Jump to content

Rednings eller flytevest?


PiperBill

Recommended Posts

Min bedre halvdel og jeg bruker flytevest når vi er på sjøen… Hvaler område. Det jeg lurer på er om man kan får bot dersom man bruker (eller bare har ombord) flytevest istedenfor ordentlig redningsvest?

 

Skal jeg har både flytevest og redningsvest til 4 pers ombord så er det ikke mye plass igjen til folk.

 

 

Cheers

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Her har vi bare flytevester til alle utenom minstejenta på snart 4 år som har redningsvest. Har aldri tenkt på at vi må ha redningsvester, trodde det var helt ok med flytevester og tror de de fleste bare har flytevester på seg i båten. Det er påbudt med redningsvest/flyteplagg i båt så jeg tolker det som at så lenge man har et godkjent flyteplagg så er det helt ok med flytevest. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Utdrag fra Forskrift om flyteutstyr om bord på fritidsfartøy.

§ 2. Definisjoner

 

I denne forskrift betyr:

 

2. Flyteutstyr: Redningsvest, flytevest, flyteplagg, oppstigningsvest og annet personlig utstyr til å holde en person flytende.

 

Kap. III. Flyteutstyr, kontroll

§ 5. Flyteutstyr ombord

 

Alle båter skal under seilas være utstyrt med egnet flyteutstyr til alle personer om bord. Flyteutstyret skal oppbevares lett tilgjengelig.

 

§ 6. Krav til flyteutstyret

 

Flyteutstyr skal være godkjent av Sjøfartsdirektoratet eller annen navngitt offentlig myndighet, typegodkjent i henhold til Sjøsikkerhetskonvensjonen, eller produsert og varedeklarert av produsent eller importør etter anerkjente normer fastsatt i samsvar med CEN eller NS/ISO-standard. Flyteutstyret skal være varig merket, slik at godkjenningen, typegodkjenningen eller varedeklarasjonen vises på flyteutstyret.

Link to post
Share on other sites

Kjøp 4 stk klassiske orange redningsvester umiddelbart. Hvaler er åpenbart ikke stedet for flytevester.

 

Hvis du kaver i dønningene utenfor Hvaler har du mer enn nok styr med å holde fast i båt elller familiemedlemmer om du ikke i tilegg skal slite med dårlig seilvest med dårlig stabilitet. Når du får en smell i hodet eller blir døsig av kulde er det greit at redningsvesten holder hodet over vann.

 

Med de oppblåsbare er man avhengig av at en papir eller saltpatent virker.....og det vet man ikke før man er i vannet.....

 

Hvis redningvester tar for mye plass trenger du garantert redningsvest.....for da har du antagelig en liten jolle som ofte kantrer....som sist sommer da en ungdomgjeng som kantret i jolle ble reddet utenfor Hvaler.

 

I indre oslofjord er det greit med seilvest etter min vurdering....men ytre oslofjord er noe annet.

 

Når du strever med å holde hodet over vann med seilevesten kan du trøste deg med at det er helt lovlig..........men er det pga forskiftene man har med flyteplagg i båt ?????

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 oppblåsbare redningsvester tar lite plass, men billige er de ikke: Ca 1000,-/stk..

 

Hvis man ikke er alt for merkebevisst så får man de til under 500, sett det annonsert en del i det siste. Bruker alltid denne type vest selv, men viktig å passe på at man prøver de før kjøp, ikke minst om de er behagelige å ha på seg når man f.eks kun har en t-skjorte på seg og at de ikke "gnager" mot bl.a. nakken. Og så er det selvfølgelig viktig å huske på årlig sjekk og vedlikehold! Disse kan også fylles med luft manuelt hvis de ikke løser seg ut selv. For egen del så kan jeg ikke tenke meg å ha på, eller gå rundt med en slik "gammeldags" oransj redningsvest, men vi er alle forskjellige.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Er utrolig godt fornøyd med min spinlock vester!

Jeg har både deckvest lite som ikke har skrittstropp,lys og feste for sikkerhetsline. Denne passer utmerket for bruk i motorbåt, og fine dager i seilbåt.

For vanskligere forhold har jeg en vanlig spinlock vest med innebygd lys, gode skrittstropper og flott passform, det er den beste oppblåsbare vesten jeg har hatt, den er ikke så altfor stor og henger seg ikke så lett fast i noe.

I tillegg har jeg en Gill seilvest i rød som jeg bruker når jeg seiler jolle, denne tar lite plass og har god oppdrift.

 

Spinlock vestene er dyre i innkjøp, ca 1500 for lite og 3000 for den vanlige, men det er garantert verdt det for meg som ferdes mye i åpne fsrvann og seiler mye om natten.

Link to post
Share on other sites

Oppblåsbar vest uten skrittstropp er nesten værre enn ingenting,

og burde heller kalles drukningsvest :fireworks2:

Ja jeg fullstendig klar over at dette er spissformulert, så dere trenger ikke bruke tid og energi på å ta meg på det, men min påstand er at vi slett ikke er trygge med billigste type oppblåsbar vest på oss, og det kan vi gjerne diskutere.

For meg er det helt uforståelig at det viktigste personlige sikerhetsutsyr ombord, redningsvesten, blir en salderingspost der det er om å gjøre å spare mest mulig penger, eller at man er mer opptatt av hvor god den er å ha på seg på ombord, enn hvordan den faktisk virker i vannet.

 

Riktig nok er det stor forskjell på å ramle i vannet fra brygga eller tett ved fjæra, og å skulle havne i sjøen et godt stykke utpå, for når en vest uten skrittstropp blåser seg opp vil ballongen skvise hardt rundt hodet, fordi den flyter opp og klemmer seg fast ved ørene. Det gjør det veldig vanskelig å svømme, spesielt om det er litt sjø eller motvind, og det er helt umulig og dykke under for å komme seg fri om en feks har havnet under en båt som har veltet, eller flytebrygga for den del. Å tømme vesten for luft kontrollert i en sånn situasjon er ikke lett.

Skrittstropp er så godt som ikke eksisterende på de enklere og billige vestene, til og med på noen av de såkalte offshore vestene er dette ekstrautstyr. Vi forledes til å tro at slike vester er så bra, og ja de flyter, men vi kan fort havne i klemma, bokstavlig talt.

 

Til slutt, dere som sverger til oppblåsbar vest uten skrittstropp:

Ta den med i svømmehallen og ha den på deg slik du bruker ha den en normal sommer dag, hopp i vannet og la den blåse seg opp. (Der røyk det sikkert et par hundre kroner til et en nytt armerings sett, men du fikk i det minste testet at det virket, eller ikke) Prøv å forestille deg at du er i sjøen og må fjerne et tau som har hengt seg fast i foten, prøv og svøm fremover mot noe du må se på hele tiden (enden av ei kasteline, et lite skjær eller en redningsflåte). Ikke videre enkelt med den oppblåste kragen rundt ansiktet tenker du sikkert, enda nå er du i et skjermet basseng..!.

Ligg og flyt litt en stund og kjenn hvordan den trykker mot hodet og gjør det vanskelig å se seg rundt, prøv å forflytte deg under et av tauene som brukes som baneskiller uten å løfte det opp med hendene. Velkommen til en aha opplevese.

 

Velger man oppblåsbar vest, MÅ den ha SOLID fast skrittstropp.

 

Godt Nytt År :newyearcheers:

Redigert av S/Y Gyda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik....

 

http://komplettfritid.no/product/helly-hansen-inflatable-coastal-oppblasbar-vest

 

Bikket over hekken på gummibåten da jeg skulle sjekke propellen :sad:, og vesten løste ut....

Den har skrittstropper, men de var ikke i bruk da. Vesten fungerte imidlertid eksemplarisk. Kragen var på plass i halsregionen der den skulle være. Følte meg helt komfortabel. Skrittstroppene er selvfølgelig ibruk under litt røff seilas.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med S/Y Gyda.

Et av de beste innleggene jeg har sett på BP på lenge.

Bor selv i fjæra og vi bruker båt nesten daglig fra Mars til Nov.

Kunne ikke tenke meg å sende de håpefulle utpå i jolla uten skikkelig redningsvest.

 

Godt Nytt år til dere alle :-)

 

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Sjekk ut spinlovk sin vest, den skal visstnok være brukbar.

Det er ikke min mening å henge ut Spinlock spesielt her, bare så det er sagt.

 

Ved å se på hva som har skjedd i ulike ulykker er det mye å lærdom å hente.

18 juni i 2011 druknet skipperen ombord på seilbåten "Lion" utenfor Southampton etter å ha falt over bord i forbindelse med seilberging under en regatta. Mannskapet, som var erfarne regattaseilere, kjempet i 14 min med å få han ombord igjen, desverre var han da omkommet.

 

Hele rapporten kan leses her.

Legg spesielt merke til pkt 1.18 SIMILAR ACCIDENTS hvor det beskrives flere hendelser med for lange sikkerhets liner eller sviktende/ manglende skritt stropper.

 

Årsaken til at dette endte så tragisk er at flere uheldige forhold tilsammen ble en tragedie, noe som er typisk i alle typer havarier;

-Han brukte for lang sikkerhetsline, slik at han ble hengende på utsiden av båten.

-Automatikke blåste opp vesten på et tidspunkt der det kanskje ikke var hensiktsmessig.

-De hadde trent "mann over bord", men ikke på å redde noen ble hengede på siden av båten.

-De hadde ikke klart for seg hvem som skulle lede operasjonen om skipperen ble satt ut av spill, og i dette tilfelle var det skipperen som falt overbord.

-De hadde ingen plan for hvordan de skulle kommunsiere med hverandre fra fremme på dekk og til cockpit. Kuling og flaggrende seil lagde så mye støy at det var umulig og kommunisere annet enn ved å skrike inn i øret på hverandre.

-Det var mørkt og de hadde ikke godt dekkslys eller gode hodelykter.

-Han brukte sansynligvis ikke skrittstroppene på vesten, og test etterpå viste at de var for spinkelt laget.

-Vesten hadde for dårlig løftestropp, og den var ikke tydelig merket.

-Skipperen var kjent for å være en "tøffing", noe som kan ha medført at han skred til verket uten på forhånd å briefe mannskapet sitt om hvordan han ønsket å løse problemet med seilet.

 

_spinnlock_326001_1.jpg

Vedkommende brukte en Spinlock Deckvest 150 Pro Lifevest, som ofte sees på som noe av det bedre på markedet av oppblåsbare vester. Etter mitt syn nok et bevis på at vi må være kritiske til hvilket utstyr vi anskaffer, spesielt når det gjelder viktige ting som nød og sikkerhetststyr.

 

Jeg har bitt meg merke i følgende fra rapporten:

 

Den forulykkede hadde skrittstropper montert på vesten, men hadde sansynligvis IKKE disse montert på seg da uhellet skjedde:

The skipper had removed his lifejacket harness while he was in the cabin. When
he arrived on deck to recover the sail, there is no doubt that his waist strap was
fastened, but no-one was able to confirm if the thigh straps were fastened or
whether they had been tucked behind his waist strap.
Skritttropper er ekstrautstyr (les: ikke fast montert) på denne vesttypen og de er veldig spinkle:
Following the accident it was noted that the thigh strap side release buckles were
easily unclipped under straight load tension, and especially so under rotational load.
Straight pull load tests showed that the left and right thigh strap buckles released
when a load of 20 kilogram-force (kgf) and 40kgf was applied respectively. It is
understood from the lifejacket manufacturer that the buckles should withstand a
50kgf load before unfastening.

 

Som en følge av dette ble den oppblåste vesten presset over ansiktet hans:

What is known is that the skipper’s lifejacket bladder was over the front of his face
when he was discovered.

 

Mannskapet som forsøkte å berge mannen fant ikke løftestroppen fordi den var uheldig plassert, spinkel og dårlig merket:

It is also known that the crew did not use the lifting loop
to recover the skipper, but instead opted to connect the hoisting halyard directly
to his tether.
Viktig informasjon:
There is a common misconception that the tether/safety line attachment loop of an
integrated lifejacket safety harness is designed to lift a person from the water. This is
not the case. The lifejacket lifting loop (Figure 12) is the only component designed
and tested to lift a person from the water. The crew were fortunate that the lifejacket
was not pulled from the skipper until he had been recovered on board. If this had
happened during the early stages of the recovery, the skipper might well have been
lost.
Hva har vi lært av dette:
-Bruke kort sikkerhetsstropp slik at vi ikke blir hengdene på utsiden av skroget.
-Alltid bruke solid og korrekt festet skittstropp på vesten.

 

Som følge av denne ulykken, har vi ombord på Gyda besluttet å bytte ut våre Spinlock vester til fordel for Crewsaver`s nye vest Ergofit.

Redigert av S/Y Gyda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skrittstropp er så godt som ikke eksisterende på de enklere og billige vestene, til og med på noen av de såkalte offshore vestene er dette ekstrautstyr.

 

Fascinerende merkostnaden ved å utstyre vesten med skrittstropp tatt i betraktning, det kan umulig koste mange kronene ekstra ...

Link to post
Share on other sites

-Bruke kort sikkerhetsstropp slik at vi ikke blir hengdene på utsiden av skroget.

 

Det er mitt store marerittscenarie. Seiler man alene blir oddsene meget dårlige. Vil ikke stort sett standardløsningen jeg ser mange bruker, med jackstays på siden strukket fra f.eks. pullpit til pushpit, og standard lengde på sikkerhetsline, nettopp være en slik felle? Feste lina i rekka er heller ikke særlig lurt...

Link to post
Share on other sites

Det er mitt store marerittscenarie. Seiler man alene blir oddsene meget dårlige. Vil ikke stort sett standardløsningen jeg ser mange bruker, med jackstays på siden strukket fra f.eks. pullpit til pushpit, og standard lengde på sikkerhetsline, nettopp være en slik felle? Feste lina i rekka er heller ikke særlig lurt...

Jaha. Å bruke fastøye i cokpit er ikke noe problem, men hva gjør dere når dere skal fremover på dekk? Har en line nettopp fra pull- til pushpit. Bruker dette for å slippe å måtte klikke meg av og på flere ganger på vei fremover og tilbake.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder hva en skal bruke av flyteutstyr så stiller jeg følgende spørsmål:
1. Hvilken båt er det har jeg?
2. Hva skal til for at en vil bruke den?

Svaret på spørsmål 1 er avhengig av hva svarte blir på spørsmål 2.

Dersom svaret på spørsmålet er 1 er at det er en liten åpen båt eller en åpen hurtiggående bår som en (RIB) da blir svaret på spørsmål 2, at flyteutstyret må være av en type som er behagelig å ha på slik at alle bruker det.

Dersom svaret er at dette er en lukket båt så blir svaret på 2: Vi trenger ikke å bruke dem hele tiden, men må ha utstyr en kan ta på dersom uhellet er ute. Og de da må være tilpasset de farvann en skal ferdes i. Eller når til en teker på å bruke båten.

Til slutt vil jeg si følgende: Bøtene er ikke rasere i dag en for 50 år siden, Jeg vet om båter som var bygd rundt 1960 som var god for over 60 knop. Det at en båt kan gå fort skaper ikke ulykker. Det der personen som styrer eller de som er ombord. Uansett om du har verdens beste redningsutstyr så er selvmord å kjører i 60 knop i mørket i ureint farvann. Det er altfor mange i dag som overvurdere båtens egenskaper og sine enge ferdigheter. Dette sammen med to andre ting: Uoppmerksomhet og alkohol. Derfor er det viktigste sikkerhetsutstyr en har er respekt for sjøen og været. Ute det så hjelper det lite med annet redningsutstyr.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

men hva gjør dere når dere skal fremover på dekk?

 

Bruker lengre tid. Eller tar sjansen, med epirb i lomma. Hvis det er ruskete har jeg ikke lyst til å henge utafor på siden og få juling i timesvis. Hvis uhellet er ute føler jeg meg ikke særlig sikker på at jeg klarer å hale meg ombord igjen.

 

Er man flere blir problemet mindre, da vil jo de andre stoppe båten og gi hjelp. Men vi leste nettopp at heller ikke dette behøver være spesielt enkelt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...