Jump to content

Greit å bruke overvintret totaktsolje?

kln

Recommended Posts

Da bør du sjekke en gang til....

Jeg ser ofte at oljen har skilt seg ut i løpet av vinteren, og ligger som dråper i tanken.

Dette gjelder oljeblandet bensin som har stått over vinteren.

Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøre tom tanken, men jeg blander inn ett par % med fersk olje. Da går motorene litt fett den første tanken, men det har de ikke vondt av.

Dette praktiseres på småmotorer av en viss alder. Tror jeg hadde brukt ferskvare på en nogenlunde ny totakter som skal ha olje i bensinen.

Det er ikke oljen som er problemet, ei heller bensinen. Hver for seg...

Vi snakker om oljeblandet bensin.

Når den står over vinteren vil oljen ofte "levre" seg. Hvis du ser ned i en tank som har stått over vinteren, vil du ofte kunne se oljen som små klumper i bensinen.

På mine småmotorer er det ikke mer nøye enn at jeg rister godt på tanken samt tilsetter litt frisk olje for å være på den sikre siden. Men det skre en eller annen reaksjon med oljeblandet bensin som står lenge, det er helt sikkert.

Helt riktig som Honduras sier: Olje skiller seg fra bensinen, men dette blandes på et blunk ved å snu dunken eller tanken. (Litt ekstra olje kan også blandes i, men da må man kanskje tåle litt røyk)

Har hatt endel problemer med miljøbensin som brukes til motorsager o.l. Overvintres den og blir tatt i bruk uten å ristes så skjæres motoren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...