Vikane Inlander Startet 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2009 Tenkte å isolere en oppbevaringsboks i båten, for så å benytte denne som kjøleboks. Kjøeaggregat blir for dyrt, så jeg regner med å bruke bare is eller kjøle-elementer. Men hva skal jeg isolere kassa med, hvor tykk må isolasjon være. Noen som har noe tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 5 cm isopor bør du ha, og så bør den være ganske tett i lokket, men noe særlig mer en et døgn tror jeg ikke det holder. Kommer jo an på hvor ofte du tar av lokket Sitér dette innlegget Link to post
TLSA Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Lekte litt med tanken selv. Vurderte da å kjøpe en kjøleboks(500kr biltema). Disse har som regel kjølingen i toppen og tilpasse dette på en eller annen måte. Men et minus er at disse også trekker en del strøm i forhold til vanlige kjøleskap(har jeg hørt). Bare en idè ;) Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post
kanzoo Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Har du en relativt god kjøleboks, så frys ned 1,5 liters flasker med vann. Disse holder i nesten 48 timer og kjøler sinnsykt bra. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Har hørt at den beste isolasjonen er stillestående luft... Så hvis du klarer og lage en boks med en 100% forseglet mellomvegg, så tipper jeg det er det beste. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
OT-flyktning Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Ja, stillestående luft! Men da må du også sørge for at den ikke kan bevege seg. Og det gjør du ved å pakke den inn i bittesmå poser. Heldigvis er det noen som har gjort slikt ferdig og selger slike milliarder av bittesmå luftposer i plateform. Disse platene kalles gjerne Isopor og liknende. Men Isopor er ikke det som isolerer best. Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Jeg brukte 3cm. isopor og kledde med aluminiumsteip på begge sider i en plastkasse for mange år siden før vi fikk båt med kjøleskap og la nedi 4 fryseelement og lagde et ekstra lokk med samme teip på som "fulgte" med nedover i kassen etterhver som det ble mindre varer, det virket bra i 2-3 dager alt etter som. Sitér dette innlegget Link to post
Reserfjord Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 hei du! jeg driver å tenker påd et samme som deg, nemlig å lage kjøleboks. Men jeg tenkte jeg kunne kjøpe en sånn billig kjøleboks med kjøleelement i. For så å demontere det å sette det i den jeg lager. Reserfjord Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 De blå tettere enn isoporplater, får på Maxbo osv, isolerer visst en god del bedre enn vanlig isopor. Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 ut i fra det jeg tror finnees det en type isopor som er lys blå eller noe slikt....tror den isoleer bedre enn den hvite....en jeg kjenner har lagd en kjøleboks i seilskuta si..og den varer i mange dager....det han gjør er at han fryser ned slike kjøleelementer du får kjøtp overlat..dvs daglivare butikker osv. kassen ser i grunn ut som en liten motorkasse med et helt tett lokk på som og er isolert med isopor av den blå typen ....men det fungerer jo like bra med nedfryste brusflasker med vann skal jeg tro...eneste dilemma med det er at det tar større plass den blå type isopor tror eg er mere egnet pga cellene i platene er mindre og dette gjør at det isolerer bedre skal sikkert kunne gå ann å finne noe som er mere flatt en en brusflaske til dette formålet jeg skal lage meg en slik kasse snart...så kan vell altids prøve å holde dere oppdatert hva jeg finner ut fantt div linker på google om dette dilemma ..kansje det kan være litt til gjelp til godtfolket ? http://www.amatorbaat.no/friendship/refridge.html https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mode=linearplus Sitér dette innlegget Link to post
Steffeneng Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Jeg har akkurat lagd kjøleboks i min draco 1800. Pga dårlig plass for kjøleboks måtte jeg lage det til. Brukte stolkassa. isolerte med ferdig selvklebende isolasjon fra biltema. Egentlig beregnet for lyd, men er meget god til å holde på kulde. Den er dekket med reflekterende belegg. Jeg kjøpte også en 12v kjøleboks og brukte lokket. Lagde en kanal i blikk med lokket fra kjøleboksen inni, og satte en rist i veggen av stolkassa. fungerer utmerket! Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Takker for alle innspill. Båten jeg skal gjøre dette på er en skjærgårdsjeep, så det rekker at det holder seg kjølig en lang dag, man kan da kanskje gå noe ned i tykkelse på isolasjon antar jeg ? Tenker å bruke plassen under førerplassen, den "kassa" jeg sitter på. Det med å bruke den elektriske delen fra en kjøleboks er jo ikke dumt, men da jeg har svært begrenset batterikapasitet tror jeg ikke det er løsningen for meg. Man må i så fall ta fra en kjøleboks som har omtrent samme volum som den man tenker lage. Det med å lage hyller osv er jo en god ide, plass til mere med en gang. Skulle gjerne hatt noe isolasjon med lim på, slik at man bare kleber det på, får man isopor med det ? Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Skal du kun ha kjøling i helgen så ikke legg for mye penger i det! Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Hvis du bruker "Litex"-plater (blå styropor) vil teppetape feste til denne ? Eller du kan bruke polyuretan-lim. Husk da å prime med vann først og hold platene godt sammen da limet ekspanderer når det tørker. Fordelen er at limet vil bli som en del av plata med minimal lekkasje av kaldluft. Denne ideen med å bruke en aggregatet fra en kjøleboks var smart. Kan ha den i tillegg til kjøleelementer. MVH Morten Sitér dette innlegget Link to post
skipsbygger Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Hei Lagde ein kjøleboks i ei benk for litt siden, brukte 5cm styroform (rosa markplater) Dissse tar ikke opp fuktigheit og fungerer utmerket, på innsiden la jeg på alu plate 0,6mm tykk (alublikk). isolerte lokket på samme måte med gummi pakning på yttersida mot treverket. boksen var på ca 60liter, og holder meget godt på kulden Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
JGH Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Har idag montert inn kompressor fra Isotherm i isolert kjøleboks ombord. Trangt og j*vligt var det, men fikk det da til. Isotherm sitt kjøleaggregat skal etter det eg har forstått bruke lite strøm. Men etter oppstart så lager fordamperen lyd, er det normalt eller? En slags surkling. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Enes 44 Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...=lage+kjøleboks Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 For noen år siden holdt jeg på med samme sak. Her ble det en danfors kompressor og 30mm isopor, endte opp med en 60 l. boks der termostaten måtte settes på laveste nivå for å ikke bli til fryseboks. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Birchwood 320 Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Isoler med Armaflex eller Kaifleks. Mest effektive som er. 1 cm holder i lange baner. (Tilsvarer 60 cm glava) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Honduras Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Hvor får man kjøpt Armaflex og Kaifleks? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
spilli Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Hei. Armaflex eller lignende får du kjøpt hos firmaer som driver med kjøling. Dette leveres i plater av forskjellige tykkelser, eller som rørisolasjon . Lim som passer til materialet kan også kjøpes der. Det er den absolutt beste løsningen da du sparer masse plass, og forhindrer kondens, og lett og forme da disse er myke. Bruk kjøleelementer disse tar liten plass, og er mye mere efektive en store flasker med vann. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 1 cm holder i lange baner. (Tilsvarer 60 cm glava) Kan dette virkelig stemme? Dette høres alt for godt ut til å være sant! Sikker på at du ikke mener 60mm? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ronald Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Malfix selger plater beregnet på selvbygging. Se s. 14 i denne pdf-filen. Men er du ute etter å få noe "rasende billig", så er det vel slik det ofte er - det lønner neppe å kjøpe noe som er dedikert båtmarkedet... Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Har du en relativt god kjøleboks, så frys ned 1,5 liters flasker med vann. Disse holder i nesten 48 timer og kjøler sinnsykt bra. På vei til båten bruker jeg thermo-poser til matvarene, slike du får i butikken på Svinesund. I disse har jeg èn nedfryst 1.5liter med vann. Når jeg så legger alt i isotherm-kjøleboksen i båten, er varene allerede kalde, og dette får en god start på kjølingen. Ferdig fryste hamburgere/pølser osv hjelper også, hvis du f.eks vet du skal ha burgere neste dag. Disse nedfryste 1.5liter flaskene er også gull å drikke av etterhvert, iskaldt vann med stor isbit inni hele dagen. Kan således med hell også medbringes på stranden Off topic, men jeg trenger fylle på med mer kjølemediet/gass på isotherm-kompressoren, noen kjølemontører her som kan komme innom båten(Oslo) og fylle på litt for en billig penge/flaske vin etc ? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Armaflex egner seg ikke hvis du skal stable rett på isolasjon. Den må være på utsiden av en hard boks, ellers blir den klemt sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.