milo Startet 29.Mai.2009 Del på Facebook Startet 29.Mai.2009 Hei! Jeg har en Tennfjord snekke i båten (Saga 8000) og når jeg kjører må jeg hele tiden korrigere mot Babord. Irriterende på langtur. Når jeg dreier rattet helt til styrbord, eller babord (ved havn) og øver litt press på roret går det sakte rundt og av og til litt rykkvis. Er det noe håp for snekka, eller kan det være noe annet feil. Sikkert mange med erfaring her inne på dette området også tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mai.2009 Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 Luft i systemet; antaglig! Har du nok hydraulikk olje i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Mai.2009 Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 Fyll på med hydraulikkolje i påfyllingsstussen, drei rattet frå side til side og etterfyll med olje til du ikkje trenger å etterfylle meir. Nå skal du normalt ha ei riktig fungerande styring igjen (om du ikkje har lekkasje) Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 Har ikke funnet noen lekasje nei. Fylte på en gang, men da ble det for mye, for stempelet var i ut stilling da jeg fylte på. Stempelet rommer jo mindre olje når stempelstanga er inn, og det overskytende oljen kom ut i lufte/påfyllingsskruen. noen som mente att pakninger og all gummi i snekka som begynner å bli hard, og at det villle hjulpet på å ha på litt Omega 917 for å myke opp gummi og pakninger. Men skal sjekke litt mere ang luft. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 (redigert) Jeg synes ikke det høres ut som et lufteproblem ,men en gåen pakkning i rattpumpa. Redigert 30.Mai.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 Ja, nå er eg meir enig med 2nd Trikker'n. Om du har lite olje i systemet, så skal du normalt ikkje kunne sjå olje i styresnekka. Det vil helder ikkje bli forandring på oljenivået om stempelet er ute eller inne, stempelet har like mykje innvendig areal på begge sider av stempelstanga. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 Hadde et lignende problem. Det har visst mange andre også. Prøv med et søk her på båtplassen. Jeg sendte følgende e-post til Rolls-Royce: Problem/symptomene er sånn: Noen ganger går båten på stø kurs uten problem, men ofte styrer den sakte til SB. Dreier så rattet til BB på normalt vis opp til 1/2 omdreining for å rette opp. Men det hjelper best å dra kraftig ca 1/8 - 1/4 omdreining til BB, evt. to ganger fortløpende på samme måten. Etter korreksjon til BB som nevnt, kan det hende (alltid?) at rattet går kanskje en halv 1/8 tilbake til SB før det stopper. Ratting til SB er helt normal. Svaret: Av forklaringa di kan det tyde på at sleiden i pumpa di går tregt slik at fjørene ikkje greier å sentrere den heilt. Då kan roret sige sakte over i den retninga som vannpresset på roret virker. Når du så drar kraftig i rattet, bygger du opp eit trykk som beveger sleiden. Sleiden ligg i ventilhuset nær der røra er tilkobla, du bør ta den ut og pusse av den med fint smergel til du kjenner at den går lett og fint i huset. Jeg har nå sjekket pumpa. Fant ikke noe i veien med sleiden som gikk lett. Men jeg fant lekkasje i en simmering som ble utbedret. Jeg har bare testet på en halv times tur etter at pumpa ble "overhalt". Kan ikke si helst sikkert om den er OK. Som sagt i e-posten kan båten gå på stødig kurs for så begynne å dreie litt til BB. Må teste på litt lenger tur. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Det kan vel også være lekkasje i stempelet i rorsylinderen.Når du tørner roret helt til ei av sidene og fremdeles legger press på rattet vil vel olja prøve og presse seg forbi stempelet.Hvis den gjør det vil vel rattet gå sakte videre etterhvert som olja passerer det utette stempelet uten at du får synlig ytre lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Ja, nå er eg meir enig med 2nd Trikker'n. Om du har lite olje i systemet, så skal du normalt ikkje kunne sjå olje i styresnekka. Det vil helder ikkje bli forandring på oljenivået om stempelet er ute eller inne, stempelet har like mykje innvendig areal på begge sider av stempelstanga. stempelet mitt er som en demper på en bil, stanga går ikke rett gjennom. og da rommer stempelet mere olje når stempelstanga er ute enn i forhold til inne, like mye som volumet på stempelstanga. må vel sjekke på nett om jeg finner noen tegninger av tennfjord styresnekke, hvis ikke noen her har tegninger å legge ut da kansje? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.