Jump to content

hvordan blir en Selco 13 med eldre 50hk ?


margarus

Recommended Posts

hei.

jeg har en selco 13 fot båt som jeg er stor fonøyd med og går fint.

jeg har nå en johnson 70 talls motor 25hk å den går bra med den motoren.

men jeg har fått ett tilbud om å bytte 25hk min i en johnson 50hk påhengs. av noenlunde samme modell.

 

men jeg lurer på om det i heletatt er forsvarlig og går an å ha min selco stående i havna uten at det går utover nattesøvnen pga den har en bly tung 50hk bak på hekken.

 

når jeg malte båten i vinter så såg det ut som at den er forsterket litt i hekken runt akter speilet.

 

akkurat det med at den kan gå for fort er enting en må ikke kjøre full gass hele tiden.

men er mer bekjymret for om skroget kan ta skade under akkselerasjon eller kjøring ?

 

hvor mye veier en 70 talls johson 50 hk ? og hva er låv \ utprøvd på selcoer ?

Link to post
Share on other sites

Hadde på slutten av 70-tallet en Selco Selboy med en jernklump av en Chrysler 45 hk. Fungerte helt perfekt til vannski og mye annen moro. Var ikke problem med vanninntrengning eller vann i båten ved regnvær. Regner med at en 50 hk Johson ikke veier mer enn en 45 hk Chrysler.

Link to post
Share on other sites

En 1975 Johnson 50hk veier ca 84.821773 kg ( lang stamme ) og 81.646627 kg ( kort stamme )

Er det med el start?

 

Har sett slike selcoer med 55hk, men tør ikke uttale meg om hvordan de oppfører seg.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

:giggle: Er dette med eller uten bensin i flotørkammeret?? :giggle:

Kunne ikkje la vær :wflag:

Er ifra 1975 brosjyra så jeg regner med at det er "tørr" vekt :smiley:

 

 

Er det med el start?

Ja .

 

 

Så lenge båten flyter godt med motoren på hekken.... er ikke motoren for stor...om den som bruker båten har sånn passe med vett går det greit :yesnod: .

En idiot klarer det utroligste og er farligere selv med for liten motor .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

jeg har ikke tro på at 55hk er noe serlig forsvarlig på en slik båt.

jeg hadde 40hk på min og det gikk mer en fort nokk.

ble også veldig ustabil på høyt turtall.

mulig det var pga jeg hadde lang stamme. fikk ikke justert den høyt nokk. men fort gikk det:)

 

vekt messig så var vannet 10cm under fenderlista bak når motoren var tilta opp. så mer vekt tror jeg ikke min hadde klart

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...