Jump to content

SeaTalk / NMEA-konverter

Marwin

Recommended Posts

• 3 år senere...

Løfter denne da jeg har et spørgsmål:

Jeg har en hybrid-installation i min båd: Raymarine-pakke (ST60 tridata + Autopilot + VHF) - men resten (radar+plotter+ekkolod) er Simrad.

I dag foregår tilslutningen mellem de to systemer ved en nmea-forbindelse mellem plotteren og autopiloten. Simraden leverer position og SOG mm til Ray-instrumenterne mens Ray'suiten leverer kompas-kurs til Simradens radar.

Nu er det sket det, at de tidligere ejere af min båd (klaphatte) har lavet endnu en fejl: De har sat Simraden op til en forkert svinger/transducer med det resultat, at den ikke længere sender data om vandtemperatur og fart gennem vandet. Sviongeren er altså ødelagt og Simraden får ikke længere information om fart gennem vand og temp.

Disse data findes imidlertid på ST60-systemet. Men autopiloten sender ikke disse data videre.

Så i stedet for at bruge 2500 på en ny svinger (Arimar B744v) tænker jeg at det vil være nemmere at købe Raymarines seatalk til nmea-converter. På den måde får jeg adgang til de data, der er på seatalk-nettet og de kommer alle sammen ind i plotteren, der nu vil kende temperaturen og fartgennemvand.

Har I nogle erfaringer med denne converter? Fungerer den i "duplex" - altså begge veje samtidig? Er der noget jeg skal tænke på her...?

Andy

Jeg har brukt en seatalk nmea konverter. Du kan lese litt om det denne tråden.

Noe av grunnen for å "måtte" ha denne konverteren var også hos meg behovet for å hente data fra Raymarine instrumenter (som frosvinner i Raymarine autopiloten :headbang:).

Jeg har ikke god tid til et fyldig svar nå, men det står jo mye i tråden min - og det funker aldeles upåklagelig. Jeg bruker den bare en vei, men jeg har prøvd den begge veier - det burde ikke være noen store problemer (bortsett fra at det vel er et noe begrenset sett med NMEA meldinger som den tolker og overfører til SeaTalk).

Svart (redigert)
..Sorry, Jeg forstår ikke spørsmålet ditt

Husk at dette startet for 4 år siden...

... jeg har en brukt konverter liggende hvis du er interessert

Synd jeg ikke visste dette tidligere...

Fikk ny fra Tyskland i går. NM-241A NMEA-0183 Multiplier Ser ut til at den vil gjøre jobben. Ikke var den dyr heller...

Dette blir litt på siden av det strengen startet med. Det jeg trenger i dag er en "forsterker" til NMEA-signalet frem til nytt instrument. Nevnte konverter oppfyller kanskje kravet.

(Det strengen startet med, var at jeg ønsket å bruke en gammel autopilot som jeg hadde liggende, men som kun snakker SeaTalk... Ikke lengre et tema.)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...