Simen-MS Startet 4.Juni.2004 Del på Facebook Startet 4.Juni.2004 Vi går med planer om å kjøpe en liten daviterjolle. Jeg ser for meg en oppblåsbar båt på rundt 10 fot og en 9.9 hester. Hva er sikre kjøp og hva er dårlige kjøp både når det gjelder båt og motor? Skal kjøpe brukt og bør koste rundt 15 tusen, pluss/minus. Er det smart å spytte inn litt mer for å få en nyere og mer driftsikker motor og båt? Er ikke umulig at 9.9 hestern blir gjort om til 15, hvem er lette å trimme, hvem er vanskelige? På forhånd hjertelig takk hilsen en som har lest mye her inne, men ikke posta før nå =) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Dersom farten betyr noe, og du har råd. Kjøp en RIB. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
jada Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Her vil du finne noen tråder som omhandler gummijoller. Det er delte meninger om slike, men jeg synes det er et godt valg. Er selv veldig fornøyd bruker av en Aquaquick 300 (10 fot) på 4. sesongen Andre sverger til Zodiac og betaler noe mer. Det er også mange andre merker å velge mellom. Tror ikke forskjellen er så veldig stor. Gummijolla er selvfølgelig utsatt for skader, men det er ikke noe problem å lappe en slik jolle med lappesaker egnet til formålet. Selv har jeg ikke hatt noen skader på min så langt. Jeg har en 8 hk på min jolle. Fordelen med denne, kontra en 9,9, er mye mindre vekt. Dersom du skal av og på med påhengeren til stadighet, så er vekten viktig. Om vekten betyr noe i davitene, vet jeg ikke noe om. Hva slags påhenger? Tja. Noen vil ikke ha annet enn Yamaha. Det er kanskje det beste , men som jeg har sagt mange ganger tidligere: hvis du vil ha en motor som er utsatt for tyveri (ja faktisk også små motorer) så kjøp Yamaha. Selv tror jeg ikke forskjellen mellom de ulike merkene er så stor her heller. Min Tohatsu har fungert utmerket. Hvis du kan bruke opp mot 15.000, så er du jo langt på vei til å kunne kjøpe helt nytt. 7 - 8000 for en 3 meters jolle (kanskje ikke Zodiac) og en 8 hk til 11 - 12.000 (?). En slik motor farter mer enn godt nok på en slik jolle. Planer med to voksne. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Prøvde en River 290 med en 10 hester Mariner. Dette funket kjempefint! Målte ikke farten, men det var over 20 knop. Det er en Steady-type, men liker ikke sjøegenskapene til Steady. Der går River dem en høy gang! De er heller ikke noe tyngre enn en gummibåt og de tåler mye mer. Bakdelen er at de ikke kan stues bort, men det er vel få som gjør med en gummibåt også. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 hiver meg på her jeg, da gummibåter har vært en interesse over flere år. Det første man ser på er bruken av båten. Skal den primært brukes til inn og ut fra standa ( på svaiankring ) eller skal den brukes som selvgående fartøy i skjærgården ? Er det matrosenes nye leketøy, eller skal man kanskje trekke vannski, eller skal far kunne frese avgarde på nye eventyr ? Størrelse er viktig. Spesielt størrelsen på pontongene. Skal båten henge i snapdaviter, eller slepes eller kanskje pakkes på / under dekk ? Hva merket betyr kan diskuteres. Jeg har sett bra joller til lav pris, og mindre bra joller til ikke fullt så bra priser. Hadde tidligere en Quicksilver 4,30m lang "jolle" som var "ekspedisjonsbåt". Sammenlignet med tilsvarende Zodiac var den på omlag 1/3 av prisen. Det var den absolutt verdt. Men Zodiac er bedre. Faktisk helt enkelt overlegen. På ALLE punkter, bortsett fra pris. Angret aldri på kjøpet, for den gangen hadde jeg ikke mer penger. Skulle jeg kjøpt tilsvarende i dag, ville jeg valgt Zodiac Futura MKII eller Bombard Commando C4. Som sagt ikke fordi QS en var dårlig, men fordi de to andre er bedre. Idag har jeg glede av, og råd til å betale for kvalitet. Har man et strengt budsjett å holde seg til, er det en annen sak. Mener at "billigmerker" gir mer pr. krone. Min nåværende jolle er en Arimar 2,4 m med spilebunn. Simpelt laget, simple materialer, men billig. Igjen omlag 50% lavere enn Zodiac. Lett som en fjær. 5 års dukgaranti. Elendig stål i slepefester, ruster og driver. Litt for dårlig kvalitet. Men prisen var bra. Følelsen av å ha en nesten ny jolle, brukt totalt 6 uker, men masse rustrender på, er mindre bra.. Fikk også tak på en YAM 300 båt i høst. Denne virket bra, igjen prisen tatt i betraktning. Er forresten solgt videre til en kollega som ikke har båt, nå tar han og sønnen en tur i vestfjorden av og til.. Når jeg klager over kvaliteten på de "billige" båtene, er det ikke dukkvalitet primært jeg påpeker. Slepefester som klart er underdimensjonert, D-ringer i galvanisert stål og årer med alt for tynt gods, er gjengangere blandt ""billigmerkene". Dårlig overflatebehandling av akterspeil og tofter, er typisk. Dette er som regel av en annen verden på en Zodiac. I tillegg er liming / sveising av duk langt penere utført, passform er bedre, medleverte pumper og bærebager er langt bedre, osv. osv. Hypalon vs PVC mener jeg er en teit diskusjon i våre farvann. De fleste joller får ikke mer sol enn de tåler ( NB -kvalitets PVC ) Å betale så mye mer for en Achilles eller CARIBE ( ingen importør av disse i Norge tror jeg ) kan ikke jeg se vitsen med.. Båten er lappet og bøtt i "hue og rævva" grunnet bruk før duken blir et problem. En PVC jolle holder lett i 10 år, og lengre til med litt stell. Steller man ikke jolla, bør man velge f.eks en P8 el.l Hvorfor jeg bruker Zodiac som referansegrunnlag tenker du ? Zodiac ER gummibåt. Gummibåt ER Zodiac. Ferdig med det. De laget den første, og lager fortsatt noen av de beste. De er dyre, men holder prisen sin bra. Min neste båt blir nok en Zodiac. Alternativet til Zodiac heter Bombard. Samma fabrikk, samma kvalitet. Litt mer traust på farger og design. Langt bedre priser. Mye bedre å kjøpe brukt, da det virker som om de taper seg raskere. Av billigmerker som er store i norge har vi Suzumar, Quicksilver, Arimar, Aquacuick og masse flere. Studerer man båtene nærmere, er det helt klart at flere kommer fra samme produksjonslinje. Stort sett alle er Made in China. Og til slutt, selv om en Zodiac er langt dyrere enn en "billigjolle" er det ikke sånn at det ikke tjenes penger på en sånn "billigjolle". Hva en sånn koster fra fabrikk ville forbause mange. Jeg har sett det, og trodde knapt mine egne øyne... Når det gjelder motor, har jeg ett råd. Yamaha. Så enkelt kan det sies. Best nye. Best brukte. Best annen håndsverdi. Har 3 ankepunkter mot Yamaha: 1. Dyrere enn andre merker 2. Dyrere deler enn andre merker 3. Yndet å stjele. Suzuki - ikke med navn fra en påhengsmotor... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Baltic Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Har ikke så veldig god greie på detaljer slik som andre her på forumet, men har likevel fått noe av samme oppfatning som Suzuki. Kjøpte selv en ny Zodiak Cadet 260 + en Yamaha 5 HK som festes bak Baltic'en m/snapdavitere. Årsaken til at jeg valgte disse var vel en generell oppfatning jeg etterhvert fikk... Så får tiden vise om dette er bra saker Sitér dette innlegget Link to post
Simen-MS Svart 20.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2004 Takk for hjelpen, vi har nå kjøpt båt, ny =) Ble en Aqua-quick 270 med Jonhson GT motor som forhandler skulle ta plomben på, 15 hester. Skal hente den i morgen og lurer litt på hvor lenge jeg burde kjøre den inn? Forhandler mener ti timer, noen andre synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 21.Juni.2004 Del på Facebook Svart 21.Juni.2004 På spørsmålet om hvor lenge den bør kjøres inn, så følger det vel med instruksjonsbok til motoren? Det skulle forbause meg mye om det ikke står noe om innkjøring der.................... Sitér dette innlegget Link to post
zodiac mark II c Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Hei, riktig nokk ganske ung men kan det meste om gummibåter. når du kjøper en litt eldre gummibåt vær ops på at dørken kan være ødelakt på undersiden selv om den ser fin utl. dette gjelder aluminiums dørker. snakker om erfaring etter en achilles som ble i familien til den skulle bli pakket vekk å dørken ble tatt ut Sitér dette innlegget Link to post
Jack Sparrow Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 skaffet meg en quicksilver nettop 270 sport gleder meg til å prøve den . den virket meget solid ,eneste jeg gruer meg til er å få lagt den på dekk på båten (tung) Tror zodiac er lettere ? Sitér dette innlegget Link to post
Kmiland Svart 8.Juli.2007 Del på Facebook Svart 8.Juli.2007 Hvis det er flere som leser her og lurer på hva de skal kjøpe har jeg et godt råd: Zodiac 310 Yacht-Line (RIB) med 15Hk Yamaha. Dette er en kombinasjon som har gitt mange gode minner fra sjøen. Det tåler "alt" av sjø og går så lenge man har bensin på tanken. Har selv akkurat bestilt en meget billig sak med oppblåsbar kjøl, og skal se hvordan det virker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.