Jump to content

skal kjøpe wesling 16 ht el. lign., trenger hjelp


sebtax

Recommended Posts

Jeg har tenkt å kjøpe meg en båt og har tittet litt rundt på wesling 16 ht. har kommet over en jeg syns er fin, men spørsmålet er om 85 hester er for mye på denne båten når akterspeilet ikke er forsterket? det har kommet en sprekk på 2 cm på den ene siden..

Selgeren skal ha 58 tusen for: båt(god stand), 1985 mod yamaha 85 hk motor og båthenger 2001. hva tror dere om dette kjøpet?

Link to post
Share on other sites

Her blir det synsing.... :sweat:

Wesling 16 likes av mange... IKKE av meg (beskrevet i en tidligere tråd her) Synes den er ustabil, tynn i støpingen (som gir mye støy og slamring)... Min tanke gikk til yogurtbeger...

85 Hk synes JEG er alt for mye på denne båten. 23 år gammel motor KAN du få problemer med. (Prøv om du klarer å løsne på skruene som holder undervannshuset på plass (disse må du allikevel løsne for å få byttet impeller osv.)

Jeg hadde 40Hk på min, og syntes at det var nok (alene i båten).

58 laken er en brukbar pris inkl. henger, men hvordan er tilstanden på hengeren? (Hjullager og gummi?)

 

Som sagt, synsing.

Andre er sikkert uenig med meg. :wflag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er sprekkdannelser rundt akterspeilet... :lipseal:

Kommer an på om det er "krakkeleringer" eller skikkelig sprekk og størrelse på denne....

Som sagt, synsing.

Det selges jo MANGE båter på www.finn.no i disse dager, og ikke alle (hvis noen) får det de forlanger.

 

Det første rådet jeg burde ha kommet med er: Ta med en god venn med peiling på båt, til å se på saken.

 

På dette forum ligger massevis av info om det å kjøpe / velge båt; Siden du sier at du er uerfaren, kan jeg ramse opp endel momenter som bør være med for å bestemme valget :saint: :

HVOR skal båten brukes? HVA skal den brukes til? HVOR mange skal være med? Hvor FORT må båten gå?

En Wesling 16" med 85 Hk krever at du vet hva dette innebærer... Farten på den KAN bli ganske stor. Uvettig kjøring i litt bølger kan gi noen aha-opplevelser du kanskje ikke ønsker? osv-osv.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

med 85hk på den båten så gjør den over 40 knop, mye dersom man ikke er båtvant.

Med 60hk gjør den 32-34 og er uproblematisk å håndtere. Og klarer fortsatt å dra opp en på vannski.

Har selv 60hk og kunne godt tenkt meg større motor av og til, greit med mer last i båten.

Har også hatt skade i akterspeilet, men det kom av 2 ublide møter med moder jord... :-p

 

Ang sprekkdannelsen; kan du legge ut bilde?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Wesling 16 med hardtop og 55 hk Yamaha. Morsom båt når man er +/- 16 som jeg var. Ble en stund våt på beina fordi det er to runde hull bak som skal lense båten. Vi tettet disse med store skiver og pakning. Inge problem etter dette. Med 4 voksne ombord var den lei å få o plan. Dette fordi du skal tømme ut alt vannet i tunnellen. At dette skal være en ustødig båt, kan ikke jeg skjønne. Den har dyp v bunn og en tunnell med vann når den ligger stille. For meg høres dette ut som et greit kjøp. Tilstanden på en eldre motor er vel verre å synse om. Her er vel bare å ta en sjans. Husk en ting med denne båten, ved skarp sving i stor fart slipper akterenden.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei, jeg er på utklikk etter wesling, og har funnet en med denne beskrivelsen:

 

Båten ble støpt om / opp under vannlinja under sommeren 2009, vann tunellen er støpt igjen av flere grunner.

Dette ble gjort av fagfolk. Båten ble slipt ned, primet, grunnet og lakkert lys grå utvendig sommern 2010.

 

Jeg har forhørt meg, og jobben er gjort på skikkelig måte, men jeg er usikker på resultatet av at vanntunnelen er støpt igjen, noen sier at dette gjør båten ustødig?

 

Håper på kjapt svar:)

 

Jørgen

Link to post
Share on other sites

Hei Jørgen. Lingebåtene har tunnell som fylles med vann under stille liggende eller under lav fart. Vannet gjør at båten får mere tyngde i bunn og at det igjen fører til at den blir mere stabil enn tilsvarende båter i samme størrelse. Vannet forsvinner ut av tunnellen når farten økes.

 

Tetter man igjen tunnellen så blir nok båten litt mere "ustabil" under stilleliggende eller lav fart sammenlignet med hvordan den samme båten oppfører seg med vann i tunnellen.

 

Men det igjen vil ikke si at den blir noe mere ustabil enn hvordan alle andre båter uten denne tunnellen oppfører seg. Den vil med andre ord oppføre seg som en normal båt og det er slik jeg ser det ikke noen grunn til bekymring.

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Wesling er en morsom båt og aldri så lite nostalgi for oss som var på høyden på 80-tallet. Selv har jeg ikke hatt HT utgaven, men et par av de åpne utgavene, og den ene har jeg enda. På de gamle orange, som alltid er blasse i fargen, så er det problemer med sprekker i gulv og akterspeil, økende med større motor og hard kjøring i bølger. Se etter sprekker i selve HT hjørner og innfestinger, samme i gulvet. Hvis alt er satt opp skikkelig så er 85 hk er på ingen måte noe for en nybegynner, og hvis styringen er litt ”slækk” så er det på grensen til farlig. Weslingen ligger fint i vannet og tar sjø i fronten bra, litt mindre bra i medsjø og på skrå med litt last. I fine forhold med litt motvind og powertrim sier du ”morna” til det meste av lignende moderne slagskip med samme eller mye større motor. Det har blitt laget en del ”pirat ny-støp” i 2006-7 som er kraftig forsterket i akterspeil og gulv. Jeg har en slik i åpen modell (jeg blir aldri voksen) og den har ingen sprekker selv etter hard kjøring eller svai i gulv som var vanlig på tidlige modeller. Disse hjemmestøpte båtene er ikke CE godkjente. Jeg ville nok ikke gitt mer enn noen og 40 tusen for den pakken hvis alt var i bra stand, husk det er gammelt. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei, har en 16HT og den fikk også sprekkdannelser rundt akterspeilet. Fikk forsterket akterspeilet med en aluminiumsplate hos Westermoen og etter det har det ikke vært noe videre utvikling av sprekkene. Jeg har en 60 hk firetakt og den blir litt tung i hekken med markert planingsterskel. På den annen side går den veldig fint og økonomisk i plan og jeg har hatt den i plan med 6-7 pers ombord. Jeg synes hardtoppen ble litt "raklete" med bare de normale øyeboltene og byttet derfor til noen ordentlige skruer og la til to til for å bedre styrken. Ble i samme slengen kvitt problem med vann som lakk inn mellom vindskjerm og hardtop. Ville ikke vært foruten powertrim som jeg bruker veldig aktivt med denne båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...