Hobby 430 Sport Startet 26.Mai.2009 Del på Facebook Startet 26.Mai.2009 Er de noen som har dette med seg?? hvor har dere kjøpt de, eller er dei laget selv??? Hvilken kabel str er å anbefale? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
roaldbj Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Dette spørsmålet har flere svarmuligheter. Jeg har hittil hjulpet flere fritidsbåter med å få start på motoren etter at startbatteriet er tomt og mener derfor å ha noen "vage" svar på spørsmålet. Jeg forutsetter at de fleste har batterilader ombord. Dersom denne forutsetningen ikke er korrekt, må man nok bruke kraftige kabler fra ett batteri (båtvert) til et annet (egen båt). Her må nok kabeltykkelsen være minimum 50 kvmm. Det mest vanlige jeg har opplevd er at fritidsbåten har mistet spenning for å starte motoren. Jeg har da tilbudt strøm til batterilader. Etter ca 1/2 time ladning er spenningen ombord tilstrekkjelig til å¨få igang motoren. Det var kanskje andre tema trådstarter tenkte på? Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Jeg har en billig, men alltid oppladet startbooster liggende. Holder til mitt bruk (og kan lett lånes til andre med like pinglete motor ) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Hobby 430 Sport Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Heilt topp tilbakemelding de, planen min var at viss eg ligger i ei uthavn og greie å tømme batterriene, hva er da sjansen for at noen har starthjelp tror eg skal invistere i noen kraftige kabler tilfelle eg kommer oppi denne situasjoen Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Bitteliten Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 (redigert) Startbooster er fint å ha. Har du det ikke selv, men er medlems av redningsselskapet så får du nok hjelp fra den som er ombord på skøytene. De har slike ombord. Startkabler høres veldig tungvint ut - de må jo være omtrent 10 meter lange. Dessuten er det større gnistfare enn med startbooster. Redigert 26.Mai.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 (redigert) Syns de blir litt feil bruk av resusser å bruke redningsskøyte på sånn. når de er så enkelt å fårebygge med booster eller kabler som blir nevnt Redigert 26.Mai.2009 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
index Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Jeg har! Lange gule startkabler for båt, kjøpt fra Maritim! Og jeg har til og med brukt dem et par ganger! Synes egentlig det er viktigere med starkabler i båten enn i bilen . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Servicemannen Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Jeg har altid 2 par med på tur. Setter dem på vantene og i vannet i tordenvær. Håper ingen motorbåtgutt sniker seg under vis de blir strøm på dem Ellers har jeg tatt båter i lading på skuteside men bruker inverter til den saken. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Shiny Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Om "uhellet" skulle være ute og man er strømtom er det jo mye lettere å bare låne et batteri fra en annen båt i et par minutter. Har man 10 og 13 fatsnøkkel så er jo dette kurrant. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Salt Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 vi har startkabler i båten, men de er ikke lengre enn at man må låne et batteri og sette på dekk. Så jeg tenker meg at jeg flytter bilstarteren vi har ombord i båten for ferieturen. Men det bruker ikke bli noe problem. Startbatteriet gjør ikke annet enn å starte motoren. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Pelle Parafin Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Har agregat og kraftig lader (stor biltema),og problemet er løst.Har forøvrig aldri hatt bruk for det. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Har aldri hatt startkabler ombord men må innrømme at tanken har vært der mange ganger uten at det har skjedd noe mer. Må vel sikkert havne i en situasjon uten strøm før noe skjer. Har et ekstra 100 A batteri stående, mulig jeg tar det ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Redigert: Dere har kommet selv på det før jeg oppdaterte skjermen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
osa Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 -har rett og slett et ekstra batteri som bare står der, lader det opp med ujevne mellomrom. Kjekt å ha i bakhånd, for meg selv eller andre som jeg måtte treffe der ute..... Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Ja. Har startkabler om bord. Men de er standard lengde, så batteri må nok flyttes over. Har også lader som er koblet til batteriene permanent. BATTERILADER 25A 12V / 15A 24V WAECO Perfect Charge IU2512/IU1524 Passer alle typer av bly batterier (våt, Gel og AGM) Lader ved spenning ned til 180V Fjernkontroll og temperatursensor fåes som tilbehør Batteritilkoblinger: To pluss en 1A utgang for startbatteri Overbelastnings- og kortslutningsbeskyttelse ”Sleep mode” innstilbar for stille drift Utvendig mål (BxHxD) 240 x 80 x 310 mm Vekt 3,5 kg 25A 12V 15A 24V Inngangsspenning : 207- 253V / 50 - 60 Hz 207- 253V / 50 - 60 Hz Landingssluttspenning: 14,4V / 14,8V 28,8V / 29,6V Vedlikeholdsladning: 13,8V 27,6V Maks batterikapasitet: 300Ah 200Ah Ladestrøm maks: 25A 15A 20 10 35 925-012TC 12V 20 10 36 915-024TC 24V Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Etter min mening er det definitivt ikke feil bruk av rednignsskøyta om man er medlem av Kystpatruljen. Slike serviceoppdrag vil jeg tro er en del av hverdagen til mannskapene i sommersesongen. Du blir nok ikke prioritert høyest om du ligger trygt fortøyd - men hjelp vil jeg tro at du får. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 har startkabler av std biltype, veldig greit for å hjelpe startbatteriet mitt fra forbruksbatteriet uten å behøve å skru noe som helst. skal man hjelpe andre å starte tar jeg ut et batteri å bruker kablene på samme måte. Da er slipper mitt batteri å bli ståendei den andre båten mer enn akurat til starthjelp en gng Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Alle burde ha en startbooster ombord...koster bare noen hundrelapper. Ikke bare for eget bruk, men også for å hjelpe andre. Jeg har aldri hatt behov for det selv, men har hjulpet noen andre. da har jeg tjent inn kostnaden...har tatt kr. 300 hver gang ....nei da tuller nå, har selvfølgelig ikke tatt noe for det, selv om jeg har blitt tilbudt både 2 og 300 kroner Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Etter å ha hatt en periodisk feil med dårlig kontakt fra lader til det ene startbatteriet fant jeg ut at startkabler var meget greit å ha. I tillegg har jeg også en oppladbar booster som kan vedlikeholdlades fra både 12v og 220v. Den kostet kun 5-600 kr og er meget grei å ha om det nå er jeg selv eller andre som skulle ha bruk for den Sitér dette innlegget Link to post
skoppy Svart 27.Mai.2009 Del på Facebook Svart 27.Mai.2009 har altid med et gel bateri på 900 start ampere og noen 50 kvmm startkabler dette baterie er perfekt,tar lite plass og er kraftig nok til og få igang de fleste motorer bruker det til påhengeren til jolla elektrisk motor det er også lett og ta ombord i en anne båt og en slipper og være redd for søl av baterisyre har faktisk hjulpet flere på denne måten. Sitér dette innlegget En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen Link to post
Gurba Svart 27.Mai.2009 Del på Facebook Svart 27.Mai.2009 Har med 70 amp batteri og 25kvadrats 3 meter startkabler kabler, med grove klyper.... Har også med 20 meter 4kvadrat 2par i båten, i tilfelle noen siden av skal huke seg på batteripakka over natta for lading. Pluss slanger i alle dim , verktøy , klemmer , teip , filtre osv osv... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.