Jump to content

Mye jobb med oppgradering av perkins 49hk til 81hk ?


sveinh04

Recommended Posts

I sagaen min står det en gammel sliter av en perkins 49hk. Forrige eier byttet hele propellanlegget og girkassen med tanke på større motor. Girkassen skal visst tåle 120 hk. I tillegg er det støpt skikkelig stor og solid flaps som gjør at båten ikke graver seg ned. Har lurt på å etterhvert bytte den gamle perkinsen ut med en feks en overhalt 81-hester perkins. Det som jeg egentlig lurer på er om noen vet om jeg da må bytte gir, motorfester, eksos osv osv. Er det mye ekstra i tilleg til å ta ut den gamle og sette i den nye motoren? Dette kan ja da fort bli en dyr affære.... :sweat::sweat:

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er vel heller om skroget kan nyttiggjøre seg den ekstra effekten..?

 

81hk blokka er jo betraktelig grovere enn 4108'en... kanskje det hadde vært like greit å bytte til en 70-80 hk Yanmar istedet...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kanskje en ide med en tlf til Saga fabrikken, Saga 7000/8000 levertes jo i sin tid med begge motorene såvidt jeg husker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...