Jump to content

Tennfjord snekke som sviker? eller bare luft?


milo

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Tennfjord snekke i båten (Saga 8000) og når jeg kjører må jeg hele tiden korrigere mot Babord. :headbang: Irriterende på langtur.

Når jeg dreier rattet helt til styrbord, eller babord (ved havn) og øver litt press på roret går det sakte rundt og av og til litt rykkvis.

Er det noe håp for snekka, eller kan det være noe annet feil.

Sikkert mange med erfaring her inne på dette området også tenker jeg.

Link to post

Har ikke funnet noen lekasje nei. Fylte på en gang, men da ble det for mye, for stempelet var i ut stilling da jeg fylte på. Stempelet rommer jo mindre olje når stempelstanga er inn, og det overskytende oljen kom ut i lufte/påfyllingsskruen. noen som mente att pakninger og all gummi i snekka som begynner å bli hard, og at det villle hjulpet på å ha på litt Omega 917 for å myke opp gummi og pakninger.

Men skal sjekke litt mere ang luft.

Link to post

Hadde et lignende problem. Det har visst mange andre også. Prøv med et søk her på båtplassen.

 

Jeg sendte følgende e-post til Rolls-Royce:

Problem/symptomene er sånn: Noen ganger går båten på stø kurs uten problem, men ofte styrer den sakte til SB. Dreier så rattet til BB på normalt vis opp til 1/2 omdreining for å rette opp. Men det hjelper best å dra kraftig ca 1/8 - 1/4 omdreining til BB, evt. to ganger fortløpende på samme måten. Etter korreksjon til BB som nevnt, kan det hende (alltid?) at rattet går kanskje en halv 1/8 tilbake til SB før det stopper. Ratting til SB er helt normal.

 

Svaret:

Av forklaringa di kan det tyde på at sleiden i pumpa di går tregt slik at fjørene ikkje greier å sentrere den heilt. Då kan roret sige sakte over i den retninga som vannpresset på roret virker. Når du så drar kraftig i rattet, bygger du opp eit trykk som beveger sleiden.

Sleiden ligg i ventilhuset nær der røra er tilkobla, du bør ta den ut og pusse av den med fint smergel til du kjenner at den går lett og fint i huset.

 

Jeg har nå sjekket pumpa. Fant ikke noe i veien med sleiden som gikk lett. Men jeg fant lekkasje i en simmering som ble utbedret. Jeg har bare testet på en halv times tur etter at pumpa ble "overhalt". Kan ikke si helst sikkert om den er OK. Som sagt i e-posten kan båten gå på stødig kurs for så begynne å dreie litt til BB. Må teste på litt lenger tur.

Link to post

Det kan vel også være lekkasje i stempelet i rorsylinderen.Når du tørner roret helt til ei av sidene og fremdeles legger press på rattet vil vel olja prøve og presse seg forbi stempelet.Hvis den gjør det vil vel rattet gå sakte videre etterhvert som olja passerer det utette stempelet uten at du får synlig ytre lekkasje. :confused:

Link to post
Ja, nå er eg meir enig med 2nd Trikker'n. Om du har lite olje i systemet, så skal du normalt ikkje kunne sjå olje i styresnekka. Det vil helder ikkje bli forandring på oljenivået om stempelet er ute eller inne, stempelet har like mykje innvendig areal på begge sider av stempelstanga.

 

stempelet mitt er som en demper på en bil, stanga går ikke rett gjennom. og da rommer stempelet mere olje når stempelstanga er ute enn i forhold til inne, like mye som volumet på stempelstanga.

 

må vel sjekke på nett om jeg finner noen tegninger av tennfjord styresnekke, hvis ikke noen her har tegninger å legge ut da kansje?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...