Jump to content

Bosch startmotor til Mercedes OM 636


Santic

Recommended Posts

Hei kjære båtvenner!

 

Da jeg har funnet ut at startmotoren til min mercedes om 636 mest sannsynlig er defekt (går tregt rundt), xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

annonsetekst slettet Kommentar fra moderator:Stengt grunnet brudd på reglene, annonsepregede emner skal postes på Markedet

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Hvis noen har svar på hvorfor den går tregt rundt,så er jeg takknemmelig for svar på dette også:) For det er vel slik at starteren bør ha en viss hastighet for at dieselmotoren skal starte?

 

Takk for alle svar!

Link to post
Share on other sites

Høres ut til å være slitne lagre i starteren! Da subber den borti huset, får ikke opp farten, og bruker mer strøm enn normalt. Nye lagre og nye børster, så har du kanskje en brukbar starter likevel?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har OM636 og fikk starteren overhalt i fjor høst på vikleverksted. Dette var en forsikringssak etter synkning, og utskifting var overhodet ikke tema (sikkert mye dyrere) for takstmann/forsikringsselskap.

 

Vet ikke prisen, men det ble gjort på Fredrikstad Vikleverksted (tlf 69 31 15 90). Ring og spør de så får du sikkert en gunstig og i nærheten av fast pris. Hvis du ikke har et lignende verksted i nærheten.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Har ankeret subbet så mye mot polskoene at stållamellene som ankeret er bygget opp av er klint sammen så er ankeret ødelagt for alltid.

 

Ankeret er bygget opp av blikkplater som er isolert fra hverandre med lakk. Dette for å hindre elektriske virvelstrømmer i ankeret. Blir det kontakt mellom lamellene blir starteren veldig "slakk på bendixen"

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg har en OM636 stående i garasjen, tok den ut av en båt jeg hadde og monterte inn en ny 28hk Vetus, den fungerte fint når jeg tok den ut (4år siden) men når jeg skulle teste den i vinter stod motoren fast.

Har i grunnen tenkt til og levere den hos skraphandleren, men hvis noen vil ha den så er den gratis mot henting. Er med gir.

Starteren sviver.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...