Jump to content

Stålpropell ruster

John_Kr

Recommended Posts

Dersom noe syrefast/rustfritt har fått sår/skraper eller er dårligt polert kan du få rust på overflaten. Er som regel kun kosmetisk. Vil du problemet løse: poler med ost...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Jeg sjekket om propelleren er magnetisk.

En rustfri stålpropeller er IKKE magnetisk, men Turbo 1 var magnetisk.  :cryin:

Dette betyr at jeg er lurt og at den såkalte rustfrie stålpropelleren er jernpropeller som er fornikklet.

Dette er ikke bra.... :nonod: :nonod: :nonod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Det er overhode ingen skader på propelleren, men det ser ut som om det er dårlig stålkvalitet eller porøs støping.

Polere med OST, hmmm...... ost polerer det noe da. Dette må vel være bare tøys?

Joda OST er topp til polering av metall, men det er ikke Tine sine oster jeg tenker på. :lol:

Jeg sjekket om propelleren er magnetisk.

En rustfri stålpropeller er IKKE magnetisk, men Turbo 1 fra Winrace var magnetisk.  :flag:

Dette betyr at jeg er lurt og at den såkalte rustfrie stålpropelleren er jernpropeller som er fornikklet.

Dette er ikke bra.... :lol: :lol: :lol:

Det er såkalte "rustfrie" metaller som er magnetiske , er ikke det de kaller "Duplex" :lol: :lol:

Eller tar jeg feil, har montert endel duplex materiale i offshore relaterte moduler.

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Joda OST er topp til polering av metall, men det er ikke Tine sine oster jeg tenker på. :lol:

Ja, ja, mulig jeg er treg, teit og dum, har dårlig ordforråd og manglende maritim kunnskap og erfaring, muligens skjønner jeg ikke humor heller, men altså, dette med ost og polering, - er det mulig å få avklart hva det siktes til her? Dere tuller selvsagt, eller er "Ost" noe annet enn "ost"?  :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Det er såkalte "rustfrie" metaller som er magnetiske , er ikke det de kaller "Duplex" :confused: :confused:

Eller tar jeg feil, har montert endel duplex materiale i offshore relaterte moduler.

Dette med "duplex" har jeg ikke greie på, men hva er hensikten med å magnetisere rustfritt stål?

Ser også at trykkskiva til propelleren har reagert / korrodert seg fast til akslingen.

Jeg trur at denne propelleren ikke passer til min Yamaha pga elektrisk spenningsforskjeller. Dette her er svært viktig å være klar over.

:nono:

Ja, ja, mulig jeg er treg, teit og dum, har dårlig ordforråd og manglende maritim kunnskap og erfaring, muligens skjønner jeg ikke humor heller, men altså, dette med ost og polering, - er det mulig å få avklart hva det siktes til her? Dere tuller selvsagt, eller er "Ost" noe annet enn "ost"?  :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Ost er kansje et dumt navn på dette, men det er nå det det heter. "Osten" leveres i forsjellige typer, alt etter hva du skal polere. Den ser ofte ut som en forvokst dorullkjerne som er fylt med noe hardt stoff. Brukes slik: med en drill eller vinkelsliper utstyrt med fiberbørste eller polerrondell kjøres denne mot osten for så å andvendes på det som skal poleres. De som sveiser syrefast ol. benytter ost på sveisene etter at de har brukt "beis" for å fjerne misfarging etter sveising. Benyttet dette selv på badeplatform og pullpitt'en. Dette bler blankere enn de orginale meierirørene.

Har også brukt stoffet på messing og på propellen med topp resultat. Betalte 120,- for min ost for en del år siden. Denne vil vare i mange år ennu. Har ved en del anledniger polert hjemmelagede ting i syrefast og resultatet er enormt bra.

Nevnes også, syrefast/rustfritt som får en skrape eller sår etter en borr, fil eller en baufil vil kunne ruste. Ikke i dybden men gir rustfarge. Ved å polere f.eks. med ost fjerner du denne muligheten.

Kanskje en liten forklaring på dette med ståltyper (eksempler):

AISI 300-serien: Austenittisk, ikke magnetisk, støper dårlig, men sveiser godt.

AISI 400-serien: Ferrittisk, magnetisk og kan støpes, men ikke sveises (i hvert fall vanskelig i praksis). Dette er et kjempebra stål mot en rekke korrosjonsformer.

(Duplex) Super Duplex:  60/40% austenittisk/ferritisk, denne tilstanden oppnås ved sjokkjøling (låser fasen) fra 1050 grader C. Stålet kan sveises et par ganger (siger mot austenitt i prosessen). Denne kvaliteten er svakt magnetisk (ferritt). Kvaliteten blander de beste egenskapene fra ovennevnte meget bra.

Man kan ikke "magnetisere" rustfire stål. Enten er et stål det ene eller det andre, eller paradokalt en blanding med glidende overganger, se over. Narturlovene gir for såvidt blaffen i menneskens trang til å katalogisere og sette i bås, de lever sitt eget liv.

Dette med "osten" interesserer Hulda meget, hvor får man kjøpt denne? Har mengder med rustfritt stål som skal bearbeides.

Kanskje en liten forklaring på dette med ståltyper (eksempler):

AISI 300-serien: Austenittisk, ikke magnetisk, støper dårlig, men sveiser godt.

AISI 400-serien: Ferrittisk, magnetisk og kan støpes, men ikke sveises (i hvert fall vanskelig i praksis). Dette er et kjempebra stål mot en rekke korrosjonsformer.

(Duplex) Super Duplex:  60/40% austenittisk/ferritisk, denne tilstanden oppnås ved sjokkjøling (låser fasen) fra 1050 grader C. Stålet kan sveises et par ganger (siger mot austenitt i prosessen). Denne kvaliteten er svakt magnetisk (ferritt). Kvaliteten blander de beste egenskapene fra ovennevnte meget bra.

Man kan ikke "magnetisere" rustfire stål. Enten er et stål det ene eller det andre, eller paradokalt en blanding med glidende overganger, se over. Narturlovene gir for såvidt blaffen i menneskens trang til å katalogisere og sette i bås, de lever sitt eget liv.

Dette med "osten" interesserer Hulda meget, hvor får man kjøpt denne? Har mengder med rustfritt stål som skal bearbeides.

Tusen takk for en fin og grei forklaring. Det var ikke alle begrepene jeg forsto, men det jeg oppfattet var at det finnes flere typer stål til blanke (rustfrie) stålpropellere.

:confused:

Hvis jeg nå har oppfattet det rett, at "ost" er det samme som slipepasta / polerpasta, så selges vel det på de samme steder som selger poleringsutstyr som polermaskiner, slipemaskiner, - kort sagt verktøyforretninger? Bl.a. Clas Ohlson selger slikt, jeg kjøpte for et par år siden et helt "sett" med poleringsskive, pasta, osv. rimelig. (Brukte dette på min tidligere stålpropell, av merke Ballistic, som begynte å få små flekker etter at påhengsmotoren hadde vært nedtiltet i lengre tid ...)

Fra Clas Ohlsons webside: Polersett Proff for høyglanspolering på metall, plast, marmor m.m. Inneholder 2 sorter polerpasta, lumpskive, sisaltrådbørste diam. 85x20 mm. Spindel med 6 mm akseltapp.

Aha, så det var slipepasta eller polerpasta som var ment her.

Kjært barn har mange navn, da så ...  :confused:

Her kommer et bilde. Tok turen ut i garasjen i kveld og fant et stykke rustfritt. Brukte et minutt for å få dette resultatet. Høyre side er urøret, venster er polert. Benyttet en drill med polerskive fra Biltema.

Bilde

Osten er "sylinderen" som metallbiten støttes mot.

Som nevnt selger Clas Olson noe lignende. Det finnes forskjellige oster til forskjellige metalltyper. Jeg kjøpte min ost hos en maskinforetning i Bergen, E.Lund Maskin.

Bilde

Dette er av propellen etter første grov polering med ost.

Hej bmo!

ser ju jättebra ut!  Var kjöpte du din ost ?

(Har en stor skipsklokke som jeg skall polere........!)

Har også brukt dette på messing med forbløffende resultat..................

Osten fåes kjøp på de fleste maskinforetninger... eller Clas Olson...........

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...