Jump to content

lufting av motoren.

eysteind

Recommended Posts

Hei!

Har i vinter vasket dieseltanken og byttet filter på motoren. Men eg får ikke diesel fram til lufteskruen. Pumpen virker fordi den hadde neste pumpet opp hele vannuskilleren da eg åpnet for å se om det var kommet noe.

Har noen et tips om hva som kan vere galt?

Går det ann å bruke starte motoren med startknappen inne for å få diesel fra?

Evt, hvordan gjør eg dette?

Har stått og pumpet en time i dag uten resultat.

Du har sannsynligvis en plass det kommer inn luft i dieselsystemet ditt, skjekk alle koblinger en gang til.

Går ut fra at du pumper med en liten hendel som står på dieselpumpen på motoren, og da vert det en lang vei å suge opp diesel gjennom vannutskiller og slanger og minste antydning til luftlekkasje så kommer ingen diesel.

Hadde samme problem på min motor, monterte en pumpe fra slangen til en påhengsmotor på slangen fra tanken til vannutskilleren og har ikke hatt mere luftingsproblemer på 2 år.

Er du sikker på at du har fått filter/pakning på riktig plass slik at pumpa ikke suger inn luft. Tar du av filteret på trykk siden av pumpa kan du sette fingen foran inntaket å kjenne om det kommer luft.

Kommer det luft og ikke diesel etter en stunds pumping er nok det nok luft lekkasje på suge siden.

Kommer det ikke luft klarer ikke pumpen å pumpe. Da kan det være at motoren står i en sånn stilling at pumpe armen står på toppen av knastakslingen og ikke får bevege seg. Tørn litt på motoren å se om ikke det blir større slag lengde på pumpen. Forsiktig så svinneriet ikke starter. Dra ut stopperen.

Ps siden du har vasket tank kan det jo også være slanger eller rør som lekker. I det hele tatt sjekk alt som har vært demontert.

Tror ikke det er en løsning å starte for å få fram diesel viss du en diesel motor som må luftes manuelt. Du har bare ett større problem med å få ut luft. Tross alt er det samme pumpa som skal gjøre jobben uansett. Motoren vil stoppe nesten med en gang.

Har vært ute for ett eksempel en gang da rør var satt sammen med stry og det var kommet stry inn i røret som rett å slett tettet i rørkoblingen.

Smaapala

Pumper og Pumper men ingen diesel kommer i lufteskuen :headbang::cryin:

Tanken ligger under pumpen og vannutskilleren er montert før og over tank og pumpe.

Demonterte vannutskiller og den var ca. 2/3 full av diesel. Dette har blit pumpet opp. Og fylte deretter vannutskilleren full av diesel og skrudde den godt på plass.

Deretter demonterte eg dieselfilterkoppen. Har var det såvidt komt litt diesel, så pumpen har pumpen det fram. Fylte koppen full, skiftet pakning og skudde den igjen(for hand).

Men likevel får eg ikke diesel fram til lufteskruen på dieselfilteret.

Der er forøvrig 2 lufteskruer. Rekner med en er for å lufte kun vannutskilleren og den andre for å lufte vannuskilleren og dieselfilteret.

Hvor kan evt. lekkasjen vere: Når eg får diesel fram til vannutskilleren må vel det vere tett fram til denne?

Har prøvd på alle bensinstasjoner for å få tak i en slik pumpe som man setter på slangen, men har ikke funnet noe. Får se over helgen....

Har tenkt på en ting: Siden dieseltanken ligger et stykke under pumpen, og tanken er nesten tom, kan det hende at pumpen ikke klarer å løfte så høgt?

Har tenkt å fylle opp tanken, men må gjøre dette med småflasker og akkuratt nå rener det...

Eg var igjennom samme operasjonen i forrige veke.

Vaska tanken og skifta filter, monterte alt sammen igjen, fyllte diesel på tanken og starta.

"Kinna" litt, og så gjekk den.  :cryin:

Trikset: Fyll dei nye filtera (og vannutskillar) med rein diesel før du monterer dei. :headbang:

Gjer eg det slik slepp eg å lufte. Fungerer ivertfall perfekt på Volvo.

Vet a f Eystein.

Høres ut som du har en liten  lekasje en eller annen plass, hvis alt var tett skulle ikke pumpa ha noe problemer med å få Dieselen frem.

Du kan forsøke følgende for å få motoren igang

Fjern lufteskruen og sprøyt Diesel inn der med ei sprøyte, ta det roligt Luften skal jo komme seg ut av samme hullet.

Hestesprøyte Får du  kjøpt  på apoteket.

Forøvrig også greie til å få pressa lim inn i tapet blåser på veggen i heimen.

Når du ikke får inn noe mer Diesel sett lufteskruen tilbake på plass.

forsøk så å start motoren . Hvis den starter så kan du løsne på returen ved en av sylindrene og la motoren harke å gå til det ikke skummer mer.

Det blir mye Dieselsøl så ha masse filler klare.

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Eg var igjennom samme operasjonen i forrige veke.

Vaska tanken og skifta filter, monterte alt sammen igjen, fyllte diesel på tanken og starta.

"Kinna" litt, og så gjekk den.  :cryin:

Trikset: Fyll dei nye filtera (og vannutskillar) med rein diesel før du monterer dei. :headbang:

Gjer eg det slik slepp eg å lufte. Fungerer ivertfall perfekt på Volvo.

Er motoren din Sjølvluftende kanskje?

Har ikke lyst til å få luft inn i motoren da dette blir mer jobb.....

Fylte tanken smekkfull og da gikk alt så mye betre. Dieselen kom med en gang i lufteskruen og motoren startet som en klokke. Det var altså ingen lekkasje.

Men tenkt dersom eg er ute i dårlig ver med lite fuel på tanken og eg får luft i systemet.... :confused::yesnod:

Har uansett kjøpt en slik bensinpumpe som eg skal ha liggende i båten.....

• 15 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...