Ra Balder Startet 25.Mai.2009 Del på Facebook Startet 25.Mai.2009 Jeg bruker PC som kartplotter i båt. Min DELL laptop har et skjermkort som gjør det mulig å snu bildet 180 grader. Det er dermed fristende å henge PC'en i taket, og folde skjermen ned når jeg trenger plotter. Men tåler en bærbar PC å henge fastmontert opp/ned? Elektronikken går det nok bra med, men er harddisk og CDspiller opplagret og designet for slik bruk? Håper på svar fra noen som vet! (Altså ikke fra de som "tror de har hørt" eller er "nesten helt sikre på at de har lest en gang et sted at"....) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Tintin Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Disken tåler det. CD-stasjonen tåler det såfremt den ikke er av typen der plata legges løst i en CD-skuff. Har jeg hørt :). Og sett. Men ikke sett garantier på. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 En harddisk skal kunne stå i alle retninger. Det de derimot ikke er så veldig glad i er retningsendring mens de er i gang: Altså slag og raske vendinger. - Har sett de montert "begge veier" liggende i bærbare PCer jeg. Samtidig er det noen som hevder de har best av å stå men det tror jeg må være marginale forskjeller. I bærbare PCer ligger de alltid... CD-spiller vet jeg ikke om. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Windy37GM Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Disken tåler det. CD-stasjonen tåler det såfremt den ikke er av typen der plata legges løst i en CD-skuff. Korrekt. mvh Bavaria32sport PC nerd Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjøtunga Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 CD-stasjonen tåler det såfremt den ikke er av typen der plata legges løst i en CD-skuff. Årsaken er naturligvis at CDen ikke ligger på plass mens skuffen lukkes når PC er opp-ned. Men de fleste laptopene i dag har vel en skuff med senterspindel som plata trykkes fast på. Den typen burde fungere greit opp-ned. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
HCO Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Spent på hvordan du skal henge den opp. Du holder naturligvis BP oppdatert med bilder...? Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
chrisrik Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Å hive laptoppen i taket burde jo gå fint. Angående harddisk og dårlig hav, så begynner jo teknologien å komme dit hen at de nye "SSD"-harddiskene blir mulig handle inn. Komplett.no og SSDdisker Ingen beveglige deler i dem, så de bryr seg ikke om retninsendring i bruk :-) CDspiller'n trenger man vel strengt tatt ikke bruke i høy sjø, og opp ned tror jeg skulle gå ganske fint. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
BMP Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Vil tro du må trene lit for og få til og skrive på den. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Å hive laptoppen i taket burde jo gå fint. Angående harddisk og dårlig hav, så begynner jo teknologien å komme dit hen at de nye "SSD"-harddiskene blir mulig handle inn. En stor fordel med SSD (særlig ved bruk i seilbåt) er det lave strømforbruket sammenlignet med bevegelige disker. Utfordringen med SSD-disker er at de, såvidt jeg vet, kun kommer med SATA2-grensesnitt eller PATA (for mini-PCer). Jeg bruker en "utrangert" laptop som kartplotter, som ikke støtter SATA2 eller oppstart fra USB for den del. Om noen har sett en SSD-disk med IDE-grensesnitt, så hyl ut. Jeg har valgt å ta en kopi (ghost) av disken til en annen gammel 2,5" disk jeg hadde liggende. Dersom jeg får diskkræsj på grunn av støt eller fukt, kan jeg dermed bytte disk på få sekunder. Og jeg har selvsagt papirkart også... Som man ser her, kan takmontering være veldig aktuelt for meg også. Trangt om plassen på 22 fot. Det er derfor jeg er spent på hvordan Edmund løser dette. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Sjøtunga Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Utfordringen med SSD-disker er at de, såvidt jeg vet, kun kommer med SATA2-grensesnitt eller PATA (for mini-PCer). Jeg bruker en "utrangert" laptop som kartplotter, som ikke støtter SATA2 eller oppstart fra USB for den del. Om noen har sett en SSD-disk med IDE-grensesnitt, så hyl ut. Skaff deg en 2,5"/44-pin IDE til CF adapter (et par tiere på eBay) og et 16GB CF kort og installer OS og kartapplikasjon på dette. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
ivar Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 (redigert) hmm, har også spekulert på å sette SSD disk i en gammel laptop, kanskje jeg skulle forsøke IDE->CF adapteret slik som foreslått over... edit: hljoen, hvor raskt bør CF kortet være til slikt bruk? Redigert 26.Mai.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøtunga Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 edit: hljoen, hvor raskt bør CF kortet være til slikt bruk? Kjøp et nyere kort av kjent merke, så får du minst problemer med "utmatting", som kan være et problem med denne teknologien (også SSD). "Utmatting" betyr at minneceller slutter å fungere etter at de har vært skrevet til et stort antall ganger. Hastigheten er uansett raskere enn HD... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
ivar Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Ok, tenkte å kjøpe f.eks et Sandisk , fant et merket type1, 133X Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøtunga Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 (redigert) Ok, tenkte å kjøpe f.eks et Sandisk , fant et merket type1, 133X Både Sandisk og Lexar er anerkjente kvalitetsmerker. Jeg har ikke detaljkunnskap om teknologien som er brukt i de forskjellige variantene, men av Sandisk ville jeg valgt siste eller nestsiste generasjon av Ultra eller Extreme, ikke for hastigheten, men for å få siste generasjon teknologi (ref "utmatting" nevnt ovenfor). Edit: jeg ser forresten nå at Sandisk opererer med 10 års garanti både på ultra II, Extreme III og Extreme IV Redigert 26.Mai.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Nemo Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Dette høres spennende ut. Kanskje min gamle Toshiba kan brukes, men er redd det er for lite minne. Eller finnes det løsninger på det også, har nå installert maks. Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 (redigert) Takk for gode svar. Jeg håper å få testet dette nå i vår, hvis jeg bare greier å samle sammen nok ledig tid og WAF. Største utfordringen blir å få til en god innfestning. Den må være pen eller helst helt skjult, solid, og det må være mulig å hente ned PC'en forholdsvis enkelt for "normal" bruk. Gode tips mottas med takk! Ang. "skriving i taket" : det løses selvsagt med vanlig trådløst utstyr - jeg har allerede en slik løsning, da PC 'en pr i dag ligger gjemt, med ekstern skjerm. Redigert 26.Mai.2009 av Edmund (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Sjøtunga Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Dette høres spennende ut. Kanskje min gamle Toshiba kan brukes, men er redd det er for lite minne. Eller finnes det løsninger på det også, har nå installert maks. Du må i tilfelle bytte ut minnemodulene med nye og større av samme sort. DU må lete i dokumentasjonen eller på supportsidene hos toshiba for finne typen som er brukt. Hvis laptopen er svært gammel kan det hende at det vanskelig å få tak i rette typen minne til den. Men er kartapplikasjoner så grassat minneintensive da? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjøtunga Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Største utfordringen blir å få til en god innfestning. Den må være pen eller helst helt skjult, solid, og det må være mulig å hente ned PC'en forholdsvis enkelt for "normal" bruk. Gode tips mottas med takk! Jeg ville enkelt og greit snekret meg en plate med en list bakerst, og skaffet meg to flate stropper (a la ryggsekkstropper e l) som laptopen strappes til plata med: en mellom bak tastaturet og foran skjermen (denne låser laptopen mot plata og lista) og en framfor tastaturet. Hvordan du fester plata i hyttetaket er du selv den beste til å svare på Eller hvis du har en passende kant i hyttetaket som laptopen kan låses mot, så kan du erstatte plata med fire bøyler til stroppene... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
ivar Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 En ting å tenke på er er at LCD skjermer har begrenset innsynsvinkel, kanskje lurt å verifisere plasseringen før du monterer fast Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.