Jump to content

Tips ang. kjøp av Gps og ekkolodd?


terje81

Recommended Posts

Se innom Maritim.no - her finner du bla den rimelige og helt OK Eagle-serien.

 

Du kan selvsagt også søke på finn.no, der du finner mye slikt.

 

Forøvrig kan noen søk på båtplassen.no gi deg all den informasjon du trenger. Temaet og alle mulige prisklasser og varianter er diskutert i et utall av tråder. Vil også anbefale emneoversikten - her finner du det meste om kartplotter, gps og ekkolodd.

 

Ellers et lite synspunkt fra meg: Jeg har hatt (har ikke ekkolodd akkurat nå) 2 instrument for dette. Dvs en OK kartplotter og et ekkolodd ved siden av. Fordelen er jo at når det ene ryker, så trenger du ikke bytte "alt". I tillegg kan du ved å kjøpe et OK og rimelig ekkolodd og en rimelig kartplotter (f.eks. fra Eagle) totalt komme rimeligere ut av det enn ved et kombinasjonsinstrument. Ulempen er selvsagt to monterte instrument, to strømuttak mv, hvis du da synes det er noe ulempe. :smiley:

 

Lykke til!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Skal du kun ha gps og ekkolodd kan du vurdere å kjøpe en håndholdt gps.Den kan også brukes i fjellet og fås med oppladbare batterier som kan lades fra 12 volt anlegg.Denne koster ikke stort mer enn gps antennen til eks hummenbird sine ekkolodd.Dessuten viser den fart,kurs osv omtrent på samme måte som kombinert ekkolodd/gps,men du har jo normalt en større og bedre skjerm på en kombiløsning.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg en Seiwa Barracuda kartplotter. Knallbra plotter med 7"widescreen. Kan anbefale widescreen da du trenger størrelse på plotteren når du vil forstørre bildet. Ser i ettertid at det hadde vært kjekt å kunne delt opp bilde i 2 for å sett både kart og ekkolodd. Tar plass med 2 instrumenter..

Link to post
Share on other sites

Hmpf....bare husk nå på at ikke alle vil ha instrumenter til 12-15.000 kr. Har selv en 5" plotter. Fungerer utmerket det; kunne selvsagt ønsket meg større skjerm (men det tar også plass - kanskje til og meg like mye som 2 instrument... :smiley: ) En kan komme langt med 5-6000 og det går også an å kjøpe brukt.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Kjøp en rimlig GPS, men NMEA utgang er et krav.

Bruk GPS'en sammen med vanlige papirkart.

 

Så kan du kjøpe en gammel LapTop på loppemarked. Laste ned SeaClear fra internett,og de sjøkartene du trenger, og vips, så har du kartplotter om bord for en rimlig penge. Og med mye bedre bruker grensesnitt en på disse små katrplotterene, som koster skjorta.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...