Jump to content

HR 94

Sebaldus

Recommended Posts

Er det noen her på Baatplassen som har greie på motorseileren Hallberg-Rassy 94 Kutter?

Spesielle ting å være oppmerksomme på?

Er dette en bra båt hvis man er ute etter en traust og solid skøyte som både er brukbar som en stor snekke og som kan segles når man vil det?

Bilde

Er også interessert i linker til mer informasjon om denne båten.

Hej Baat-Guru !

Har bare varit ombord på en 94a på en messe för mange år sedan, så jag vet ikke själv hur hun seglar!

Båten er som alle andre HR-båter veldi fin o gedigen, konventionellt inredd med godt om plass!

Sv Båtnytt har gjort en test för mange år sedan av båten, som jeg husker så skall hun

segla riktigt bra enligt testen, hun har även seglat över atlanten!

husker jag rett så konstruerades hun först med den vindruten som du har på din bild,

men det var mange som ville ha 'den her typen av  båt' men gillade ikke den negative

vindruten, så dom tog fram en mer konventionell 'fritidsbåt-vindrute' !

Bilde

S/Y Gunga Din

Takk for svar!

Synes den var finest med sjark-type vindu, men så liker jo jeg sjarker også.

Vurderer å gå i partsrederi med min fader om en slik båt. Selge Viknes og Columbie og kjøpe en HR 94.

Får tenke litt til på saken, gjelder å ikke forhaste seg i slike spørsmål.

(om noen er interessert i en Viknes 770 kan de sende meg en IM)

Hei, jeg tillater meg å sakse litt fra Seilas seilbåtoversikt fra i år. :confused:

HR 94 kutter er en utvilsomt den mest særegne båten i HR flåten. Med sitt fiskebåtinspirerte styrhus skiller den seg klart ut. Under vannlinjen har den en lang, grunn kjøl. Med dagens øyne er den ingen stor seiler, men det ble sagt i 1981, da den var ny, at den seilte overraskende godt. Styrhuset byr på innvendig styreposisjon, mens den også har rorkult bak. Under dekk er det en dobbeltlugar i forpiggen og en rommelig salong, mens byssa er helt akter og inngår som en del av leideren. Prisene ligger mellom 400.000,- og 690.000,-

Lengde 9,4m   ,   bredde 3,25m   ,   seil areal  33,0m2

Dette er etter min mening en meget pen og bra båt, har en kar i havna som kjøpte en HR94 kutter ny i 1981. Han har den enda, det sier vel litt! :confused:

Hørte han pratet om å selge i fjor, men båten ligger her fortsatt, og det skjønner jeg. Eneste grunnen til å selge en slik båt må være for å kjøpe en større HR, og med de prisene som er idag, er det kanskje like bra og beholde den båten han har. Forutsatt at det er en Hallberg Rassy da :confused:..............he, he, det siste var en spøk.......... :confused:

Uansett  du får ha lykke til med HR handelen, det ER en meget bra båt og etter min mening vel verdt pengene til trossfor alderen, har selv en HR fra 1981 og er kanonfornøyd!

God sommer og lykke til! :confused:

Båthilsen fra Fernanda.

Har ikke selv noen erfaring med HR94, men skal man ha en motorseiler i den størrelsen tror jeg absolutt dette er et av de beste alternativene man kan finne. De jeg har truffet som har eller har hatt slik båt har virket svært så fornøyd, og båten holder seg bra i pris utfra det man kan se av annonser.

Som med andre gamle HR båter tror jeg dette er en båt man blir skikkelig glad i. Sammenlignet med en seilbåt av samme størrelse har HR94 en liten rigg/seilareal så den er nok ikke akkurat noen skarpseiler. Ting jeg ville vært obs på er teakdekk og motor.

Det går sikkert også an å rette spørsmål til Den Norske Hallberg Rassy Klubben http://www.hrklubben.no hvis det er ting du lurer på vedr. HR94

...........Sammenlignet med en seilbåt av samme størrelse har HR94 en liten rigg/seilareal så den er nok ikke akkurat noen skarpseiler. Ting jeg ville vært obs på er teakdekk og motor................

Henger meg på her. Motoren er selvfølgelig et uromoment på eldre båter, har selv en HR 352 fra 81 med original motor, og den fungerer perfekt. Men den  må selvfølgelig stelles slik hjertet på en gammel dame bør......., Teak dekket er en historie for seg, dersom det ikke er slipt/slitt bort, er det mulig å pusse/nate det om. Gjorde i våres en total restaureringsjobb på dekket på vår båt, ikke veldig kostbart, men tidkrevende......187 Timer, kun på dekket!!!!. Men så er det pusset helt ned og all natemasse ble byttet. Så dersom båten virker OK, tror jeg du kan få deg en nydelig båt.

Lykke til! :flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Har en godt bekjent av meg som vurderer sterkt å selge en sånn en.Motoren var nyoverhalt ifjor tror jeg det var.Sielene må være som nye,hvis de ikke spist opp av møll :smiley:  Eieren har nemlig aldri hatt seilene oppe :yesnod: Muligens at guttungen hans har dristet seg til å prøve de hvite, men jeg tviler sterkt. Har vært i samme eiers hender siden den var ny for ca 20 år siden.

Hvis noen er interessert kan jeg ymte frempå til ham?

• 2 måneder senere...

legger inn noen bilder av den peneste HR 94 jeg har sett noen gang. Traff den litt sør for Lysekil, under sommerens flaggtokt. Båten var eier-modifisert, og sjelden har jeg sett båt som har blitt mer harmonisk etter en omgang hos en "gjør-det-selv-bygger".

Linjer og håndtverk var absolutt i særklasse.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

For ordens skyld, fyren jobbet hos et ikke ukjent verft på Elløs, som båtbygger... :drink:

Suzuki

No boat needed..

Svært vellykket løsning, helt klart.

Skal jeg påpeke noe, synes jeg at størrelsen på styrhuset var noe i overkant. Jeg tror løsningen hadde vært skikkelig inner-tier med 10-20% mindre doghouse, men så var det dette med innv. plass da.........

Standardutgaven med sjarkoverbygg kan jeg forøvrig styre min begeistring for. Et så pent og harmonisk skrog som HR94 fortjener et ditto. linjerent overbygg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...