel fra babord til styrbord tank... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sotra Svart 29.Mai.2009 Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 Tøff påstand, og noe lettsindig mener nå jeg Men nå kan sikkert "kosl" røpe for oss hvilken type båt denne installalsjonen er gjort i. Hvis dette er en seilbåt, så kan ditt råd bli direkte farlig med tanke på slagside, i tillegg til overfylling og diesel lekkasje ut tankutlufting. Hvis du får diesel ut av tankluftingen når du fyller så er den feil montert. Diesel pumpen skal når alt er rett slå seg ut før du får diesel ut av luftingen. Luftingen skal være høyere en påfyllingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Njord Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Hvis du får diesel ut av tankluftingen når du fyller så er den feil montert. Ser at det kunne misforstås slik jeg uttrykte meg. Med uttrykket "overfylling" mente jeg at den ene tanken fyller den andre og blir ytterligere forsterket ved krengning f.eks. under seiling. Hos meg ønsker jeg ikke å ha begge tankene innkoblet samtidig. De er sammenkoblet i bunn via kraner til et jur i midten. Hvis jeg skulle finne på å ha begge tankene innkoblet mens jeg seiler, så ville jeg risikert å fylle havet med diesel, i tillegg til 7-800 kg overvekt på le side. Så glad i krengning er jeg ikke at jeg har behov for å forsterke den Returen fra hovedmotoren går via tanken til aggregatet (autofylling ) og overflyten derfra går videre til det omtalte juret. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Hvis du får diesel ut av tankluftingen når du fyller så er den feil montert. Diesel pumpen skal når alt er rett slå seg ut før du får diesel ut av luftingen. Luftingen skal være høyere en påfyllingen. Da har jeg nok den feilen på min gamle Baltic. Av og til spretter litt diesel ut av luftinga i det pumpa stopper. Det kan kanskje enkelt fikses ved å bruke en lengre slange med svanehals og så føre den ned til gjennomføringen. Påfyllingen er oppå dollbordet, og luftingen er like under fenderlista. Jeg tror egentlig gjennomføringene er noe a la denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=4189...upkey=006003073. I så fall blir det jo vanskelig å unngå vannlås mellom svanehalsen og gjennomføringen. Litt OT, men er det noen som har hatt/løst dette problemet? Mvh Arne Armoa PS Ang. utløp på toppen og begge tanker sammenkoblet: Heverteffekten vil jo gjøre at dieselen strømmer like lett mellom tankene hvis nivået er forskjellig, sammenlignet med en sammenkobling i bunnen. Jeg syns ikke det kom helt klart frem i alle innleggene ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fluefiskeren Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25736/image.jpg Løfter denne tråden. Er på hentetur, og sjekket forfilteret i Kr.sand. Stengte da inntaket, men lurer på om jeg også har stengt for retur, se bildet. Ser at jeg nå har vesentlig mer diesel i styrbord tank, skal returen (rød kran) peke mot babord tank? Om den er stengt vil returen da kun gå til styrbord tank? Ligger nå i Farsund. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Jeg får ikke frem bildet ditt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Bildet vises ikke og linken til bilde, fungerer ikke. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.