Kenni Startet 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2009 (redigert) Hei! jeg har en amerikansk båt, type crownline 250cr. båten kommer med landstrøm og med en ledning som går fra amerikansk uttak fra båten og over til norsk støpsel. Når jeg kobler denne til strøm på land får jeg en alarm som sier reversed polarity, dette løses ved og snu polene 180 grader og problemet er løst. strøm funker ombord. PROBLEMET som igjen er merkelig er at når jeg skal koble meg til boksen i havna i stavanger båthavn, får jeg samme alarm (reversed polarity) snur da polene som før, og lyser forsvinner som det skal. Når jeg aktiverer landstrøm så går sikringen i skapet på båthavnen.... Hva er forskjell fra skapet i båthavnen mot skapet jeg har hjemme ?? Et annet problem er at ingen av strøm utakene ombord gir strøm, dette gjør dem heller ikke når jeg får koblet til hjemme da lader, mikro , ovn og alt annet fungerer... Båt er altså nytt for meg og jeg håper noen her inne kan komme med råd/hjelp. Redigert 29.Mai.2009 av Kenni (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 hei...du bør omg.endre emnetittel, ellers blir den slettet Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Hei. Har du 110 volt eller 220 volt anlegg ombord? Kan du ha en trafo for omforming fra 220 til 110 volt? Altså litt mer kjøtt på beinet. Smapala Sitér dette innlegget Link to post
Kenni Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Ombord har jeg 110 volt på outlets. Kan du ha en trafo for omforming fra 220 til 110 volt? hmm mye mulig. Men landstrømmen virker også når jeg kobler den til stikket i garasjen. Hva kan egentlig være forskjellen mellom min strøm hjemme og den i båthavna i byen ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Reverse lampen din gir jordfeil i mange anlegg, jeg ville koblet lampen av. Det er skrevet opp og ned og i mente om dette temaet, de fleste er enige i at en skilletrafo løser problemet og spesiellt i din båt da du sikkert kun har sikret ene fasen. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Jeg er ingen elektrikker, men jeg vet det er forskjellige måter å koble elektriske AC anlegg på. Feks på hytta har jeg 220v mellom jord og den ene polen, men ingen kontakt mot den andre. Dette systemet heter noe spesielt jeg ikke husker, mens vanlig er jo 110V til jord for hver pol. Hvis du har et annlegg som er litt luriumkoblet fra 110V til 220V kan dette godt virke forskjellig på forskjellige anlegg. Få en elektrikker med litt bred erfaring til å se på det for deg. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Reverse lampen din gir jordfeil i mange anlegg, jeg ville koblet lampen av.Det er skrevet opp og ned og i mente om dette temaet, de fleste er enige i at en skilletrafo løser problemet og spesiellt i din båt da du sikkert kun har sikret ene fasen. Denne reverse polarity-lampen som eg trur han snakker om har ikkje noko med jordfeil å gjøre. Kenni har mest sansynlig eit trefasesystem ombord i båten, og for å slippe og bytte om på fasene for kvar havn, så må du få montert ein fasevender som er ein bryter som vender på to av fasene. Som du sikkert veit, så bruker amerikanere 110V spenning og i Norge bruker vi 220V, du seier ikkje noko om at du har ombygd annlegget dit slik at du kan bruke det i norske havner. Om du ikkje har gjort det, så er det stor fare for at du vil skade systemet dit ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Denne reverse polarity-lampen som eg trur han snakker om har ikkje noko med jordfeil å gjøre. Polarity reverse lampen er koblet mellom jord og nøytral, denne lyser når nøytral og fase er byttet med hverandre. Hvis landstrøm ikke har nøytral men to faser vil det gå strøm gjennom lampen fra fase til jord - dette er da en jordstrøm som ikke skal vere der - jordfeilbryter på land slår seg ut. Når lampen lyser betyr det at det som er koblet en fase inn på nøytral ombord, den er dermed ikke sikret som den skal - derfor varsellet. Sitér dette innlegget Link to post
Kenni Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Det eneste jeg vet at lampen for reversed polarity slukkes når jeg vrir stikk kontakten 180 grader i støpselet og da funker landstrøm , alt ombord unntatt "outlets". Om det er ombygd til norske havner vet jeg ikke. Men så lenge det fungerer utmerket hjemme ved havna og ved garasjen og IKKE i byen forstår jeg ikke hva som kan være forskjell på strømmen jeg får ut hjemme og den i havna i stavanger ? Har som sagt svært lite peiling , og tror kansje jeg lykkes bedre om jeg får en kyndig elektriker til og se på saken. Strøm ombord er heller ikke noe man spøker med og kan derfor være greit og få en skikkelig oppfatning på hvordan anlegget er bygget opp ombord. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Kenni. Jeg har bygget om 110V anlegget i min Bayliner. Jeg har satt inn 230/115V trafo slik at det amerikanske utstyret kan brukes. Men husk at i USA er det 60 Hz mens vi har 50 Hz. Dette fører til at roterende utstyr (kjøleskap, air-cond. osv.) går med redusert hastighet og kapasitet. (17% lavere). Det ser ut til å gå bra likevel hos meg. Men du må jo transformere ned spenningen, ellers går nok utstyret dukken. At du ikke får med deg stikkontakter når du snur på dreieretningen i byen kan kanskje skyldes at du mister den fasen du trenger hvis det er 400V system en plass og 230V system den andre plassen. Dette vil jeg råde deg til å la en elektriker se på. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Kenni Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 trikkern: Hvor mye koster en slik trafo?? 17 % lavere sier du... kjøleskap blir hvertfall kaldt nok hos meg også :) mn som sagt... så får jeg ingen som helst strøm når jeg kobler meg til i byen. Mens hjemme får jeg landstrøm i form av lader,mikro, kjøleskap, ovn osv.... ALT untatt stikk. Men da kan d være som du sier at det er 400 v system i byen.... Sitér dette innlegget Link to post
Kenni Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 har sjekket litt på nettet hvilken strøm som tilbys i stavanger havn... fant dette : 220/380 Volt.... Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Jeg har en Sea Ray med samme "utfordring" som din. Den er "norsk" (ikke importert) og skal være tilpasset europeiske forhold. Jeg snakket med Husvikholmen (importør) om dette og ble henvist til en elektriker som de brukte som ga meg følgende forklaring. Om lampen lyser eller ei er avhengig av hvilken type fordelingsnett du er tilkoblet. Grovt oppsummert finnes 2 typer for oss forbrukere: Type 1 - IT anlegg: 220V finnes mellom begge lederne og null-leder benyttes ikke. Et IT anlegg er isolert fra jord og det skal derfor ikke være noen spenning mellom en av fasene og jord. Type 2 - TN anlegg: 220V finnes mellom en leder og en null-leder. Dette benyttes mer og mer da det gir mulighet for uttak av 400V spenning. Høyere spenning >= mindre kvadrat på kabler >= billigere. Bruk av null-leder forsto jeg var det mest vanlige å benytte i nyere anlegg. Hvis du er koblet til et TN anlegg vil derfor lampen for "reverse polarity" lyse dersom strømkontakt er satt i "feil vei". Men i følge elektrikeren jeg snakket med skulle det ikke bety noe for bruken. Men i noen båter kan en være nødt til å snu kontakten fordi anlegget i båten vil automatisk bli frakoblet hvis lampen lyser. I Sea Ray var den automatikken frakoblet på norske båter. /Øystein (med forbehold om feil da jeg ikke er elektrikker, men tror jeg har gjenngitt korrekt det som elektrikker sa til meg) Sitér dette innlegget Link to post
All Smiles Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 HEI !! Om du ikke har alt så veldig stort forbruk,kan du sette inn en omformer 240V-110V 3,3KW den går på 10 amp sikring,noe dem fleste havner har.Jeg innmonterte 2 stk av denne typen ifjol,dem fungerer til 100% sjekk på WWW.FORSS.EU Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.