roeren Startet 28.Mai.2009 Del på Facebook Startet 28.Mai.2009 Vi har hytte i øygarden ved Kristiansand. Der er masse hytter og landsteder og masse folk, og selvsagt ikke lydløst. Men nå har naboen fått seg en kjempeseiler, med innpå 40 m høy aluminiumsmast med rullestorseil inni masten, og masse stag og vant i ulike retninger. I NORD-VEST-VIND ULER DEN SOM ET ORGEL!! Eieren snakker kun om vant som synger i vinden, og sier han har gjort noe med dette, men jeg tror det er vinden inn i selve spalten i masten som lager ul, og da snakker jeg om UL; det er som høye trompetstøt!! Det er ikke til å være der ute når vinden står fra "rette" kanten! Er dette lovlig? Har noen hørt noe lignende? Hva kan gjøres? Er det noen måte å unngå slik uling? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Heis opp en fender ellet to med noen meters mellomrom. Det har vært brukt tidligere for å ødelegge litt for vinden. Prøv dere fram. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Eventuelt så er du et steg nærmere et orkester når fenderne begynner å slamre i masten.. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 40 meter mast?? Den båten skulle jeg likt å sett bilde av. Er ikke så mange av dem i Norge. De fleste tilbringer tiden rundt middelhavet. Sitér dette innlegget Link to post
Vengsøyværing Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 det er bare å laget et Jæ**** bråk utenfor huset til eieren om natten Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Å heiane det var ei høy mast. Har en kompis med en 52 foter og han har vel 21 meter høy mast. Denne båten må jo være nærmere 150 fot. Har ikke sett noen sånne i Øygarden i Kristiansand jeg ihvertfall..Han må jo ha ei stor dyp brygge iallefall. Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Gunga Din Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Men nå har naboen fått seg en kjempeseiler, med innpå 40 m høy aluminiumsmast det bör vare en kjempeseiler........... den her Kristiansandsbåten ligger i le med en masthöjd på bare 34m Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
arkmarin Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Om det synger i masten, må en bryte den laminære luftstrømmen rundt masten. Det gjøres meget enkelt med å lime fast noen tetningslister ca 45 grader fra forkant av masta. Dette bryter den laminære luftstrøm og masta blir stille. Om det er vant eller stag, så er det enklere. Bind fast en tauende rundt vantet/staget, så blir det stille. Jeg har det problemet med bomløfteren min. Den begynner å "ule" i visse vinder. Jeg gjør fast en tauende rundt den, rett over bommen, og lyden forsvinner. Det blir det samme, som å legge en finger mot en gitarstren som vibrer, den blir stille. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Kodvaag Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Men nå har naboen fått seg en kjempeseiler, med innpå 40 m høy aluminiumsmast med rullestorseil inni masten, og masse stag og vant i ulike retninger. Var det den diigre seilbåten jeg så fortøyd på innsiden av Hærøya i dag? Den var, ehhh, stor! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
roeren Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 Jo, det er på innsiden av Herøya. OK, masten er kanskje bare 30 m høy - men lager altså leven. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 Jo, det er på innsiden av Herøya. OK, masten er kanskje bare 30 m høy - men lager altså leven. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 Dette skulle også vært med: De rådene fra fra arkmarin skal jeg bringe videre! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Mai.2009 Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 Men nå har naboen fått seg en kjempeseiler, med innpå 40 m høy aluminiumsmast med rullestorseil inni masten, og masse stag og vant i ulike retninger. Ja det skulle tatt seg fint ut om alle vant og stag gikk i samme retning Hva slag båt er dette egentlig m/40 meter mast? Ikke mange av dem her til lands.... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Mai.2009 Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 Ranger som er en J-båt, hun har en mast på ca 47m Reliance her under hade en mast på 67m !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
alidal Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Er det mange av dere med seilbåt som har problemer med støy fra riggen hvis det blåser en del? (i havn) Er det forskjell på rullemast/konvensjonell? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Er det mange av dere med seilbåt som har problemer med støy fra riggen hvis det blåser en del? (i havn) Er det forskjell på rullemast/konvensjonell? Blåser det mye vil det bli et vindbrus frå en rigg, men det er ikke noe vanlig problem at det lager slike høyfrekvente lyder fra en rigg, hos oss ligger det både rullemaster og vanlige master og jeg er mye i havna både i lett og hard vind og jeg kan ikke si at jeg har merket noe spesielt fra enkelt rigger. På vår gml Albin Cirrus var vi plaget at pumping i riggen når vi lå stille, men som det er nevnt her så må en da bryte luftstrømmen, det beste var å sette fallet noen cm på siden av riggen på hver side, da ble det mye bedre. På Hansemann har jeg ikke slike problem og ingen lyd... Er seilbåt som står på programmet nå Alidal? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
alidal Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Er seilbåt som står på programmet nå Alidal? Ja, jeg følger i alle fall nøye med på markedet.... Vet ikke om det blir i år. Avhengig av hva som dukker opp av båter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.