Gerhard Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 (redigert) Noen som har forklaringen på hvorfor så nøye med ned, ikke oppNår man har flaggstang så følger man flaggregler. Når man tar inn flagget på båten, så tar man inn stanga også. Om morgenen så har du ikke flaggstang (synlig). Derfor trenger du ikke å heise flagg klokka 0800. Dette er min tolkning. Hvis du vil ha dokumentasjon, så får du det ikke av meg. Gerhard (som mistet flag og flaggstang i fjor, har ikke fått nytt) Redigert 31.Mai.2009 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Mener at det er ikke så viktig at flagget blir tatt ned kl 21, da det kan tas ned før den tid. Det trengs heller på settes opp kl 8, men gjerne etter den tid. Saken er at mellom 21 (solnedgang) og kl 8 neste norgen skal en ikke flagge, untatt når flagget er belyst, eller en er under fart innen annet lands grenser. Ellers syns jeg det er en god skikk at alle tar ned flagget samtidig, når en ligger i samme havn. Det er ikke noe i veien for å tute om morgenen kl 8, for at alle også setter opp flagget samlet. Så istedet for å demonstrer med å la være å ta ned flagget om kvelden, ville jeg stått opp kl 8 og tutet, mens jeg satte flagget opp. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Salt Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Ja, det er Bassholmen, ja! Noen år siden - for den nye boden ved brygga mangler. Men det var jo festlig "flagging" fra fordekket, da. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Jeg tar alltid ned flagget kl. 2100 eller ved solnedgang når det er tidligere (dersom jeg husker det, ingen krise om det blir for sent). Om morgenen er det opp kl. 0800 dersom jeg er våken da. Ellers, når jeg våkner. Lars H. jeg følger de samme "flaggreglene" som Lars H. må jeg nok innrømme - I helger og slappe ferieuker setter jeg ikke på klokka på åtte for å få opp flagget nei ,men jeg firer det klokka 21 - eller ved solnedgang Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
minibussen Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Skal det først flagges bør det være pene flagg og ikke minst til fornuftige tider;-) En liten ting før man styrer i gang med klokkeslett og opp-ned-ned-opp osv så husk at det som oftest blir referert til er de OFFISIELLE flaggreglene, som er standarden på offentlige bygninger osv. Strengt tatt så kan man flagge akkurat som man vil i sin egen hage og sin egen båt, men respekten må man selvsagt aldri glemme. Både for det norske og andre flagg, land eller båtforeninger. ( til og med "de ANDRE",,, de uten BP vimpel ) Ha en fortsatt fantastisk sommer, med og uten flagg!! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 (redigert) Følger også det Lars gjør. Det hender jo ofte at man i helgene ikke får opp flagget til rett tid. Det som er poenget er at man ikke flagger etter solnedgang. At man ikke flagger i det hele tatt når solen er oppe, eller at flagget kommer opp etter soloppgang betyr mindre synes jeg. At noen lar flagget henge oppe hele døgnet er selvfølgelig deres valg, men det er heldigvis ikke så mange av den rasen. Redigert 1.Juni.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Heldigvis er heller ikke mange av den rasen som ikke tar ned Baatplassen sin vippel før den norske faller ned Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mariell Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Meg bekjent, så kan vimpler henge hele døgnet. Forsøker å få flagget ned kl 2100 på sommeren og ved solnedgang resten av året. Men inrømmer har hent at jeg har glemt det. Opp 0800 er vanligvis ikke noe problem. Er ikke på vannet for å sove den beste tiden på døgnet. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Honduras Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Jeg synes alle dere som ligger i gjestehavner og har flagg førstkommende helg skal heise flagget kl 08.00 mens dere ligger på hornet i ett par minutter. Så har dere noe å snakke om resten av den dagen. Blir sikkert mange morsomme kommentarer og ansiktsuttrykk REM, dette må jo være en fantastisk måte å ta "hevn" på, for deg som allerede har flagget oppe. Bare koble vekkerklokka til hornet og still den på 08.00 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
REM Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Steike meg. Det var en sabla god ide Honduras. Og så har jeg den der Heileren på taket med tåkelur på 130 db....hmmmmm. Trur jeg får teste ut denne til helga. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
hifo Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 bortsett fra at du også straffer slike som meg , som antagelig har latt flagget henge... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
volvo r-sport Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Da jeg ikke er medlem av denne fornemme Kongelige foreningen, og ikke føler behov for å signalisere at jeg er en av de, snarere tvert om, følger jeg mine egne regler for flagg og flaggbruk og lar flagget normalt være heist hele døgnet når vi er ute med båten. Støtter fullt opp... Folk burde heller bry seg om seg selv... Ellers er det vel også noen regler for å vise hensyn til andre (sjøvettreglene) spesielt nr 7. Ref. Hekkbølge og forbikjørings-admiraler... Hilsen Ragnar Sitér dette innlegget Bas i Greipstad Skru & Sladd. Medlem av: Dregg er ballast ! Link to post
RSL Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Jeg gjør det jeg kan for å få ned flagget kl. 2100. Litt kos med slike regler ombord synes nå jeg. Flaggheisingen om morgenen, blir når en av oss våkner (som for å vise at vi er våkne og kan praies av kjentfolk). Om klokken da er halv 7 eller 9 tar jeg ikke så høytidelig (kall meg gjerne innkonsekvent, du er ikke alene om det). Ellers så ser jeg på flagget "litt" som kapteinens faste hodeplagg ombord. Litt stas om det vises at det har vært flittig brukt og synes ikke at det gjør så mye at det er litt falmet, men rent skal det være. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
nilsht Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Det jeg ikke skjønner er hvordan noen kan kalle det manglende respekt for flagger/regler etc, når det ikke finnes noen regler for privatpersoners flagging? Noen vil nok gjerne tro at de er i marinen/handelsflåten etc når de er ute med båtene sine, men det gjelder altså ikke oss alle. Jeg tar opp flagget når jeg våkner, og ned 2100. (Selv min yrkesmilitære far var ikke oppe 0800 for å heise flagg på hytta) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.