Terkel Startet 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2009 (redigert) Har byttet impeller på en 77mod evinrude V4. Men så sliter jeg med og få undervannshuset helt inn. Buttet litt i kobberrørene til vannet, demonterte igjen og rettet rørene slik at de ble runde igjen. Tror de er på plass nå, men mangler ca en cm for og få of få stammen og undervannshuset helt sammen , tør jo ikke dra det inn med boltene av frykt for at rørene skal ryke eller noe. skal legges til at den var hard og ta fra hverandre!! Redigert 27.Mai.2009 av Terkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Entrer drivakselen som den skal? Har du deksel på siden av stammen for å koble girakselen. Kan du komme til og bevege litt på vannrøret her? Eventuelt kan det være at girakselen må på plass og at det er her det butter. Har skrudd litt på eldre Evinrude, men ikke de store. På de jeg har ligger vannrøret bak girakselen. Du får ta mine forslag for hva de er...forslag Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Terkel Svart 27.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 (redigert) forslag motta med takk:) men der som dett er drivakselen som ikke entrer, kan den være tung og få på plass? Redigert 27.Mai.2009 av Terkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 (redigert) Er flere tilng som kan lette moteringen: Smurning på gummi tettingene i vann pumpa, slik som Salo eller lignende . En latmans arm med passende pipe til svinghjuls bolten ( lettere å svinge motoren rundt, for å entre drivaksling ) En god hjelper, fortrinvis en person som IKKE er redd for å bli møkkete på fingrene . Litt fett til å ha på toppen av drivskslingen, bare et tyyynt lag, la det gjerne være en eller to splines UTEN fett ( for å hindre vaccum låsing ) Start med å ta av motordeksel, tilt så opp motoren til ca 45 grader . Smør opp gummitettingen, sjekk røret for sår/hakk ha gjerne på litt smurning her også. Ha på fett på drivaksling ( TYYYNT lag, KUN på splinsa i enden ) Legg ut bolter/muttere slik de er lette å få tak i . Løft girhuset med drivaksling opp i stammen, vær sikker på at du treffe rett hull ( noen er uheldige ) Prøv å sikte det inn på vannrøret først ( noen motorer bruker et førings rør, er det det på denne ?? ), når du er sikker på at du har truffet løfter du girhuser videre ( vrikk det opp hvis du må ) Nå gjelder det å treffe splinsa på veiva, her kan hjelpe mannen bidra med å rotere litt på svinghjule ( latmansarmen ), når du kjenner at det er kontakt kan du hekte på mutterene/boltene... du burde nå kunne skru girhuse opp på plass såfremt gir sjalteren også sitter på plass.... Skru forsiktig litt på hver side av motoren så du drar girhuset RETT på plass ( ikke kiler seg ) Arne Kjetil Redigert 27.Mai.2009 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Terkel Svart 28.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 dette gikk greit:) bare bare og skru den forsiktig inn :) testet og funnet i orden.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.