Gunda Startet 26.Mai.2009 Del på Facebook Startet 26.Mai.2009 Hei ! Hadde båten på land i helgen. Den ble liggende sånn i krybba at det ble stående vann over påfyllinglokket for diesel...Sjøsatte i går, og under prøvekjøring gikk alarmen for "Vann i diesel".. Og ganske riktig : Vannutskilleren var full. Fikk tømt den og startet opp igjen. Etter 5 minutt gikk alarmen igjen. Tømte utskilleren og tøffet tilbake til havn. Hva gjør jeg nå ?? Må jeg tømme tanken helt ? Er ca 90 liter i den, så jeg håper jeg slipper.. Kan jeg eventuelt bruke en pumpe som går på el. drill, stikke sugeslangen helt til bunns i tanken , og derved suge opp det som er igjen av vann ? Det er IKKE drenering i bunn av tanken. Takknemlig for tips ! PS ! Det positive opp i dette var jo at EVC - overvåkningssystemet funket ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Hvor meget vand vil du tro der kan være tale om? Og har du forfilter/vandudskiller på motoren? Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunda Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mask Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Kan jeg eventuelt bruke en pumpe som går på el. drill, stikke sugeslangen helt til bunns i tanken , og derved suge opp det som er igjen av vann ? Ja gjør det, når du får diesel gjennom pumpa så er det ikke mye vann igjen. Resten av vannet drenerer du av på filteret ditt. For å være på den sikre siden for å forhindre dieseldyr så hiver du på 2-3dl BIO-Protect2 (90l diesel?). Dette stoffet har jeg selv prøvd og det virker meget bra. Lykke til Mvh mask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunda Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Hallo MajorAndy og Mask ! Jeg vet ikke hvor mye vann det kan dreie seg om. Trolig er det ikke store mengder, kanskje et par liter, så jeg tipper jeg får pumpet det ut. Og så en skvett BIO Protect, så går det sikkert greitt ! Mvh Gunda Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
opus Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Hos meg går påfyllingslokket vannrett ned i tanken. Før sjøsetting på våren, pumper jeg opp litt fra bunnen. Kjøpte drillpumpe fra Biltema, du må bruke borre-drill med ordentlig turtall, ikke batt. skrudrill. Jeg avstiver også slangen med en stang. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 jeg tror jeg har fått vann i dieselen jeg også. Muligens sjøvann. Påfyllingslokket var om dagen frosset fast, og jeg har plagdes med å skru det helt til også. Muligens har det ikke vært riktig skrudd til da jeg var ute å plasket med båten forrige helg. Motoren går fint, men dieselen er helt grå/uklar. Tappet noe vann fra vanskiller, men ikke allverden. Byttet også grov og finfilter. Men dieselen i tanken er like grå. Om det er saltvann som har emulgert i dieselen er dette mye å bekymre seg over? Tanken (200 liter) er halvfull. Tenkte i utgansgspunktet bare å fylle opp med ny diesel å kjøre på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 Det kan også være andre ting -- jeg har sett i et tilfelle at dieseln ble til en grå gugge men når den ble varmet opp ble den normal igjen. Muligens noe med dette vinter-disel greiene det alltid har vært snakk om, ikke vet jeg Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 Må jeg tømme tanken helt ? Har du planer om å bruke båten fremover? I så fall ville jeg ville bare fylt på med emulgator. Hammerdown for min del og så ikke fylle diesel før det er nesten tomt igjen. Da vil du få ut alt vannet gjennom forbrenningen. Dersom båten skal stå mye stille fremover, bør du ikke bruke emulgator. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 (redigert) maaaaange båter som ligger lagret med diesel som går ned til nokre få minus.... Skikkelig vinterdiesel som går til ehhh var det ca 30 minus, kom på plass i pumpene rundt nyttår her på eine marinaen...... Flere entrepenører som fikk sinnsykt problem med slush i gravemaskinene sine..... Gråaktig ja. red: satte nokre kanner inni garasjen( 16grader), og dagen etter var den klar til bruk Redigert 25.Februar.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 25.Februar.2010 Del på Facebook Svart 25.Februar.2010 ok, takk for tips, får følge med nå hvis mildværet setter inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Motorconsult Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Hvis det ikke er mer enn 25% vann i dieseloljen, er det bare å fylle på Hammerdown og kjøre i gang. Det kreves riktignok litt bevegelse av båten, ellers dannes det ikke emulsjon. Hvis du gjør som foreslått lenger oppe i tråden, og kjører til mesteparten av oljen er oppbrukt, vil vannet være borte fra tanken før neste bunkring. 25% høres kanskje mye ut, men det er andelen vann våre emulsjonsanlegg på skip blander inn i oljen for å redusere produksjonen av NOx. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasina Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Mulig jeg har misforstått, men for for meg virker det som dere snakker om hver deres verden. Hvis det her er snakk omm f.eks en Volvo Penta med rotopumpe, tåler denne ikke mye vann. Og hvertfall ikke de mengder det her nevnes. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post Share on other sites More sharing options...
Teza Svart 27.Februar.2010 Del på Facebook Svart 27.Februar.2010 Diesel er lettere enn vann, så har du mulighet til å drenere fra bunnen av tanken er dette det letteste. Hvis ikke bruker du en håndpumpe eller det du måtte ha tilgjengelig. Når det er lite vann som kommer ut og mest diesel kan du bevege båten slik at dieselen beveger seg godt i tanken. Begegelsen gjør at vannet skiller seg lettere fra dieselen og etter et døgn vil det være mulig å få ut enda mer vann fra tanken. Gjør det samme med dieselen du pumper ut og du skal kunne helle denne tilbake på tanken. Enkelt og lite svinn :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Er det problematisk med drillpumpe eller strøm til denne er en belgpumpe som brukes på påhengsmotorenes bensinslange en fullt brukbar pumpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 28.Februar.2010 Del på Facebook Svart 28.Februar.2010 Få tak i en vacumpumpe av typen som blir brukt til oljeskift. Før slangen ned til bunnen av tanken og "støvsug" rundt til det bare kommer diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.