Jump to content

Nyoverhalt AQ 140 koker


Qrt

Recommended Posts

Har akkurat fått satt inn min nyoverhalte AQ140, og ser virkelig frem til å komme meg på sjøen etter at den havarerte i fjor sommer.

 

Problemet er at den koker. Har montert og demontert både ferskvannskjølingen og saltvannskjølingen et utall ganger, men finner ikke noe feil. Vannet sirkulerer tilsynelatende godt i begge kretsene, men når motoren går kryper den rett opp mot kokepunktet. Har tatt ut termostaten, slik at vannet flyter fritt hele tiden. Drevet står i balje, så jeg ser at det kommet ut vann sammen med eksosen. Impelleren er ny, og fungerer godt.

 

Ett usikkerhetsmoment er om tenningen er for tidlig, men motoren går så fint på tomgang at jeg har vanskelig for å tro det også. Har forsøkt med senere tenning, men med samme resultat. Har ikke stilt den inn med stroboskop da. Det på grunn av at de jeg låner den av har gått til anskaffelse av en ny, og jeg forstår like mye av den som av kvantefysikk for viderekommende. Det at også de heller ikke har den minste peiling på hvordan den bruker gjør ikke akkurat lettere.

 

Begge solex forgasserne er renset og satt sammen igjen, og er satt i grunninnstiling. Motoren trenger litt turtall før den blir varm, men går greit når den har fått opp tempen. Ingenting uvanlig for en aq140 har jeg skjønt, og skal vel heller ikke ha noe innvirkning på kjølingen.

 

På grunn av et STORT uhell med en løs drevplate har bakenden på båten ikludert motor vært under vann en tur, men den er tømt, renset, oljet og berget. Starter greit, og går fint, men kan det være noe her som tilsier dårlig kjøling? Kjølingen er jo rimelig mekanisk, og jeg føler jo meg som en komplett idiot hver gang nåla kryper mot 100 grader. :crazy:

 

Har noen en ide om hva som kan være feil?

Link to post

Kan det være en pakning som er montert opp/ned under overhalingen, slik at hullene ikke matcher kjølekanalene? Tenker da i hovedsak på toppakning, eventuelt manifoilpankning hvis det sirkulerer ferskvann i denne..

 

Jeg vil tro at feilen er en av to: enten virker ikke ferskvannspumpen, eller så er det tett et sted...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Svart (redigert)

Har tatt av toppen på veksleren og fylt den med vann, og når jeg da starter tømmes den og kommer ut termostathuset. Det skulle vel tilsi at gjennomstrømmingen gjennom motoren skulle være god? Alt det andre ligger jo utenpå motoren, eller tar jeg feil her?

 

Ekspansjonstanken blir også kokende varm. Det skulle jo tyde på gjennomstrømning?

Redigert av Qrt (see edit history)
Link to post

Har ikke volvo ganske høg temp normalt. Noen volvo i bil koker om radiatorlokket er av eller pakning på lokk er dårlig..

6'ern til volvo har vel over 100 grader under drift i bil. Trykk system.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Svart (redigert)
eksosmanifolden er vel sjøvannskjølt. blir denne også kokende varm?

 

Ja, den og egner deg ypperlig til både steking av egg og RSP

 

det står i balje sei du, sikker på den suger til seg nok vann da? har du prøvd å ta slangen fra sjøvannspumpen direkte fra ei balje eller hageslangen-

 

Hele nedre girhus er under vann, inkludert innsugshullene i forkant av drevet. Suger den inn vann fra flere plasser enn det? Hvis jeg tar av lokket på sjøvannsfilteret strømmer det ganske friskt der. Har tenkt at da kommer det vann, men kanskje det ikke er nok, og at den trekker en del luft også?

Redigert av Qrt (see edit history)
Link to post

om du kan steke egg på eksosmanifolden så kommer det for lite sjøvann gjennom. den skal ikkje bli varmere enn du kan holde på den. iallefall i kortere perioder. nei den gjør vel ikkje det men det er ingen garanti for at det ikkje lekker litt her og der. når den er på vannet så er nå heile skiten godt dukket under. min blir iallefall fortere varm på land enn i sjøen om den bare står i balje.

 

det du iallefall kan stryke av lista di er dette med justering av tenning og forgasser osv..

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Hvis drevet står i en balje, og vannet sirkulerer...da vil jo vannet i baljen bli litt varmt etterhvert og vil kjøle for dårlig. Er jeg kanske på bærtur nå?

 

 

Litt for tidlig på året for bærturer enda! Jeg å tenke på det, men vannet er kaldt i baljen, og det er er hageslange som stadig fyller opp, så den problemstillingen er eliminert.

Link to post

Hei.

Bare noen spørsmål. Når du sier overhalt. Hva har du gjort med motoren?

 

Kanskje ett dumt spørsmål, men er du sikker på at temp. måler funker og at den virkelig har 100 grader? Hva med termostaten, hva står det på den at den skal åpne på?

 

Kanskje du kunne måle med laser måler på inn og ut på ferskvannsiden og sjøvannsiden og legge det ut. så kan jeg gjøre det samme på min som holder va. 85grader uansett.

 

Kanskje du burde sjøsatt for å få rette forholdene?

Link to post

Det var det som skjedde på min motor også. Ifølge La-Sa skjer det titt og ofte at medbringeren ryker. Jeg fikk store kjøleproblemer med min motor, skiftet medbringer og simerring og alt ble ok.

Hadde i tillegg tæring i eksosmanifoilens utgang, skiftet denne også (manifoilen var 7 år gammel).

 

 

 

Link to post
Svart (redigert)
Hei.

Bare noen spørsmål. Når du sier overhalt. Hva har du gjort med motoren?

 

Kanskje ett dumt spørsmål, men er du sikker på at temp. måler funker og at den virkelig har 100 grader? Hva med termostaten, hva står det på den at den skal åpne på?

 

Kanskje du kunne måle med laser måler på inn og ut på ferskvannsiden og sjøvannsiden og legge det ut. så kan jeg gjøre det samme på min som holder va. 85grader uansett.

 

Kanskje du burde sjøsatt for å få rette forholdene?

 

Det er tatt full overhaling. Alle pakninger byttet, sylynderne honet, ventilseter og ventiler slipt, planet toppen, nye reimer og ellers er alt gått over.

 

Det var det som skjedde på min motor også. Ifølge La-Sa skjer det titt og ofte at medbringeren ryker. Jeg fikk store kjøleproblemer med min motor, skiftet medbringer og simerring og alt ble ok.

Hadde i tillegg tæring i eksosmanifoilens utgang, skiftet denne også (manifoilen var 7 år gammel).

 

Manifoilen var en av årsakene til at jeg skrudde ut motoren i jor sommer. Den hadde tæret i stykker, og motoren lå å presset på kjølevannet i manifoilen.

 

Medbringeren er helt i orden, og det samme er simerringen. Impelleren er også helt ny, og jeg skjekket sluringen.

 

Heller mer og mer til at det må være at drevet ikke klarer å ta opp nok vann til å kjøle tilstrekkelig. Håper iallefall at det er årsaken.

 

Tusen takk for mange gode tips. Det er virkelig kjekt å ha et slikt fora å henvnde seg til når en står fast!!

Redigert av Qrt (see edit history)
Link to post
Det er tatt full overhaling. Alle pakninger byttet, sylynderne honet, ventilseter og ventiler slipt, planet toppen, nye reimer og ellers er alt gått over.

 

 

 

Manifoilen var en av årsakene til at jeg skrudde ut motoren i jor sommer. Den hadde tæret i stykker, og motoren lå å presset på kjølevannet i manifoilen.

 

Medbringeren er helt i orden, og det samme er simerringen. Impelleren er også helt ny, og jeg skjekket sluringen.

 

Heller mer og mer til at det må være at drevet ikke klarer å ta opp nok vann til å kjøle tilstrekkelig. Håper iallefall at det er årsaken.

 

Tusen takk for mange gode tips. Det er virkelig kjekt å ha et slikt fora å henvnde seg til når en står fast!!

Ja kjøp en "øreklokke"

Link to post

Bare ett tips til.

på sjøvannsiden på innsiden av speilet er det ett rustfritt stålbend fra drevet. imellom denne og kobberrøret som går frem til pumpen er en slange. Tidligere eier hadde brukt feil slange som resulterte til at slange fikk en knekk og ble værre ved pådrag. Jeg skiftet denne slangen til en armert sak, og den funker helt fint.

Sjekk om denne slangen er hel og fin.

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post

Nå har jag både sjekket gummislanger, satt kjølevann rett i s-bendet, sjekket impeller med giver, vannpumpe, simeringer og hele suppesasen, prøvd med og uten termostat og faktisk vært inne på tanken på å ringe Snåsamannen!! Men motren koker like godt. Nå er verktøykassen pakket sammen, og på tirsdag blir det ringt til nærmeste VP verksted, så får de ta seg av saken! Fatter ikke hvorfor dette skulle bli så vanskelig? Det er jo det enkleste systemet på hele båten nesten, men likevel får en det ikke til?

 

Jeg får ganske enkelt ta meg en bolle, nyte pinsa, og overlate den lunefulle til fagfolk.

Link to post
  • 3 uker senere...

Det tok tid før jeg fikk kjørt den bortover til dem, men heldigvis fant de raskt feilen. Det viste seg at tenningen var alt for tidlig. For å få riktig tenning måtte skruen som låser fast fordelerhuset skrues helt ut, og fordeleren vris enda 2 cm forbi. Da ble tenningen riktig, og motoren går som en klokke! heldigvis en liten feil, men vanskelig å oppdage uten stroboskop. Motoren startet og gikk greit, så det var vanskelig å oppdage det slik også.

 

Nå blir det iallefall båtliv i sommer!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...