Jump to content

Noen som har startkabler med seg på båttur?

Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Dette spørsmålet har flere svarmuligheter.

Jeg har hittil hjulpet flere fritidsbåter med å få start på motoren etter at startbatteriet er tomt og mener derfor å ha noen "vage" svar på spørsmålet.

Jeg forutsetter at de fleste har batterilader ombord. Dersom denne forutsetningen ikke er korrekt, må man nok bruke kraftige kabler fra ett batteri (båtvert) til et annet (egen båt). Her må nok kabeltykkelsen være minimum 50 kvmm.

Det mest vanlige jeg har opplevd er at fritidsbåten har mistet spenning for å starte motoren. Jeg har da tilbudt strøm til batterilader. Etter ca 1/2 time ladning er spenningen ombord tilstrekkjelig til å¨få igang motoren.

Det var kanskje andre tema trådstarter tenkte på?

Heilt topp tilbakemelding de, planen min var at viss eg ligger i ei uthavn og greie å tømme batterriene, hva er da sjansen for at noen har starthjelp :yesnod: tror eg skal invistere i noen kraftige kabler tilfelle eg kommer oppi denne situasjoen :wink:

O Erland

med båtførerbevis

vi har startkabler i båten, men de er ikke lengre enn at man må låne et batteri og sette på dekk. Så jeg tenker meg at jeg flytter bilstarteren vi har ombord i båten for ferieturen. Men det bruker ikke bli noe problem. Startbatteriet gjør ikke annet enn å starte motoren.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Ja. Har startkabler om bord. Men de er standard lengde, så batteri må nok flyttes over. Har også lader som er koblet til batteriene permanent.

BATTERILADER 25A 12V / 15A 24V

WAECO Perfect Charge IU2512/IU1524

Passer alle typer av bly batterier (våt, Gel og AGM)

Lader ved spenning ned til 180V

Fjernkontroll og temperatursensor fåes som tilbehør

Batteritilkoblinger: To pluss en 1A utgang for startbatteri

Overbelastnings- og kortslutningsbeskyttelse

”Sleep mode” innstilbar for stille drift

Utvendig mål (BxHxD) 240 x 80 x 310 mm

Vekt 3,5 kg

25A 12V 15A 24V

Inngangsspenning : 207- 253V / 50 - 60 Hz 207- 253V / 50 - 60 Hz

Landingssluttspenning: 14,4V / 14,8V 28,8V / 29,6V

Vedlikeholdsladning: 13,8V 27,6V

Maks batterikapasitet: 300Ah 200Ah

Ladestrøm maks: 25A 15A

20 10 35 925-012TC 12V

20 10 36 915-024TC 24V

har startkabler av std biltype, veldig greit for å hjelpe startbatteriet mitt fra forbruksbatteriet uten å behøve å skru noe som helst. skal man hjelpe andre å starte tar jeg ut et batteri å bruker kablene på samme måte. Da er slipper mitt batteri å bli ståendei den andre båten mer enn akurat til starthjelp en gng

Alle burde ha en startbooster ombord...koster bare noen hundrelapper. Ikke bare for eget bruk, men også for å hjelpe andre. Jeg har aldri hatt behov for det selv, men har hjulpet noen andre. da har jeg tjent inn kostnaden...har tatt kr. 300 hver gang :lol: ....nei da tuller nå, har selvfølgelig ikke tatt noe for det, selv om jeg har blitt tilbudt både 2 og 300 kroner

Etter å ha hatt en periodisk feil med dårlig kontakt fra lader til det ene startbatteriet fant jeg ut at startkabler var meget greit å ha. I tillegg har jeg også en oppladbar booster som kan vedlikeholdlades fra både 12v og 220v. Den kostet kun 5-600 kr og er meget grei å ha om det nå er jeg selv eller andre som skulle ha bruk for den :cheers:

har altid med et gel bateri på 900 start ampere og noen 50 kvmm startkabler dette baterie er perfekt,tar lite plass og er kraftig nok til og få igang de fleste motorer bruker det til påhengeren til jolla elektrisk motor det er også lett og ta ombord i en anne båt og en slipper og være redd for søl av baterisyre har faktisk hjulpet flere på denne måten.

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...