kln Startet 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2009 Hei! Jeg ser det er litt delte meninger her på forumet om man kan benytte overvintret bensin eller ikke. Men hva med totaktsolje? Er det greit å bruke olje som har stått i uteboden siden i fjor sommer? Sitér dette innlegget Finnmaster 62DC Link to post
HCO Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Ja, det er helt greit. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
BMP Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 (redigert) Har aldrig opplevd problemer med hverken ren bensin, ferdigblandet bensie eller totaktsolje som har ståt over hvinteren. Redigert 25.Mai.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Da bør du sjekke en gang til.... Jeg ser ofte at oljen har skilt seg ut i løpet av vinteren, og ligger som dråper i tanken. Dette gjelder oljeblandet bensin som har stått over vinteren. Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøre tom tanken, men jeg blander inn ett par % med fersk olje. Da går motorene litt fett den første tanken, men det har de ikke vondt av. Dette praktiseres på småmotorer av en viss alder. Tror jeg hadde brukt ferskvare på en nogenlunde ny totakter som skal ha olje i bensinen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Har hørt at gammel oljeblandet bensin kan skille seg litt, men aldri at det skal være begrenset holdbarhet på selve olja. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ask Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Hei Eg kjøpte 20 liter totaktsolja i 2004, før me drog på langtur. Eg brukar framleis av denne olja og har ikkje hatt nokon problem med det. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Det er ikke oljen som er problemet, ei heller bensinen. Hver for seg... Vi snakker om oljeblandet bensin. Når den står over vinteren vil oljen ofte "levre" seg. Hvis du ser ned i en tank som har stått over vinteren, vil du ofte kunne se oljen som små klumper i bensinen. På mine småmotorer er det ikke mer nøye enn at jeg rister godt på tanken samt tilsetter litt frisk olje for å være på den sikre siden. Men det skre en eller annen reaksjon med oljeblandet bensin som står lenge, det er helt sikkert. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Rosenkilde Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Helt riktig som Honduras sier: Olje skiller seg fra bensinen, men dette blandes på et blunk ved å snu dunken eller tanken. (Litt ekstra olje kan også blandes i, men da må man kanskje tåle litt røyk) Har hatt endel problemer med miljøbensin som brukes til motorsager o.l. Overvintres den og blir tatt i bruk uten å ristes så skjæres motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.