Jump to content

Rednings eller flytevest?


PiperBill

Recommended Posts

Jeg planlegger seilasen. Dessuten er båten rigget slik at jeg ikke har noe frempå dekk å gjøre når jeg seiler. Unntaket er om gennakeren skal opp eller forseil skal spris, hvilket kun skjer i maksvær og varmt. Da kroker jeg meg fast slik at jeg ikke kan ramle overbord.

 

Hvis det ikke er maksvær, så bruker jeg HH redningsdrakt av typen E300 (tror jeg den heter). Dette er samme drakten som vi tidligere brukte under helikoptertransport, drakt med gummistøvler.Vi har tre slike drakter ombord. I tillegg et antall redningsvester av forskjellige størrelser. Jeg har ikke kommet så langt at vi har oppblåsbare vester.

 

Om fruen og jeg er ute og seiler, eller om jeg er alene, så tror jeg resultatet for eventuell berging får samme utfall. Jeg er nødt til å holde meg ombord.

 

Men nå er vi langt utenfor det trådstarter spurte om, som vanlig.

Link to post
Jeg planlegger seilasen. ....

 

Om fruen og jeg er ute og seiler, eller om jeg er alene, så tror jeg resultatet for eventuell berging får samme utfall. Jeg er nødt til å holde meg ombord.

 

Men nå er vi langt utenfor det trådstarter spurte om, som vanlig.

Var det ikke en forferdelig historie for ikke veldig lenge siden hvor mannen ble hengende etter i sele og druknet, mens båten gikk på autopilot og fruen ombord ikke visste hva hun skulle gjøre? Forferdelig tragisk. God planlegging og forberedelser er det beste man kan gjøre preventivt. Grunnen til at man bruker sele er vel at man innser at man aldri kommer 100% i mål den veien, man får aldri eliminert de uforutsette risikofaktorene helt.

 

Edit: For å samle tråden litt ... utstyret bør testes, enten det er vest eller sele/line. Når patronen i vesten er moden for utskifting er det f.eks. på tide å hoppe til sjøs og sjekke hvordan vesten funker. Samme gjelder sele/line, det koster ingenting å klipse seg fast og prøve å hoppe til sjøs. På hvilken side av rekka havner man? Klarer man å hale seg ombord selv igjen?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Bruker vanlig flytevester fra mekk ombord hos oss i kvardagen. De minste som ikkje er svømmekyndige bruker tradisjonell vest med krage og skrittstropp når vi er utpå uten ekstra mannskap til å assistere. I slike tilfeller bruker eg sjølv flytejakke (horison?...)fra regatta. Også fin når det blir kaldt den jakka.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Kjøp 4 stk klassiske orange redningsvester umiddelbart.

 

Det er jo også viktig at vestene brukes. Det må være vester som er behagelige å ha på og at man tar de på uansett vær og turens lengde. Klassike rednignsvester er ofte klumpete og ubehagelige og blir fort noe man stuer vekk og ikke har på seg, da er det bedre å ha en (godkjent) oppblåsbar man alltid tar på.

Link to post
Ergofit er da kliss ny, Gyda. Så svært bra ut, men en ide å vente på praktiske brukererfaringer/langtidstester?

 

Det stemmer at den er helt ny, men etter å ha sjekket mange forskjellige alternativer, og fikk et godt tilbud fra importøren valgte vi å gi denne vestene en sjanse. Crewsaver er en velrenomert leverandør av sikkerhetsutstyr, så vi sette vår lit til at de leverer kvalitet.

Det er mitt store marerittscenarie. Seiler man alene blir oddsene meget dårlige. Vil ikke stort sett standardløsningen jeg ser mange bruker, med jackstays på siden strukket fra f.eks. pullpit til pushpit, og standard lengde på sikkerhetsline, nettopp være en slik felle? Feste lina i rekka er heller ikke særlig lurt...

 

Jeg seilte som mannskap på en Oceanis 46 over Atlanteren fra USA i sommer. Den har et oppbygget fordekk hvor det i kampens hete var lett å trå utom og komme ut av balanse, (ihvertfall for meg som er vant til Gydas flush dekk) så kort sikkerhets slynge til vesten var et must. Vi brukte sikkerhetslinene på begge sider samtidig når vi måtte forran masta og det sjøet som verst.

Jackstays (sikkerhetsline) som ligger på dekket langs rekka er ingen god løsning, men desverre enest mulighet hos noen, så også hos oss (frem til masta).Ombord i Gyda går sikkerhetslina midt på dekk fra masten frem til baugen. Siden vi har doghouse så er det ikke mulig å ha sikkerhetslina slik helt tilbake i cockpit. Vi bruker todelt sikringsslynge med en elastsik del som strekkes til litt over 1 meter og en fast del som er ca 50 cm. Har solide griperekkene som er strategisk festet hele turen fra cockpit og frem til masta, og holder alltid en hånd fast i disse mens vi beveger oss frem og tilbake, helst i lo. Den elastiske delene er da fast i sikkerhetslina som ligger på dekk langs rekka. Jeg tror ikke at sjansen for å falle overbord er størst når vi beveger oss slik. Det er når en er ved masta eller lenger frem for å jobbe, og en ikke kan holde seg fast på samme vis at en er mest utsatt og bør bruke kort sikringsstropp.

 

Sett i lys av vår diskusjon, er det interessant å registrere hva det svenske seilerparet Rolf Bjelke og Deborah Shapiro sier om årsaken til at de ikke har falt overbord under sine seilaser. De er kjent for å seile svært lange havstrekk, med mye vær. Under deres siste seilas hjem til Sverige var de 40 døgn på åpent hav.

Rolf hevder at en viktig grunn til at de ikke har falt overbord skyldes at de alltid har lagt stor vekt på å bevege seg på fordekket nærmest uansett forhold, og bare i det mest ekstreme været med sikkerhetsline. Dette har gjort,mener han, at de har lært å bevege seg og jobbe på dekk selv om det sjøer mye, og de har blitt ekstra skjerpet til å ikke slurve med hvordan de står og holder seg fast.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...