Jump to content

Simms dieselpumpe på ford 2715


Kaptstig

Recommended Posts

Hei. Er det noen som har litt opplysning om denne typen pumpe? Skulle skifte olje på den, og da jeg åpnet dreneringspluggen var det helt tørrt. Fyllt det som skal være på pumpa, men da jeg startet piplety det olje ut et tynnt rør i akterkant av pumpa. Er det noen form for overflow eller drypper det til pumpa er tørr igjen?? Takknemelig for svar.

Link to post
Share on other sites

Hei. Eg hadde ein 68hk ford i ein sjark en gang (husker ikkje betegnelsen på den), og meiner å huske at der også var det Simms dieselpumpe. Når eg skulle skifte olje første gang på pumpa, så kom det med min store forskrekkelse ut kun eit par dråper med grå olje. Eg fylte opp med olje, og neste gang eg skifta (Skifta etter anbefalt timetall i henhold til instruksjonsboka), så kom det ut akkurat like mykje olje som eg fylte på, og den var like fin som ny. Det verka som om det ikkje var skifta olje på pumpa sidan båten var ny, men den fungerte heilt fint utruli nok likavel.

Synes også å huske at det var eit tynt rør i bakkant av pumpa, eg tenkte aldri over kva det røret var til og det kom heller ikkje noko olje ut av det. Men det kan vere eit overflowrør, og kansje du har fylt på for mykje olje?

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar. Det kan hende at jeg har fyllt for mye. Pumpa var helt tørr da jeg skulle tømme den, men motoren gikk som bare det selv om det var tommt. Får bare følge med og se fremover om det minker for mye på den. Har søkt rundt om kring på nettet, men finner lite info om denne type pumpe.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Ford Sabb 2401 med Simms pumpe, og denne hadde oljekanaler inn og ut og var derfor koplet til motorens smøring. Men det er mulig det er annerledes på de større motorene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

"Griserumpa" er et overløp. Pumpene på disse motorene har egen oljebeholdning. Oljen tynnes over tid av drivstoff som lekker forbi. Derfor overløp. Oljen må skiftes av og til for at den ikke skal bli for tynn. Fylles det på formye olje vil overskuddet dreneres ut gjennom "griserompa".

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar. Er ny på forumet, og ser at det er mye informasjon og hente her. Blir nok og benytte det mere.

Da er det vel bare og henge noe under som fanger opp olja slik at det ikke blir søl av det.

Mangler service håndbok for motoren, men det er en grei motor og jobbe med(noe som jeg håper og slippe). Har sett litt tidligere at motoren kan ryke svart ved maks last, og det gjør min også. Når jeg drar av ca 200 omdr forsvinner det. Tidligere eier mente at det var montert for tung propell, men det kan vel ha med motoren generellt og gjøre.

Atter en gang, Takk for hjelpa.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...