Jump to content

VP MD6, sjøvannspumpa blåser luft - trekker ikke vann!


jagu

Recommended Posts

Båten min står på land, jeg fylte ei bøtte med ferskvann og koblet en slange til inngang på vannpumpe (slik jeg alltid har gjort). Men hva skjer? Pumpa suger ikke vann, isteden blåses det luft ut i vannbøtta! Jeg har dobbeltsjekket at slange in og ut av pumpe er koblet til riktig side. Noen forslag til hva dette skyldes? (impeller ser ut til å være ok)

 

For ordens skyld - det dreier seg om en VP MD6.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Blåser luft - trekker ikke vann!. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'
Link to post
Share on other sites

Dersom pumpen står slik den skal,(og alltid har gjort), og den har sugd tidligere, kan det være at den lille "fartshumpen" inni pumpa har forskjøvet seg ? På noen pumper er denne festet med skruer, og du må sjekke at denne står der den skal, nemlig på det korte strekket mellom innløp og utløp. Dersom denne er rett, og lokket er tett og impeller hel, da står pumpa feil vei, og må vries 180 grader slik at inn / ut bytter plass ! :smash::cheers:

Link to post
Share on other sites

Sjekk på impelleren at ikke bosset og gummien har skilt lag.

Det skjedde på vår Yanmar når vi skulle kjøre inn frostvæske før vinteren.

 

Impelleren var akkurat byttet, og så fin og myk ut, men gikk altså aldri rundt, bare selve kjernen.

 

Da boblet det bare, slik du beskriver.

Link to post
Share on other sites

På våre KAD32 og på KAD44 må sjøvannspumpen "primes" med vann første ganng etter vinteren.. samme med AQAD41 :-) Vi fyller filteret helt opp, setter på lokket og starter. suger som en gud!

 

Mvh

 

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Men sliter fortsatt! Jeg har skiftet impeller, "halvmånen" inni pumpa kan bare sitte på en måte (en skrue uten justeringsmuligheter), har fylt vann i slangen inn til pumpa - men ingen ting hjelper. Nå er båten satt ut, og i går forsøkte jeg igjen, i et lønnlig håp om at trykket fra sjøen mot inntaket skulle være nok til å få systemet i gang. Negativt, og når jeg gir på motor, pumpes det luft ut av sjøvannsinntaket så det bobler opp langs skroget. Hvor kommer all den lufta fra? Og hvorfor?

 

Hvis noen har en idé, så tusen takk!

Link to post
Share on other sites

Kan du komme til og sette slanger på begge sider av pumpa?

I så fall, stikk begge slangene ned i en bøtte med vann og du vil finne hvilken som er innløp/sugeside og utløp.

 

Ha pumpa vært demontert? Om pumpa er montert 180 grader feil vil (som tb påpeker) pumpa pumpe i motsatt retning.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En del fram og tilbake med pumpa en vei og deretter 180 grader snudd og slanger krysskoblet - og så viste det seg at vannet skal INN i pumpa der all logikk tilsier at det skal UT... :-(

 

Konklusjon: Fingertrøbbel og krysskobling i hodet førte til mye arbeid! Men takk for alle innspill - jeg lærte mye om sjøvannspumpe gitt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...