Jump to content

To dieseltanker ombord, skal begge brukes samtidig?


kosl

Recommended Posts

Nå aner jeg ikke hvilke rør på bildet ditt som går til hva, men som roger-jo sier, er nok kranene til venstre åpne, og den til høyre stengt. På min Saga 27 har jeg to tanker. Motoren suger diesel kun fra den på styrbord side, og der går også returen fra pumpen. Tankene er forbundet med hverandre med et rør som går mellom bunnen på tankene. Denne forbindelsen kan stenges dersom jeg kun ønsker å bruke diesel fra tanken på styrbord side.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bildet blir litt feil da du skal se det med forfra slik at den røde kranen, som må være retur står i bakkant av de to som går til respektive styrbord/babord tank. Men i og med at denne er stengt så vil med andre ord all retur gå til styrbord tank, det forklarer jo hvorfor nivået her er høyere, så om jeg åpner returen så skal dette jevne seg ut.

Det er nok jeg som feilaktig trodde at denne var stengt i utgangspunktet, har jo reist fra Skjebergkilen, og frem til tanking i Arendal var nivået på tankene jevnt.

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som at den røde kiken er en 3-veis kik, antar at det er returen som kommer opp i bunn på den røde bak veggen og at du kan velge til hvilken tank den skal.

de sorte er fra sb og bb tank og forsvinner ned i messing T til mororen???

 

Hvis den røde er en T-kik og står som på bilde kommer ikke returen noen steder.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke d ja, men trodde at returen uansett ville gå til styrbord tank, det er vel derfor jeg nå har mer diesel på denne selv om jeg bruker av begge.

Snakket nettopp med en som har lik båt, og forstod det slik at det av hensyn til det du nevner her ikke skal være mulig å stenge returen helt.

Link to post
Share on other sites

men trodde at returen uansett ville gå til styrbord tank, det er vel derfor jeg nå har mer diesel på denne selv om jeg bruker av begge. Snakket nettopp med en som har lik båt, og forstod det slik at det av hensyn til det du nevner her ikke skal være mulig å stenge returen helt.

 

Hvis returen kommer opp i bunn av den røde kiken og det er en normal 3-veis kik,( innløp i bunn og utløp i en av løpa) går returen den veien håndtaket peker.

 

Mulig du har en slikhttps://baatplassen.n.../page__st__420.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...