Jump to content

Er det nok å bare ha zink-anode på flaps og motor.


Nimbus-2600

Recommended Posts

Har en TAMD 31 med zink plugg på sjøvannsiden, ellers er det zink på begge flapsene men ingenting på propell eller ror, ser ut som rorjernet og roret er rustfritt. Ser ingen kabel forbindelse mellom flaps og ror. Finner heller ingen korosjon noen annen plass annet enn på zinken. Ble litt bekymret da jeg er vant til at det er zink på ror og aksling også. Har en Nimbus 2600 87 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Du bør absolutt ha anode på både ror og aksling. Du bør også sjekke om roret er opplagret nede i nylonforing. Da bør du ha anode på både stevnjern (det som holder ror fast nede) og på selve rorbladet/aksel over denne opplagring. Det er mange størrelser typer anoder å velge mellom så det bør ikke by på problem å få dette på plass.

Link to post
Share on other sites

Det går i alle fall ikke an å ha for mye anoder (innen rimelighetens grenser).  Better safe than sorry.  På min Viksund 27 Columbi er det en på hver side av roret, en på hver side av stilken, og en rundt propellakslingen mellom propell og cutless-lageret.  Fra roret til stilken har jeg satt på en ledning med kraftig tverrsnitt og fra stilken til stevnlageret et solid jernbånd.  Innvendig er alt koblet sammen med ledning.  Da er alt godt beskyttet.  Vel å merke så lenge det er noe igjen av anodene ...

 

Traff forresten en kar i båthavnen for et par år eller så siden.  Han hadde en Nimbus 2600, pen var den, og åpenbart velholdt.  Men gubben drev og malte ikke bare trimflapsene, men også anodene.  Jeg forsøkte -- ganske høflig -- overbevise om at det ikke var rette veien til frelse, men ble ikke hørt.  At ingen andre i havnen malte anodene, var helt irrelevant.  «de har bare ikke peiling» var kommentaren ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...