Jump to content

iridium satlitt tlf


Guest advent_bay

Recommended Posts

Andreas

Ganske riktig, Iridium gikk konkurs for en to tre år siden. En investor kjøpte opp stumpene og stablet et forenklet system på bena. Stabiliteten og dekningen på det nye systemet er jeg usikker på.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hvis du "bare" skal til Middelhavet er det sikkert like greit med Globalstar, som er rimeligere.

 

Det ligger til enhver tid et par Iridium telefoner på eBay.

 

Se f.eks. samtalepriser her (OBS, disse varierer av en eller annen grunn fra butikk til butikk):

http://www.outfittersatellite.com/adobe/ir...rates_adobe.pdf

 

Legg merke til at du kan få kjøpt kontantkort med 500 ringeminutter for $600, som er gyldig i ett år.

 

Velger du vanlig abbonement betaler du $384 i faste avgifter i året og $1,29 pr. minutt. I tillegg må du betale $50 for opprettelse/sim-kort. Husker jeg ikke feil så er det ett års bindingstid også.

 

Prøv et søk på google, f. eks. "iridium service plan".

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Det ligger til enhver tid et par Iridium telefoner på eBay...........................

Geir

Hade lite folk hemma i Lördags då vi kom in på emnet 'kortbölgeradio'.....

 

då säger kompisen;

att du finner Iridiumtelefoner för 5000 kr o samtalsavgift $0,75 / min

han menade att dom er riktigt 'billiga' utomlands,

det er bare her oppe i Norden som vi har en dyrare prisbild!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tja... Brukte telefoner på eBay kan du få for den prisen, men samtaleprisen tror jeg det skal bli vanskelig å oppnå.

 

Jeg tror kameraten din forveksler Iridium og Globalstar, for Globalstar telefoner stemmer bra med de prisene du nevner. Globalstar har derimot ikke dekning overalt.

 

Bilde

 

Også er jeg usikker på hvor godt en slik håndholdt telefon fungerer mtp. dekning og antennen. Kan du f.eks. motta anrop om du har den i lommen? Nede i båten?

 

Hvis den må ha HELT fri sikt til himmelen så blir jo bruksområdet straks noe begrenset...

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vad er nu detta?? ytterligare ett system, vilka satelliter er detta? :crazy:

Et system satt igang av et telecom selskap i Emiratene. Har egne geostasjonære satelitter.

Lure terminaler. Ser ut som en litt stor mobiltelefon. Innenfor GSM-dekning er det en helt ordinær mobil. Utenfor GSM-dekning er det en satelittelefon. Håndterer voice, fax og data. Telenor er en av deres partnere. Dekningen er nå begrenset til Midtøsten, fjerne østen, Australia, Afrika og Europa.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Re. Thuraya.

Det er litt forskjellige modeller.

Du kan enten ha en løsning med prepaid skrapekort, eller fast abbonement.

Med fast abbonement blir det en activation fee (engangs) på US$ 40.-, US$ 23 i månedsavgift (US$ 29.- med fax/data) og US$ 1.57/min. til fasttelefon.

Ser terminalen ett GSM nett er det bare vanlige GSM kostnader. I land som tar seg fett betalt for utenlandske SIM kort, er det bare å stappe inn et lokalt skrapekort og snakke i vei.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...