Jump to content

Lage kjøleboks, isolere med hva ?

Vikane Inlander

Recommended Posts

Lekte litt med tanken selv. Vurderte da å kjøpe en kjøleboks(500kr biltema). Disse har som regel kjølingen i toppen og tilpasse dette på en eller annen måte. Men et minus er at disse også trekker en del strøm i forhold til vanlige kjøleskap(har jeg hørt).

Bare en idè ;)

Ja, stillestående luft!

Men da må du også sørge for at den ikke kan bevege seg. Og det gjør du ved å pakke den inn i bittesmå poser. Heldigvis er det noen som har gjort slikt ferdig og selger slike milliarder av bittesmå luftposer i plateform. Disse platene kalles gjerne Isopor og liknende. Men Isopor er ikke det som isolerer best.

:yesnod:

ut i fra det jeg tror finnees det en type isopor som er lys blå eller noe slikt....tror den isoleer bedre enn den hvite....en jeg kjenner har lagd en kjøleboks i seilskuta si..og den varer i mange dager....det han gjør er at han fryser ned slike kjøleelementer du får kjøtp overlat..dvs daglivare butikker osv. kassen ser i grunn ut som en liten motorkasse med et helt tett lokk på som og er isolert med isopor av den blå typen ....men det fungerer jo like bra med nedfryste brusflasker med vann skal jeg tro...eneste dilemma med det er at det tar større plass

den blå type isopor tror eg er mere egnet pga cellene i platene er mindre og dette gjør at det isolerer bedre

skal sikkert kunne gå ann å finne noe som er mere flatt en en brusflaske til dette formålet

jeg skal lage meg en slik kasse snart...så kan vell altids prøve å holde dere oppdatert hva jeg finner ut

fantt div linker på google om dette dilemma ..kansje det kan være litt til gjelp til godtfolket ?

http://www.amatorbaat.no/friendship/refridge.html

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mode=linearplus

Jeg har akkurat lagd kjøleboks i min draco 1800. Pga dårlig plass for kjøleboks måtte jeg lage det til. Brukte stolkassa. isolerte med ferdig selvklebende isolasjon fra biltema. Egentlig beregnet for lyd, men er meget god til å holde på kulde. Den er dekket med reflekterende belegg.

Jeg kjøpte også en 12v kjøleboks og brukte lokket. Lagde en kanal i blikk med lokket fra kjøleboksen inni, og satte en rist i veggen av stolkassa. fungerer utmerket!

Takker for alle innspill.

Båten jeg skal gjøre dette på er en skjærgårdsjeep, så det rekker at det holder seg kjølig en lang dag, man kan da kanskje gå noe ned i tykkelse på isolasjon antar jeg ? Tenker å bruke plassen under førerplassen, den "kassa" jeg sitter på.

Det med å bruke den elektriske delen fra en kjøleboks er jo ikke dumt, men da jeg har svært begrenset batterikapasitet tror jeg ikke det er løsningen for meg. Man må i så fall ta fra en kjøleboks som har omtrent samme volum som den man tenker lage.

Det med å lage hyller osv er jo en god ide, plass til mere med en gang.

Skulle gjerne hatt noe isolasjon med lim på, slik at man bare kleber det på, får man isopor med det ?

Hvis du bruker "Litex"-plater (blå styropor) vil teppetape feste til denne ? Eller du kan bruke polyuretan-lim. Husk da å prime med vann først og hold platene godt sammen da limet ekspanderer når det tørker. Fordelen er at limet vil bli som en del av plata med minimal lekkasje av kaldluft.

Denne ideen med å bruke en aggregatet fra en kjøleboks var smart. Kan ha den i tillegg til kjøleelementer.

MVH

Morten

Hei

Lagde ein kjøleboks i ei benk for litt siden, brukte 5cm styroform (rosa markplater) Dissse tar ikke opp fuktigheit og fungerer utmerket, på innsiden la jeg på alu plate 0,6mm tykk (alublikk). isolerte lokket på samme måte med gummi pakning på yttersida mot treverket. boksen var på ca 60liter, og holder meget godt på kulden :cheers:

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

For noen år siden holdt jeg på med samme sak. Her ble det en danfors kompressor og 30mm isopor, endte opp med en 60 l. boks der termostaten måtte settes på laveste nivå for å ikke bli til fryseboks.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei. Armaflex eller lignende får du kjøpt hos firmaer som driver med kjøling. Dette leveres i plater av forskjellige tykkelser, eller som rørisolasjon . Lim som passer til materialet kan også kjøpes der. Det er den absolutt beste løsningen da du sparer masse plass, og forhindrer kondens, og lett og forme da disse er myke. Bruk kjøleelementer disse tar liten plass, og er mye mere efektive en store flasker med vann.

Har du en relativt god kjøleboks, så frys ned 1,5 liters flasker med vann. Disse holder i nesten 48 timer og kjøler sinnsykt bra.

På vei til båten bruker jeg thermo-poser til matvarene, slike du får i butikken på Svinesund.

I disse har jeg èn nedfryst 1.5liter med vann.

Når jeg så legger alt i isotherm-kjøleboksen i båten, er varene allerede kalde, og dette får en god start på kjølingen.

Ferdig fryste hamburgere/pølser osv hjelper også, hvis du f.eks vet du skal ha burgere neste dag.

Disse nedfryste 1.5liter flaskene er også gull å drikke av etterhvert, iskaldt vann med stor isbit inni hele dagen.

Kan således med hell også medbringes på stranden :yesnod:

Off topic, men jeg trenger fylle på med mer kjølemediet/gass på isotherm-kompressoren, noen kjølemontører her som kan komme innom båten(Oslo) og fylle på litt for en billig penge/flaske vin etc ? :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...