John_Kr Startet 4.Juni.2004 Del på Facebook Startet 4.Juni.2004 Hei Folkens Ja da har jeg opplevd at en rustri stålpropeller ikke er en rustfi stålpropeller. Turbo 1 propelleren er magnetisk og ruster. Den ruster som svartjern og har amerikansk fornikkling. Dette blir jeg forb........ av. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hulda Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 At den er magnetisk kan bety et den er støpt i AISI400-serien, som er rustfri og ferittisk (magnetisk). Detter det av flak med fornikling? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 4.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 At den er magnetisk kan bety et den er støpt i AISI400-serien, som er rustfri og ferittisk (magnetisk). Detter det av flak med fornikling? Nei det gjør ikke det, men den ruster som bare f..... Dette irriterer meg. Bare etter 10 timers drift så er både mutter, skiver og trykkplate angrepet av korrosjon og selvfølgelig propelleren. det begynte med små prikker på propellerbladene. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kenneth Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Vil tro at du kan holde det i sjakk med Autosol krompolish. Dette er et suverent middel til å pusse bort rust og lignende med. Men det er jo like fullt irriterende.. Hadde selv en Turbo-propell fra Winrace, men den hadde jeg ikke slike problemer med. Eneste var et grått belegg etter første sesongen, men dette lot seg pusse av. Fikk også dette belegget på min nye stålpropell (for Mercruiser) og det skrapte jeg av med et plekter (til å spille gitar med) og zalovann. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 4.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Som det ser ut nå så kommer ikke denne propelleren på min båt mere, dvs jeg må få byttet den - men i hva? Har saumfart nettet i kveld, finner egentlig ikke så mange merker lengre. Jeg hadde en "Rake" på min Hansvik 560 sport, den var suveren. Men jeg finner ikke dette merke lengre. Hvem selger brukbare propellere i Norge i dag da (bortsett fra Winrace)? Må prøve å finne noe annet. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
mavi Svart 4.Juni.2004 Del på Facebook Svart 4.Juni.2004 Har du snakket med de som solgte deg propellen? Det kan være at det bare er feil på den ene og at du får byttet den i en ny. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2004 Del på Facebook Svart 5.Juni.2004 Når det gjelder grått belegg på propellen: Hvis de har anode, så er dette belegget mest sansynlig en blanding av kalk fra sjøvannet og Zn-ioner fra anoden. Naturlig reaksjon som baskytter propellen. Hvis det starter rustprikker etter noen timer på en rustfri propell, så er den nok ikke rustfri. Støtter forslaget om å kontakte selger... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 5.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2004 Skal kontakte selger/båtleverandør i dag, så får vi se hva som skjer. Jeg vil komme med info etter hvert. Jeg tør ikke å bruke denne propelleren pga fare for elektrisk korrosjon i undervannshuset. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Suzuki Svart 5.Juni.2004 Del på Facebook Svart 5.Juni.2004 Som det ser ut nå så kommer ikke denne propelleren på min båt mere, dvs jeg må få byttet den - men i hva? Har saumfart nettet i kveld, finner egentlig ikke så mange merker lengre. Jeg hadde en "Rake" på min Hansvik 560 sport, den var suveren. Men jeg finner ikke dette merke lengre. Hvem selger brukbare propellere i Norge i dag da (bortsett fra Winrace)? Må prøve å finne noe annet. Progress Ingeniørfirma http://www.progressing.no/, fører bla.a Ballistic , Rapture og Michigan propellere. Forøvrig heter den du tidligere hadde RAKER og ikke RAKE. Finnes fortsatt såvidt jeg har klart å google meg frem til Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Kenneth Svart 5.Juni.2004 Del på Facebook Svart 5.Juni.2004 Når det gjelder grått belegg på propellen: Hvis de har anode, så er dette belegget mest sansynlig en blanding av kalk fra sjøvannet og Zn-ioner fra anoden. Naturlig reaksjon som baskytter propellen. Det var dettte jeg hadde kommet frem til selv også. Iallfall at det var zink. Greit å se at teoriene har noe for seg av og til.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.