blueline Startet 27.Mai.2009 Del på Facebook Startet 27.Mai.2009 Skal kjøpe batterilader og lurer på om en lader med flere utganger lader med full effekt om man bare bruker en av utgangene. Dvs. at jeg får 40 amp ut av lader som gir 40 amp total. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 27.Mai.2009 Del på Facebook Svart 27.Mai.2009 Jeg har selv en Sterling Power 1250CED, som forøvrig var verftsmontert på min Hanse. Denne gir ut maks effekt på utgang nr 2 som er tilkoblet forbruks banken min, når startbatteri på utgang nr 1 er fulladet. Nå skal det være sagt at det er svært sjelden jeg opplever å se at batteribanken tar til seg 50A lading; dette ligger som regel på rundt 30-tallet etter kort tid. Såvidt jeg har forstått, er alle utgangene galvanisk skilt fra inntak på laderen. Men også hvert uttak er adskilt, slik at f.eks. en tom forbruks bank tapper startbatteriet ved påslag. Etter 1 års bruk er jeg svært godt fornøyd med denne; har stått på mye i vinter og fungerer også fint som strømforsyning når man ligger på landstrøm. Det kunne imidlertid vært kjekt å hatt muligheten om laderen hadde muligheten til å lade forskjellige batterityper på de forskjellige utgangene; batteri-innstillinger er på denne "globale"; slik at dersom jeg setter denne til åpne bly/syre batterier, matcher dette dårlig hvis jeg f.eks. har en batteribank nr. 3 som er et gel batteri. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 27.Mai.2009 Del på Facebook Svart 27.Mai.2009 Ladere med flere utganger består strengt tatt bare av en lader som gjennom dioder er lagt ut til flere klemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 lurer på om en lader med flere utganger lader med full effekt om man bare bruker en av utgangene. Først for å svare kort: Det er avhengig laderens konstruksjon, også hvis uttakene er koblet til sammen via diodesystem. Man må derfor sjekke produsentens foreskrifter, ellers kan det bli feil styring så sant laderen kalles "intelligent". For å svare lang: Ladere med flere uttak finnes som: Lader med internt to eller (skjelden) flere ladere som jobber hver separat. => De fleste kan ikke justeres separat (etter behov av forskjellige type batterier), men er fastinnstilt på en spenning/programm. Fordel: Laderen får ikke noe problem med balansen mellom to forskjellig store batteribenk. Ulempe: Bruker man en slik lader med f.eks. 20A (som flest er delt opp i 10+10A) på typisk start og forbruk, da står "Start-10Ampers" ofte uten nytte fordi start trenger skjelden mer enn bare få Ampere. Faktisk benytter man da bare andre halvparten med kun 10A som igjen skjelden holder for forbruk. Lader med bare en strømkilde, delt opp i flere uttak ved hjelp av interne dioder. Finnes det flere uttak, som blir forsynt av en kilde, da er det (flest) strengt tatt "bare" noe fordeling via dioder. Med det blir laderens effekt (f.eks. omtalt 40A) delt opp på flere kanaler. Hvis det finnes 3 batteribenk fordelt på 3 uttak da fordeles laderens effekt på alle tre. => Fordel: Laderens effekt kan brukes totalt, uten at noe effekt er utilgjengelig. Det betyr at mange ladere (ikke alle) også kan forsyne tilkoblete forbrukere samtidig den lader (paralellt belastning). Vanligvis er det sånt at fordelene overvekter ulempene klart. => Ulempe: Tilpasset & optimalt lading av -forskjellige- type batterier er ikke mulig. Programstyrte ladere må innstilles på batteriet som takler minst spenning. F.eks. gamle AGM 14,1V og bly-syre med 14,4V ville føre til sulfatering av bly-syre siden laderen må justeres på 14,1V. => Skjeldent andre ulempe: Mulig diodeeffekt på en av uttakene, mens/så lenge det flytter mye strøm til andre batterier. (Forklaring er for langt men kan leses her på produktbeskrivelse til PSR) Selve virkningen av diodeeffekten er avhengig batteristørrelse & -type. Så er det veldig skjelden at det blir et "ekte" problem, men det kan variere fra lader til lader. - Lader med flere uttak som ha innebygget balancer. => Nyeste versjon av ladere beregnet for å hantere store kapasitetsforskjell på batteriene. - likevel trengs det innstilling på batteriet som takler minst spenning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.